AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.219

Kan ej återställa indikator fr bromsbelägg F11

Visa användare
42
MickeE36cab
BMW 320i cab -96
Hej!

Testade att återställa servicendikatorn för de främre bromsbeläggen och den kör själva återställningen men avslutar med "återställningen misslyckades".
Kan det bero på att jag försöker göra detta när den står på 0 mil eller kan man göra det på annat sätt?

Tacksam för tips 😀

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Har du bytt slitagevarnaren? Om den har löst ut en eller båda "kretsarna", kan du inte återställa systemet om du inte först byter till en ny givare.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Se till så att handbromsen är urkopplad. Återställningen kan misslyckas pg a det.
Visa användare
270
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Ahh såg nu att det gäller bilen i sign? Isåfall kan du bortse från min kommentar då det är elektronisk handbroms det gäller. Utgår ifrån att din bil inte är utrustad med sådan.
Visa användare
42
MickeE36cab
BMW 320i cab -96
Nu är jag inte riktigt med. Bilen var precis inne på besiktning och inga anmärkningar alls på bromsbelägg fram. Tänker mig då att man kunde knappa bort denna varningen så den liksom kommit i otakt med verkligheten.

Kräver det byte av slitagevarnare eller kan man koda bort det med Bimmercode eller liknande?

Det är för övrigt en F11 LCI 2014.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Om slitagevarnaren lyser har den fysiskt slipats ner och kommer inte gå att återställa. Besiktningen kollar inte särskilt noga, de kollar bara att det inte är totalkatastrof och att bromsarna uppnår rätt bromskraft. Det kan man nå även med rejält slitna bromsbelägg. BYT!
st
26
stefan350
F11 535IA-11
IROC-Z28-87
Det är serviceindikatorn den som räknar ner milen och varnar när bilen tror beläggen är slut. Har bytt både fram och bak innan varning och nollat utan problem men det stod något om handbromsen som nämts innan.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den räknar ner i en logaritm och sedan stannar den vid x antal mil och ligger still där tills första steget löser ut och då fortsätter nedräkningen tills andra steget löser ut och den "varnar akut" för att det är dags att byta belägg.

Har den löst ut första kretsen måste varnaren bytas för då är den förbrukad.

Mvh
Johan B

Visa användare
42
MickeE36cab
BMW 320i cab -96
Ok, då är det bara till att byta ut slitagevarnaren. Dum fråga men finns den bara på vänster sida fram🤔

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vänster fram och höger bak.

Mvh
Johan B

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Du kan bygla den gamla också…
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.