AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.493

Några frågor angående Bmw 530i -06

Sp
20
Sprinxy
530i -06
Halloj! Är så att jag köpt nyligt en Bmw 530i -06 och är väl ändå ganska nöjd men känner att jag behöver ha lite svar på endel funderingar jag har.

Har servat bilen med nytt oljefilter och olja, även luftfilter. Har kört kanske 300 mil och ser på oljesticka i "idrive" att den ligger just under hälften, har ännu inte varnat för att fylla på men ser ut att vara dax snart. Min motor ska ha 6.5 l och fyllde i 6 l då jag slarvade och den varnade att fylla på 1 liter så köpte ok:s 5w40 olja 1 liter ca 4 mil efter. Men sen vet jag inte med just den mätningen, i Fredags så visade sig stickan vara på just över hälften, i söndags just under hälften, sen har den legat på hälften och nu just under hälften. Osäker hur man kolla på bästa sätt, jag har alltid kört en stund och kolla oljenivån under körning. Kollar jag med bilen med bara tändningen på så står det "Oillevel ok"

Fråga nummer 2. Kollade kylarvattnet för någon vecka sedan och upptäcker att den är rostfärgad???
Enligt säljaren köpte han bilen med trasig vattenpump och har bytt den, borde man inte då bytt kylarvatten samtidigt? Fick höra att det kan vara normalt att det blir så, kommer inte ihåg orsaken bara att jag skulle byta den. Bilen håller sig i bra temp. Nu till bmws fantastiska termostat så vid vartalet så finns det ju vita markeringar och den sjunker ganska lagom fort, brukar få köra kanske 10-15 min innan den stannar med 3-4 vita sträck kvar och aldrig under det även om jag gasat på gärnet och kört väldigt länge.

Fråga nummer 3. Ryker min bil ovantligt mycket? Tyvärr så har jag en sträcka på ca 5 min till mitt jobb och därav blir det väldigt korta svängar men oavsett hur mycket jag har kört så ryker min bil. I första starten efter en fuktig natt så ryker den vitt, helt normalt också men som i helgen körde jag säkert 60 min i streck och man ser fortfarande lite vit avgas komma ur den vid tomgång blandannat, inte att den ryker mycket men kommer lite vit avgasrök. Har det någon betydelse oavsett väder? Då den ryker så är det oftas fuktigt ute, regn, eller bara blött och trist.

Sp
20
Sprinxy
530i -06
Okej får rätta mig själv....

Var precis ute och kolla mer noggrant i kylarvattnet och den är faktiskt väldigt blå och fin, inga konstigheter. Doppade även ned fingret och den luktade bra också. Vet inte var jag fått den andra färgen ifrån :s

Så ni kan skippa fråga nummer 3 :p
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Mäta med sticka är det säkraste. Har du en sticka så var tokglad över det och använd den.

Parkera bilen på ett plant underlag.
Stäng av motorn (du bör helst ha haft motorn uppe i driftstemperatur innan du stänger av motorn).
Låt motorn stå i 5 minuter och därefter kolla oljenivån.

Proceduren står i din instruktionsbok.

Exakt väntetid och liknande är inte jätteviktigt. Det viktigaste är att det är ett helt plant underlag (ingen lutning överhuvudtaget) och att du gör likadant varje gång.

Troligtvis är din vita rök helt normalt.
Det skulle dock kunna vara tecken på att kylarvatten kommer in i förbränningsutrymmet, så håll koll på nivån till kylarvattnet om det sjunker över tiden eller inte.
Den vita röken kan också vara oförbränt bränsle, men då behövs ganska stora mängder och det brukar man känna på lukten och oftast tänds en motorlampa (och indikerar att fuel trims har slagit i taket åt det negativa hållet).
Sp
20
Sprinxy
530i -06
Tack för ditt svar. Problemet är att dessa bmw e60 -06 saknar oljesticka och man kollar oljan via idrive...

Har alltid kört när jag kollat oljan men såg nu i instruktionsboken att det har ingen betydelse, utan kollar man oljan så tar det lite längre tid och brukar ta upp till 5 min. Undrar om min bil bränner olja eller liknande. 6.5 L med nytt oljefilter och efter ca 300 mil så är den nere på 2 sträck, alltså just under halv. Har ännu inte indikerat att jag behöver fylla på men bör väl vara snart.

Yes angående röken så är den inge märkvärdig.... Den luktar inte ovanligt och har ingen annan färg än vit. Sen när den har rykit som mest så har det oftas varit väldigt fuktigt ute men blev lite osäker då jag kört ca 60 min utan stopp och man ser ändå att det kommer ut lite rök, inte mycket men man ser det och det har nog förmodligen med att göra att det bara är fuktigt och blött ute.
Jag är expert på att nojja upp mig om såna här småsaker.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vita röken är med största sannolikhet kondensvatten från avgaserna - för varje liter bensin motorn förbränner, skapas det ungefär lika mycket vattenånga i förbränningen som följer med avgaserna ut och kondenseras i det stora och kalla avgassystemet...fullt normalt hos BMW med stora avgassystem!

