AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.637

Vinterdäck BMW M5 F90-2019

Lasse Karlsson
Hallå!

Har köpt ny M-bil. Bluestonemetallic M5 F90-2019. Nu funderar jag på ev vinterdäck till kärran.

hur skulle ni göra?. dubbat, dubbfritt? Nya däck, o byta på befintlig fälg med sommardäcken, eller beg kompletta hjul, alt helt nytt av båda??

har keramiska bromsar på bilen, o tror att jag måste ha minst 20 tum, för att fälgen ska nå över oken. Kan det vara så??

Har läst in mig på ET mått (inpressning), bultcirkelmått osv. Fått span på fina hjul på blocket fram 9J x 20 ET32, o bak 9J x 20 ET25, vet inte om det är bultfördelning 5x120, men om det är det? skulle dom passa till min BMW??

Supertacksam för svar!

PS: ska inom kort lägga in lite bilder på nya pärlan!

HA DET!

modolasse
Det finns olika resonemang om dubb/odubb, och det kan bero på var man håller till i vårt långa land, men ett resonemang jag vänder mig mot är "att dubb behövs inte så ofta" därför att jag menar att samma resonemang som med bilbältet borde gälla; Jag tar på bältet varje gång även om jag inte "behöver det så offta". Jag kör på dubb för det är på ishalka de gör verklig skillnad.

Du listar samma fälgbredd bak, och det kan vara bra att hålla spårvidd (ET) som original så är anledningen till att BMW väljer annan ET med bredare däck bak är att kompensera med HÖGRE ET för att utsidan av däck/fälg skall hamna likartat med framhjulen. Min M440 har bredare sommardäck/fälg bak med högre ET, men vinterhjulen (levererade av återförsäljaren) har samma dimensioner och ET runt om.
Jag känner ju inte till specen till M5 men verkar udda att du vill ha lägre ET (längre ut) bak med samma bredd?
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Du tror inte du kan få hjälp att få rätt grejer om du kontaktar BMW. Jag hade valt en extra uppsättning originalfälgar med vinterdäck, dubbfria. En fin bil ska hållas original =)
bl
2.294
blixten
325i -88
Om du skall köpa dubbfritt eller inte beror ju på hur du använder bilen. Kör du till fjällen flera gånger om året eller skall på tjänsteresor till typ Värmland i alla väder, skulle jag valt dubb. Annars ett testvinnande dubbfritt för nordiska förhållanden. Om du inte vet säkert att du måste ha 20 tum pga bromsar, så kolla med bmw om de har mindre dimension på fälg som alternativ till din bil, då däckutbudet är bättre till 19 tum. Att et mått skiljer 7 mm mellan fram och bak spelar ingen större roll.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Grattis till ny M-bil! :-)

Jo, BMW säljer 19" till M5 F90 (det är det som används för deras Michelin Pilot Alpin 5 vinterdäck)
Länk

Men som Henrik335i och blixten nämner, är det några tveksamheter kontakta BMW.

Keramiska bromsskivor är inte större än vanliga (eller jo 5 mm större är de), så det borde inte skapa andra krav på fälgstorlekar (jämfört med om man hade vanliga bromsskivor).
Nu kan ju bromsoken vara helt annorlunda utformade för keramiska bromsskivor och därmed skapa problem, men jag tror det är samma design på bromsoken (vad jag vet så är den externa designen väldigt lik om inte identisk förutom då färgen). Det brukar även stå vid fälgarna om de inte passar till vissa utrustningsalternativ (och jag kan inte se något sådant vid 19" fälgarna).
Håller med BMW21. Rekommenderar nya 19" (eller 20") dubbade (super-)premiumdäck (Michelin, Nokian, Goodyear etc - dock har Conti haft problem med dubbsläpp) på beg originalfälgar. Vissa fälgar (ofta större) har ytfinish som inte tål vägsalt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.