|
|
|
|---|---|
|
Jag har tidigare haft felkod 2B70 (det finns en tidigare tråd) men nu upptäckte jag att jag även fått felkod 2A83 och 2A84. Vad indikerar detta på? Det enda jag nu upplever är aningen oregelbunden tomgången när motorn är kall som sedan försvinner. Det enda jag har gjort på sistone är olja och filterbyte så ingenting annat har skett. 2B70 indikerade på problem att aktivera Disa men de två övriga verkar ha med Vanos att göra vilket jag inte kan något om. Är tacksam för tips vad som kan vara fel. | |
|
Hej, Prova sökfunktionen [Sök inlägg] högst upp här och skriv t ex "vanos NEAR rengöra" Det finns hur mycket som helst att läsa. En liten början: Länk /Lennart |
|
|
Skulle det räcka med att rengöra dem bara? Det ser rätt enkel att komma åt men jag kände just på en som jag tog bort hållaren och den satt så hårt att jag inte fick ut den. Kommer nog behöva en kraftig skruvmejsel för att försöka få ut dem. Risken är förstås att något går sönder då. Nya solenoider icke BMW verkar inte så dyra så ett alternativt är att byta alla. Kan 2B70 ha med dessa Vanos att göra eller är det bara en tillfällighet att två saker strular samtidigt? |
|
|
Jag ingen aning om vanos, ville bara leda dig information som finns här på forumet. Men snart kommer nog någon annan in. /Lennart |
|
|
Ok vi får se om någon Vanos expert dyker upp :-) |
|
|
Med rätt mjukvara (inpa) vill jag minnas (från min tid med lite nyare BMW) att man kan kolla på något värde som visar på om vanos arbetar eller står stilla i ett läge. Kanske kunde man rent av kolla önskat värde och faktiskt värde? // Magnus |
|
|
Jag har Protool appen som är mycket kompetent avseende felkoder och service. Kanske det finns någon funktion där för kontroll av Vanos. Problemet är väl att hitta den funktionen bland massor av andra funktioner. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Stämmer, med ett bra diagnostikprogram kan du se bör- och ärvärden för de båda VANOS-enheterna. Med ett ännu bättre diagnostikprogram kan du själv ändra börvärdet till precis vadsomhelst och se att ärvärdet följer med. Är ju det bästa sättet att felsöka på, annars sitter man ju i princip bara och gissar i tomma rymden tyvärr :-( Tänk på att många VANOS-problem kan vara intermittenta, så bara för att värdena ser bra ut vid en felsökningssession betyder inte att det inte är något problem. Däremot lyckas man fånga när ärvärdet fjantar sig, då har man ju hittat något (oftast enklare att försöka hitta en lösning som är fel än att försöka verifiera att alla lösningar är rätt). Rengöring kan i vissa fall hjälpa (oftast dock bara kortsiktigt men i vissa fall även långsiktigt). Men oftast är byte det bästa alternativet. @Boko57 : Tänk inte ens tanken att köpa solenoider gjorda av Chinesium. Med största sannolikhet introducerar du YTTERLIGGARE ett fel i ditt system om du monterar sådana. Det är ENDAST BMW Original solenoider som gäller här. |
|
Nu har jag rengjort alla fyra solenoider. Det var ganska jobbigt att få ut dem om jag ska vara ärlig men det gick till slut. De var smutsiga men kanske inte väldigt skitiga. Jag tog bromscleaner och sprutade igenom dem och dessutom kopplade jag in 12V för att öppna ventilen när jag rengjorde dem. Alla fyra fungerande men klicket när jag kopplade in 12V blev betydligt större efter rengöring. Lustigt nog så försvann alla felkoder i rubriken efter jag gjort clear på koderna och kört en längre tur för att testa. Det känns som tomgången blev betydligt stabilare men i övrigt så är det svårt att peka på något mer. I min Protool app så hittade jag funktionen "Valvetronic (VVT) Calibration". Kan den ha med att kalibrera mina Vanos solenoider? Underkänner du alla eftertillverkade Vanos solenoider? Det finns ju en uppsjö med tillverkare som även gör annat med ok kvalitet. |
|
|
Fick svar från Protools kundsupport precis och de sa att "Valvetronic (VVT) Calibration" avser de två motorerna på respektive insugssida. Enligt dem behövs ingen kalibrering eller annan åtgärd vid byte av Vanos solenoider. |
|
Nice support! Stämmer, mig veterligen brukar VANOS vara självjusterande så att säga (är ju lättare då det finns är- och börvärden enkelt accessbara - fast det har delvis Valvetronic också men systemen arbetar på ganska olika sätt). Valvetronic är något helt annat (det varierar lyftet på insugsventilerna och ersätter i många driftscenarios gasspjället helt och hållet). Och yes, där behövs kalibrering efter vissa manövrar. Styrenheten (eller styrenheterna i fallet för N62) är #11 i skissen nedan och är en helt mekanisk komponent (worm gear som ändrar ventillyftet). Länk VANOS är ett system som förskjuter kamaxlarnas timing mot vevaxeln. Styrenheten är en solenoid som styr kamaxlarna helt hydrauliskt (är beroende av korrekt oljetryck - så har man tokdåligt med