AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
545

Förvirrad över vilket instrumentcluster som passar på E36 320 -96

Visa användare
42
MickeE36cab
BMW 320i cab -96
Hej!

Behöver byta instrumentclustret, men den OEM nummer som står på bef tycks inte finnas att uppbringa och via realoem så är det andra nummer på min 96:a bygg månad 2.

Kan man kanske bara ta en 320/96:a av samma årsmodell även om parts.nr inte är samma ??

Tacksam för tips!

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Jag vet inte svaret på din fråga men vill påpeka en sak som sannolikt händer om du monterar ett annat cluster. Mätarställningen kommer att sättas till den högsta av följande två:
- den i nya mätarclustret
- den i ljusmodulen

Detta var ett tidigt sätt hos BMW att förhindra skruvade mätare/cluster. BMW la in en extra mst i ljusmodulen. På en E36 kanske detta inte är så kritiskt och i och med att mst bara kan åkra framåt/uppåt så får du inte heller problem med besiktningne. Men om ditt nya mätarhus gått längre än befintlig bil så ärver du clustret mst in i din bil.

Kanske finns det hack för detta på nätet men var medveten om det.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Micke, när du skriver "OEM-nummer", vet jag inte om du menar (antagligen) VDO:s nummer på klustret eller BMW:s, som nog också står angivet, antingen ingjutet i plastkåpan eller på en etikett.

När du slår in BMW-numret hos realoem, borde du få något i stil med "ersatt av" eller kanske snarare numret på det senaste utförandet och med kommentaren "ersätter" plus ett antal tidigare nummer, där det för var och ett anges om de kan ersätta tidigare (och ev senare) utföranden.

Men det brukar nog alltid vara säkert att välja ett senare utförande. De är i nästan samtliga fall bakåtkompatibla.

Det förhållande gällande mätarställningen, som 325cabrio nämner, TROR jag inte hade börjat gälla redan 1996, även om det ansvariga chipet i instrumentklustret, M35080, kan ha haft olika startdatum i olika modeller.

Men jag tror att min bil från september -98, och även E39 från denna tid, var bland de de första att få det.

Sen kan det nog ändå behövas en del kodning (BMW Scanner!) för att få ordning på alla detaljer.

//Lennart

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.