|
|
|
|---|---|
|
Jag har en X3 G01 -18 som tappar mottagningen till GPS så fort man kör in i en tunnel. Även vissa radiostationer börjar knastra och hörs dåligt. På BMW säger man att det tydligen är dålig mottagning i det här systemets generation och inget som dom kan göra/gör något åt. Är det någon mer som upplever ovanstående på samma generation utav navigationssystem eller är den verkligen så dålig som verkstaden anger? Jag köpte bilen som en Premium Selection vilket innebär att det finns garanti att nyttja om det är ett fel. | |
|
Att GPS-signaler blockeras i tunnlar är fullt normal. Jag vet inte vad du ser (och har inte din bilmodell) men det som brukar hända i en bilmonterad navigator är att den får information från bilen (körsträcka och hur man svänger) så att den kan följa kartan. Tappar den helt bort sig eller vad händer? Kan nämna att när jag hade avbrott i GPS-signalen i min tidigara Audi, så följde den helt korrekt vägarna till från jobbet och i varje gathörn så anpassade den sig efter kartan. Men innan jag fick verkstadstid så blev det halvtkontakt igen så att beräknad position blev helt fel. Sedan gjorde den vad den kunde för att försöka matcha mina svängar till kartan, men utgående från fel position blev det förståss helt fel. |
|
|
Nej, GPS´n tappar bort sig helt. Ungefär som när man kör på en väg som inte finns med på kartan däremot ser man ibland vägnätet som är ovan tunneln. Tillfälligt tror den även att man kör på någon utav de vägarna men slutar med att den är helt lost. Visst kan en GPS ibland tappa signalen och enbart gå på kartdatan med hjälp utan gyrosnurror och hastighetsuträkningar men den här blir bara vilse. |
|
| Det är inte normalt, BMW-navigatorerna har kunnat följa vägen i tunnlar länge och gör det fortfarande. Hittar den tillbaka fort när du kommer ut ur tunneln? Som ni redan är inne på så är det ju annan data än GPS som används inne i tunnlar, annars sitter ju alla antenner på samma ställe i hajfenan så det känns spontant som en möjlig felkandidat. Men det stämmer inte klockrent.. | |
|
Jag kör en G31-21 och upplever inte heller GPS:en som speciellt pålitlig, åtminstone inte i tunnlarna runt Stockholm. Ibland fungerar det utmärkt, även när det är längre sträckor genom tex Södra länken, men nästa gång tappar den bort sig på samma sträcka. Ibland kan den tappa bort sig även på en kortare tunnelsträcka genom till exempel Söderledstunneln. Körde en G01-19 tidigare och tycker generellt att navigationen fungerade bättre i den. I min nya ger den stundtals helt absurda vägledningsförslag och jag stör mig också på att man inte ser förseningen i den senaste versionen. Tidigare stod det +5 min om ankomsttiden innehöll en försening, nu står det bara en ankomsttid där man sedan själv får leta sig in i RTTI-infon för att se försening. Eller har jag missat något? |
|
|
Det där med förseningstid har jag också tänkt på att det bara kommer ibland. Vet inte vad det beror på. Och vägledningsförslagen blir ibland konstiga, bland annat för att kartuppdateringarna släpar alldeles för mycket. Inte så imponerad av kartdatan. Har dock inte varit med om att den tappar bort sig i tunnlar som sagt, det måste vara en ny feature. :) |
|
|
"Glaucus" beskrivning utav GPSn stämmer väl överens med vad jag upplever. Kör också mycket i tunnlarna runt Stockholm och har noterat att ibland klarar den hålla sig på rätt väg men mer ofta tappar den bort sig på samma sträcka. Så fort man kommer ut ur tunneln hittar den tillbaka till rätt väg igen. Det känns konstigt att BMW tar det här som ett känt accepterat problem. Tekniken är ju gammal och beprövad sedan länge. |
|
|
Problemet att komma runt är nog vid infarten till tunneln när signalen blir halvdan och reflekteras så att positionsbestämningen hoppar tillräckligt långt åt sidan för att den skall tappa följningen längs vägen. Har inte haft BMW så länge men det kan göra skillnad om navigatorn följer en rutt eller inte. Med en rutt har jag märkt (på andra navigatorer att den tror att det är mera troligt att jag följer anvisningen så det kräver större avvikelse innan positionen lämnar utpekad väg när jag har valt annan väg). |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.