Mellan min och max är det ca. en liter olja - att den drar någon dl. per hundra mil är fullt normalt - BMW anser att upp till en liter oljeförbrukning/100 mil är "normalt"...
Personligen anser jag dock att det senare är för mycket!

Vänta med att fylla på olja tills bilen "säger till" - då slår du i en liter olja, så blir allt korrekt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Aha, så när du skrev " i fredags så visade sig stickan vara på just över hälften" så menade du den digital stickan i iDriven :-)

Har själv också bara elektronisk oljesticka. Jag brukar kolla den nån gång då och då brukar alltid bli när jag kör tex en lite längre sträcka - då passar jag på när det är tomt med trafik att klicka sig fram och kolla (har ej iDrive så det går snabbt och smidigt i instrumentklustret).

Stämmer, du kan göra både och. Jag försöker iallafall vara konsekvent och göra mätningen på samma sätt.

Har gjort precis som Johan B beskriver och jag har därmed fått en ganska bra bild på min accelererande oljeförbrukning (det matchar bra med den blåa röken jag ser då och då där bak då man tex gasar till efter att ha stått på tomgång ett tag).

Vid 11989 mil = 1 liter på 1735 mil
Vid 13026 mil = 1 liter på 947 mil
Vid 13760 mil = 1 liter på 734 mil
Vid 14626 mil = 1 liter på 847 mil
Vid 15073 mil = 1 liter på 447 mil
Vid 15650 mil = 1 liter på 350 mil
Vid 15935 mil = 1 liter på 285 mil
Vid 16256 mil = 1 liter på 321 mil

Sp
20
Sprinxy
530i -06
Riktigt bra svar!

Angående oljenivån, bör jag oroa mig?
Nu är det ju så att jag gjorde en oljeservice på den. Bilen ska ha 6.5L olja och jag hällde bara i 6L olja, dagen efter köpte jag ok,s 5w40 olja 1L då den indikerade att fylla på en 1L olja.

Hur mycket olja går in i filtret? vad är orsakrna till hög oljeförbrukning?
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
På min gamla hederliga M30B35-motor så var det nog minsann nästan ett par deciliter som rymdes i oljefilterhuset (med oljefilter).

Men modernare motorer (som tex min N46-motor) har ju bara ett pyttelitet fingerborgsstort oljefilter, så där kan det inte röra sig om så särskilt mycket mer än någon deciliter eller så.

Fast här pratar vi N52 tror jag, så en aningens större oljefilter. Så säg mellan tumme och pekfinger mellan 1-2 deciliter.

Den absolut vanligaste orsaken till hög oljeförbrukning är gamla och uttorkade ventiltätningar.
Vissa typer av fel på vevhusventilationen (speciellt på de här nyare plastic-fantastic-spara-en-droppe-bensin-motorer) så kan det också orsaka hög oljeförbrukning - men är lite ovanligare.
Problem med andra och tredje kolvringen (den andra kolvringen står för en hel del av oljekontrollen) kan också orsaka hög oljeförbrukning - men är ännu ovanligare.

Defekt turbo kan såklart också orsaka ökad oljeförbrukning, men är inte aktuellt här.

Läckage såklart också - men det är liksom given så det tar jag inte med här.

Nä, jag ser ingen anledning till oro.
Gör som Johan B föreslår (och jag gjort), när bilen säger till den vill ha mer olja så häll i exakt 1 liter (notera vid vilket miltal du gjorde detta). Kör sedan tills bilen säger till att den vill ha mer olja och häll i exakt 1 liter och notera vid vilket miltal du gjorde detta. Gör du såhär några gånger så börjar du skönja ett mönster om ungefär hur mycket olja din motor konsumerar och om det finns någon anledning till oro.
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Är inte alltid så tillförlitlig...
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
M54-motorerna är (ö-)kända för att kunna dra en del olja utan att det är ovanligt.

Har att göra med att M54 har lågfriktionskolvar med kolvringar som inte är så "spänstiga" som t ex. föregångaren generationen innan M52tu.

Så en M54 som drar lite olja är inget att oroa sig för i normalfallen... ;)

Mvh
Johan B

Sp
20
Sprinxy
530i -06
Blir imponerad av era svar. Kul att lära sig lite mer!

Iaf har kollat bilen och kan inte se någon blårök oavsett hur jag gör, tomgång, varvar eller gasar på lite. Så jag antar att den helt enkelt tar mycket olja.
Tänker ju på att oljefiltert ska ju ha sin mängd olja sen har det varit en heldel kickdowns på dom 300 milena jag kört sen jag utförde en service. Så jag väntar med att tänka för mycket på det där tills den indikerar att fylla på 1 liter olja och sen ser jag exakt hur många mil jag kört tills den vill ha mer.

