|
|
|
|---|---|
|
Hallåj. Nu när vintern snart är på ingång så blev jag plötsligt påmind om en udda sak som min bil har börjat göra. Jag är inte särskilt påläst om diffen I min bil, men de få gångerna jag har bestämt mig för att krita på asfalten så har jag alltid gjort 11or. Men i vintras så började jag få bekymmer på vinterväglag, och kunde spinna fast på plogade parkeringar. Jag lade då märke till att min bil faktiskt inte alls driver på båda, utan den rackaren enhjular bara. Lång historia kort, är detta normalt? Vart börjar vi leta? zteamhorse racing | |
|
Ja, om DSC är urkopplad. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Se där. Anledningen till varför jag frågar är just att den alltid har kritat på båda hjulen tidigare (utan dock då naturligtvis) zteamhorse racing |
|
|
Med en öppen diff är det vid vinterväglag naturligt att friktionen minskar när hjulet börjar spinna. Det behövs en bromsande kraft, som mothåll, för att ett stillasående hjul skall få något vridmoment (det får bara samma vridmoment som det spinnande hjulet). Vid asfalt kanske det blir tillräcklig friktion även när det börjar spinna så att du "får igång" båda hjulen? Om diffen är öppen så är ju lösningen att antispinn använder bromsen för att få mothåll, och högre vridmoment till det stillastående hjulet, men du hade väl kopplat ur antispinn om jag förstod dig rätt. (Det var länge sedan jag hade öppen diff i bakaxeln, men på den tiden hade den inte antispinn heller, så jag känner igen ditt "vinterproblem".) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.