oljetryck så kan VANOS även knasa sig men då brukar du vara lite andra felkoder också) det vill säga solenoiden styr och reglerar oljeflöde och kan därmed kontrollera VANOS-enheterna som helt och hållet är hydrauliskt styrda. VANOS-solenoiderna är #7 i skissen nedan. Länk Så VANOS och Valvetronic är två totalt helt olika system. Nej, underkänner inte per automatik alla övriga. Jag generaliserar och förenklar för den vanliga människan som inte har så stor erfarenhet eller rentav ännu inte blivit bränd av Chinesium ännu. För just denna komponent är det enklare att säga BMW Original än att påbörja en lista som ingen ändåså läser (då tre meningar är den största mängd text någon orkar läsa idag). Har jag blivit bränd av Chinesium? Hell yeah... Dessutom är olika komponenter olika känsliga för toleranser och avvikelser och därmed kan vissa komponenter vara helt OK från många olika leverantörer medans andra komponenter är det riktigt petigt med (moderna givare är ett bra exempel där Chinesium ställer till med mycket problem). Lite roligt för det är exakt samma VANOS-solenoiderna på denna N62 som det sitter i min lilla N46-motor (i min 120i). Fast jag tror du har dubbelt så många VANOS-solenoider :-) Ska tilläggas att en ny VANOS-solenoid kostar bara ca 1800 SEK hos BMW (vilket med rabatt blir runt 1650 SEK). Jämför denna 1650 SEK med runt 1100-1200 SEK som ett bra märke från Autodoc kostar - är ju en nobrainer att köpa BMW Original. Är ju i praktiken ingen prisskillnad. Här är mina reaktioner på lite olika märken man kan hitta och som gäller PÅ JUST DENNA SPECIFIKA KOMPONENT. * Bosch * Siemens Inga problem whatsoever. Bara köp! Fast kan inte hitta dessa bland "the usual suspects" lågpriskedjorna. * Ridex * Bugiad * Esen SKV * Trucktec * Metzger * FAI * Topran * Meat & Doria * ZZVF * SWAG * Vaico * STARK * OSSCA * Autolog * ET EngineTeam * S.I.D.A.T. * AIC * Motive Components Ltd Hell no! * ERA * Febi Bilstein * Pierburg Bara i yttersta nödfall. Gör generellt sett bra produkter, men inte inom alla områden. * Continental Nja, kanske... * VDO Tja, skulle jag nog kunna tänka mig om inte Bosch eller Siemens fanns. (Jo jag vet att det är lite motsägelsefullt att ha Continental och VDO på olika nivåer men det är väldigt vanligt att ha olika kvalitetsnivåer inom så stora samlingar som Schaeffler gruppen - jämför tex med TTI gruppen). |
|
Jag trodde SWAG hade ok kvalitet. Hursomhelst så kom 2B70 koden tillbaka idag så detta fel verkar intermittent. Övriga koder lyser med sin frånvaro och det finns ingenting som känns fel med bilen. Knepigt faktiskt. Att Disa intermittent inte aktiveras kan man undra vad detta beror på. Ingen idé att gå till verkstaden för de kommer debitera felsökning och säkert vara sämre pålästa än kompetensen här på forumet. |
|
Tänk på att det kan ta lite tid innan nya felkoder sätts på intermittenta fel inom VANOS (2A83 och 2A84), så ropa inte hej för tidigt. Men rengöringen verkade troligtvis ha gjort någon typ av skillnad, så du är nog som sagt inom rätt område och felsöker och åtgärdar. Men vi vet ju inte hur lång tid det tog för felkoderna att återkomma med icke-rengjorda solenoider, så därför kan vi inte säga med säkerhet att rengöringen gjorde någon skillnad. Nu vet jag inte hur ofta felkoden återkom efter man nollställde den (det är anledningen varför man brukar observera felet - om det är möjligt - under en tid och se hur typiskt lång tid det tar för felkoden att återkomma innan man ger sig på felsökning och reparationer). Ofta brukar rengöring bara vara en temporär lösning, det slutar oftast med att nya solenoider måste inhandlas. Men ibland räcker rengöring, så alltid värt att prova det först! Så bli inte överraskad om VANOS-felkoderna (2A83 och 2A84) kommer tillbaka om en tid... Ja, DISA-felkoden 2B70 verkar ju uppenbarligen vara intermittent. Lite knöligare att felsöka men det är felsökning som behövs helt enkelt för att gå vidare. Varför du får DISA-felkoden 2B70 finns beskrivet i din tråd om just det felet. Länk Jag köper ibland reservdelar av SWAG, Metzger, Vaico med flera. De fungerar finfint. För vissa områden och typer av reservdelar! Notera att jag uttryckligen skrev att listan i föregående inlägg gäller och här citerar jag från föregående inlägg: "gäller PÅ JUST DENNA SPECIFIKA KOMPONENT." Listan gällde alltså solenoid-ventilerna. Om det hade varit tex bussningar till krängningshämmaren så hade listan sett helt annorlunda ut - då hade exempelvis både SWAG och Febi-Bilstein varit med i gruppen "Helt ok att köpa". Men Febi-Bilstein ligger snäppet över SWAG, det är även så Bilstein-gruppen positionerar dessa två märken mot varandra om man läser mellan raderna (de har full koll på att inte låta dessa tvä märken konkurrera inom samma tier). |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.