Oron är svår att lägga på sidan, nästa vecka ska en verkstad utföra att byta olja och filter i växellådan och en hjulinställning för 5000 kr så känner att dom pengarna hade varit fint att ha om det nu skulle visa sig vara något problem med min oljeförbrukning.
Köpte bilen för 50k och 2 veckor senare lade sig startspärren i och fick ringa bärgare. Varför den hade gått i har med min toning att göra, tog loss minus Polen då jag skulle ta loss sidodörrarna och det smartaste jag gjorde var att inte skruva åt minuspolen utan la bara dit den, glömde det. Och efter några dagars körning så hade den hoppat upp en bit och tappat kontakt med batteriet och därefter gick den inte att starta. Verkstaden laddade batteriet och felsöker bilen och plockade även bort startspärren, tyckte dom kunde göra det då det blir bara mindre fel som kan fela. Bara det gick på 4000 kr, så nu 5000 kr så är snart uppe i 10.000 kr efter köpt den för 2 månader sedan så oroar mig extremt för kostnader :p
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Påminner bara om att detta är en N52-motor (vid 2006 hade M54 fasats ut ur 5-Serien och E61 530i fick dessutom aldrig M54).
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ok, stämmer det verkligen att 530i inte hade M54 i E60 upp till 06?

Jag levde i alla fall i den uppfattningen, men det är lite lurigt när det hamnar runt ett generationsskifte och förvirringen kring hur årsmodeller anges i olika länder...

En bild på motorn ger iofs svar snabbt.

Annars kan man slå bilens chassinummer i någon VIN-decoder eller realoem.com så ser man vad det är för motor.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
02/2005 var sista månaden (enligt TIS).

Men håller med, det kan vara riktigt snårigt ibland (tex 316i/318i är ju en klassiker på snårighet) och gör själv det misstaget till och från.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Bra statistik på din oljeförbrukning @Slangen, snart dags att skruva lite?
Po
17
Porsche996tt
530iA touring -08
Tesla Model 3 Longrange -21
Jag har en modellår -08 och den vill ha ca 1 liter olja per 300 mil. Har tydligen "berikats" med en bil med den ökända oljetörsten. Kollade försäkerhetsskull tändstiften som inte visade några tecken på onormal oljeförbränning. Även jag för notering på när jag slår i en liter. Bilen har gått långt och går bra så jag har bestämt mig för att acceptera drygt 3 ml per mil och gör ingen felsökning såvida inte förbrukningen ökar. På BMW anser man inte att detta är någon onormal förbrukning (?) och tipsade om att skippa longlife oljan då bilmodellen, enligt dom, tenderar till att dra mer med LL04 oljan. Ska testa det när mitt lager av Castrol LL04 tagit slut. Bilen går förövrigt mycket snålt för bilstorlek så kanske finns det en poäng (ekonomiskt) med lågfriktion i kombo med lite högre oljeförbrukning.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Longlifeolja ska du helst inte skippa då den är skonsam mot katalysatorn samt är relativt stabil smörjmedelsmässigt och skitar ner relativt lite, men det går utmärkt med LL01 då det är en bensinbil. Och där finns det gott om lite tjockare oljor som 5W40 att välja mellan.

Utöver det är det klokt att göra ett extra oljebyte mellan ord. serviceintervallen.

Mvh
Johan B

Po
17
Porsche996tt
530iA touring -08
Tesla Model 3 Longrange -21
Ok. Jag får kolla upp det när det blir dags. Då jag servar BMW’n själv och oljan är billig (från Tyskland) så kör jag alltid 1500 mila service på motoroljan. Tror inte ett dugg på att 3000 mil funkar under normal användning. Läser man i instruktionsboken på nyare bilar så framgår det ganska så tydligt att det är ganska många undantag på longlife. De enda bilar som jag kör longlife på är tjänstebilarna. De rullar å andra sidan i princip enbart långsträckor och då är det nog ok.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@MUC : Jo, har ju övervägt ett ventiltätningsbyte framöver (lite beroende på vad jag har för planer med bilen och vad som händer framöver), för trenden är ju tydlig.

Men började för några hundra mil sedan med en lite tjockare olja, mest som experiment, men även som en gap filler för att minska förbrukningen något medans jag bestämmer hur jag går vidare.

Fast nu kom allt i skymundan lite då diffen under längre tid börjat väsna från pinjongen (inte det vanliga hjullagermalandet). Och ganska plötsligt fick jag även massiva vibrationer (i främst 40-70 km/h) och vet ett av kardankorsen är iallafall skräp.

Så måste lösa de här problemen först...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.