AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.657

Problem med vindrutetorkare - E36

tr
18
triple7
320d E90 -05
Mina vindrutetorkare har börjat bete sig väldigt skumt. Normalt så fungerar de bra till en början men om man tex kör på intervall så börjar de efter ett tag att gå ett slumpvis antal svep innan nästa paus. Så håller de på ett tag för att sedan stanna mitt på rutan. Då de väl stannat påverkas de inte alls av vad jag gör med spaken utan enda sättet att få dem att gå tillbaka är att stänga av tändningen och sedan slå på den igen, då går de alltid tillbaka utan problem. På både snabba och långsamma lägena så fungerar de ett tag för att sedan stanna helt mitt på rutan. När man aktiverar torkarna manuellt så går de oftast bara en bit in på rutan innan de stannar och man måste hålla ned spaken ända till de är tillbaka i utgångsläget för att de skall gå tillbaka. Man kan även tydligt höra ett klickande varje gång torkarmotorn aktiveras viket jag antar är reläet, normalt kan tänkas men det hörs VÄLDIGT tydligt. Är det någon som vet vilket/vilka reläer som styr torkarna? Klickandet låter som att det kommer från höger sida typ bakom handskfacket men där sitter det inget relä väl? En sak till, när torkarna stannat och man vrider spaken till snabbaste läget så kan man höra reläet klicka men ingenting händer. Hoppas någon kan hjälpa för detta är otroligt störande så här i regntider. Tack på förhand!

Mvh / Triple7 - "Fly fast, fly low, hit hard!"
kb
23
kbreista
335iAM E91 -08

BMW CS # 4068
Hade ett liknande problem på en 325:a för några år sedan. Lämnade bilen till BMW-verkstaden som hittade ett relä placerat på golvet vid förarsidan som "lämnat in". Kostade ca 500:- för reservdelar plus arbete.

kb
tr
18
triple7
320d E90 -05
Ok, skall kolla upp det. Tackar!

Mvh / Triple7 - "Fly fast, fly low, hit hard!"
rax
Har haft liknande problem. Förmodligen inte samma fel, men jag skriver iaf...
"När torkaren skulle stanna så fortsatte det att klicka i relät. Torkarna hoppade till lite varje gång. Efter en stund slutade det..."

I förrgår sa det brak, sedan gick torkarna avseevärt fortare + att det klonkar hela tiden.
Den högra bussningen har skurit. Genomföringen i karrossen till högra torkaren har börjat snurra med. Genomföringens momentarm har gått av.

Ångrar att jag inte smörjde innan det brakade ihop.
(Het tips om någon får liknande symtom)
Någon som bytt länkaget på E36? (Svårt?)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.