|
|
|
|---|---|
|
Jag har en E46 02 modell 330 Coupe Den är stötig i bakvagnen och känns liksom hård i fjädringen helt plötsligt ..den är även något ljud i dom kraftigaste gubben .. Känns som den "hoppar" till i guppen .. Det är Sachs stötdämpare bak som inte alls är så gamla 3-4 år och jag kör inte så mycket med bilen Någon ide om bussningar att kolla på ..snedstag ? Den kränger inte på vägen alls ..känns stabil i kurvor... kan någon hjälpa mig ? | |
| Vet inte hur det ser ut på BMW, men på min tidigare (Audi modell) var det vanligt att genomlags dämningen (gummi "donout") på stötdämparen kunde glida ner. Liknar dina symptom. | |
|
Jag har skruvat av stötdämparen och kan inte hitta något fel på den.. Någon annan som har tips ? |
|
|
Kontrollera fjädrarna på båda sidor så att inget varv har lossnat, fritt ur minnet kändes det lite skumt när mina relativt nya Eibach-fjädrar gick av något varv i understa varven någon vinter på E46:an :P |
|
|
nej det är inget fel på fjädrarna.... har kollat på alla bussningar men är ingen expert på hur man kollar alla dom |
|
|
Har du tryckt ihop stötdäparen för att kontrollera att den går ut igen utan "slag"? (Jag är ingen mekaniker men hade ett sådant fenomen på en tidigare bil.) |
|
| Ja den går ut igen som den ska , kan aldrig tro att det är fel på stötdämparen , den ska väl hålla 1000-2000 mil ? dom är 3-4 år gamla (Sachs) | |
|
Ingen som jobbar på BMW som har tips ...någon riktig mekaniker ? Jag har kollat ALLA bussningar med hjälp av en kompis med bilen upphissad på lyften ..kompisen jobbar med bilar och tror det är bussningen som sitter i fästet till stötdämparen där uppe som är problemet ..eller genomslagsgummit som också sitter däruppe ...men hur ska ett gummi åstakomma oväsen och dunkande ...det blir värre och värre...mest oväsen i hastiga gupp och ojämnheter i vägen ...stora gupp ..inga problem...låter som en bussning enligt mig själv ;) |
|
|
Jag skulle nog lossa dämparna och inspektera hur det ser ut och även prova funktionen på dämparna så de inte "hugger" när de pressas ihop/fjädrar ut. Fjäderbenslagringen bak kan gå sönder och kostar inte så många kronor att köpa. Båda ovanstående saker kan du troligen göra på garageuppfarten... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Hur är det med bakvagnsinfästningen ? Länk | |
|
jag bytade allt , Bilstein stötdämpare , fjäderbenslagring, genomslagsgummi Så nu är oljudet och dunkandet borta...bilen blev stum och fin i bakvagnen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.