|
|
|
|---|---|
|
Hej! Köpte i våras en 520d xDrive (F11) 2016 och är så här långt mycket nöjd. EcoPro-läget brukar ge en del ”bonuskilometer” per tankning men efter att ha läst artiklar och kollat Youtube hur EcoPro fungerar så har jag fortfarande ett frågetecken kvar att räta ut. Jag vet att blått betyder ökande kilometer och att grått minskar. Jag har trott att det ska reflektera körstil men det tycks bara gälla upp till högsta växeln / hastigheter runt 90 km/h. Därefter visas enbart grått på min display och de kilometer jag kört in minskas snabbt. Det spelar ingen roll hur mjuk körningen är. Någon som känner igen hur motorvägsmil dödar bonuskilometer? /Gustav | |
|
Hur är eco-pro konfigurerad i i-drive? Är "max-hastighet" satt väldigt lågt där, kan det nog ge den effekten när den hastigheten överskrids... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för tips Johan! Jag kollade i bilen och du har helt rätt, 80 km/h var gränsen tom. satt vid vilket var lägsta möjliga. Vid denna hastighet visar stapeln 100 % Eco Pro-potential och vid ”tips vid” 110 km/h har stapeln minskat till ca 90 %. Jag fick inte ihop detta och hittade i iDrive ingen förklaring till vad ”tips vid” x km/h betyder men hittade förklaringen i ett annat forum: ” You might get maximum savings at 50mph but then as you increase the speed that saving is actually decreasing - indicated by the bar in the configure menu.” Länk |
|
|
Jag har gränsen satt till 130 km/h, då är potentialen 80% om den får styra klimatinställningen vilket den för mig endast får göra icke-vintertid, annars 50 %. //Stenback |
|
|
Grymt Stenback, låter som en vettig kompromiss! Hittade även detta angående inställningar: Länk Det enda frågetecknet som återstår är varför insparade kilometer minskar när man kör över x km/h. Allt annat lika så har man väl fortfarande sparat in dem på gjord körning fram till nästa tankning, någon som vet? |
|
|
Nja, du har ju sagt till bilen att hålla koll på föraren utifrån maximalt möjliga besparing och då "straffar" bilen föraren om den kör fortare än du angivit. I verkligheten blir förbrukningen exakt likadan men du hade kunnat spara mer om du ställer parametrarna snålare... Personligen har jag börjat använda eco-pro allt mindre då jag tycker körupplevelsen blir lidande - gasresponsen blir segare och klimatanläggningen tillåter sämre ventilation/avfuktning/kylning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.