|
|
|
|---|---|
|
Hej! Besiktning hittade så klart för höga värden på CO och HC :-( Har precis byt olja i motorn, men vad är annars tipsen för att få ner dessa värden på ett enkelt sätt. Vid förra besiktningen så var de inte för höga och jag kör ju bara några knappa hundra mil om året med denna sommarcab :-) Tacksam för tips! | |
|
Vad innebär "för höga värden"? Exakta värden är nog viktiga! Var bilen rejält varmkörd vid besiktningen? Hur är skicket på tändstift och luftfilter? Tjuvluft? Är motorn modifierad med t ex. sportluftfilter? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
HC-halten låg på 311 men CO-halten blir jag lite fundersam på nu. Står som anmärkning med CO-Halt tomgång men värdena är 2500 0,5 (0,3) 0,1 (0,5) Han satt och "varmkörde" en stund men frågan hur pass varmkörd den borde vara? Jag har bara typ 800 meter stadstrafik till besitkningshallen så det blir inte så mycket av det! Inga modifieringar på motorn och sen funderar jag på om jag inte har för låg tomgång kanske? |
|
|
Prova med att köra minst två mil (helst mer) under "lagom" belastning för att få upp motortemperaturen innan besiktningen - skulle tippa på att det gör stor skillnad! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Chansen att en 25 år gammal m50/52/54 snurra inte har en vakuumläcka är väl obefintlig. Det brukar inte vara bra för avgasvärden eller tomgång. Annars håller jag helt med om att en gammal BMW måste varmköras rejält innan besiktningen. // Magnus |
|
|
Tack för tips. Jag funderar på det här med vakuumläcka. Finns det något bra sätt att lokalisera detta på eller får man nosa runt motorns slangar och hitta igen det med kläm och känn🤔 |
|
|
Röktest! Blås in rök i insuget via tätat inlopp efter LMM (med slang) och lätt övertryck - då ser du direkt var det läcker om du lyser runt lite med ficklampa runt motorn. Har du inte rökmaskin går det bra med en Havanna-cigarr av bättre kvalitet... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.