|
|
|
|---|---|
|
Hej! Som rubriken lyder så har jag problem med att bilen endast når cirka 55 °C när jag kör landsväg i cirka 90 km/h i 10-°C. Dessutom så har jag väldigt lite värme i bilen. Jag har motorn M47-TU2D20 Någon som vet vad felet kan vara? Tack på förhand | |
|
Låter som trasig termostat som står öppen hela tiden. Du bör reparera detta så fort som möjligt då detta påverkar motorns förmåga/vilja att regenerera DPF - kör du för länge med problemet kan DPF ta skada! Dessutom mår inte motorn och oljan i övrigt bra av att aldrig nå driftstemperatur av olika anledningar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tänker också på trasig termostat rent spontant. | |
|
Värmen kan vara relaterad till detta också, men det kan också vara värmepaketen, alternativt en kombination. Börja med att byta termostat. |
|
| Vad är det för bil exakt? | |
|
Motortemp eller oljetemp? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Det är en bmw 520d -07 automat e61. Det är kylvätsketemperaturen som jag kollat på och som jag förstår det så är det motortempen. Visst finns det 2 olika termostater. Vilken av dom kan det vara tror ni? Kan det vara sensorn som visar fel annars? Går det kolla upp? Tack så mycket för svaren hittils! |
|
|
Har du läst av med felkodsläsare? Det ska vara två vad jag känner till. Även om det är fel på termostaten så skulle jag bytt båda. |
|
| Jag hade också 60 grader på min 520d, bytte först EGR termostaten (för den var enklare att byta), men det gjorde ingen skillnad, så fick byta huvudtermostaten och då kom den upp i temp rejält efter det. | |
|
Tjenare! Tänkte bara uppdatera er. Jag började att byta EGR termostaten. Fick upp tempen till cirka 62 grader. Beställde och bytte huvud termostaten då. Nu kom den upp i cirka 93 - 95 grader. Tack för att ni tagit er tid att svara! |
|
| Skönt att det löste sig | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.