|
|
|
|---|---|
| Efter 20 år med BMW (330d, 525d och 3xX3) börjar jag funderea på om det inte, trots allt, kan bli en MB nästa gång. Dels pga att kvaliten på mina X3 har blivit sämre och sämre och dels pga att BMW inte har någon hybrid med diesel. Är det någon som synpunkter / erfarenheter ? | |
|
När vi beställde vår X3 30e för drygt 2 år sen var det måhända ett riktigt beslut. Idag är en hybrid ett mer tveksamt val, jämfört med ren elbil. Finns säkert körmönster där hybrid är bättre, men hybrider är ett krampaktigt mellansteg på vägen till rena elbilar. Bara att titta vad man möter, GLC verkar allt mer intressant. |
|
|
Provkör en EQC samtidigt som den där hybriden så ska du få se. Sen börjar du fundera på hur ofta du _egentligen_ kör längre än 30-40 mil i sträck och sen börjar du kolla hur det ser ut med laddare längs dina rutter... :) Det är en mental barriär som man ska över. Men sen blir det högst normalt. Har själv kört elbil under fem sommarsemestrar nu. Även varit till Trysil med takbox mitt i vintern. Visst får man stå 40 minuter i Mora på vägen dit och vägen hem men det är ju inte hela världen. Har man bråttom hem får man ställa väckarklockan 40 min tidigare. Eller packa bilen kvällen innan så det bara är att åka. Om nu det mot all förmodan spelar nån roll om man är hemma en dryg halvtimme senare. :) |
|
| Audi Q4 E-tron kanske kan vara värd en provkörning? | |
| Tyvärr är en ren elbil ingen möjlighet pga dåliga laddningsmöjligheter där jag bor. 90 km eller där omkring vore perfekt för att åka från stugan till närmaste och i staden får vi fika på IKEA eller liknande någon gång i månaden :) Vad det gäller ren elbil skulle jag nog kolla X3i lite men som sagt var, den faller bort pga avsaknaden av diesel motor. | |
|
Du kan ladda en hybrid hemma men inte en ren elbil? Eller ska du ha en hybrid av skatteskäl? |
|
| Ja, det låter kryptiskt. Men generellt så vette tusan om jag har en bild av att GLC skulle vara ett steg upp från X3. De är ju ungefär jämngamla och i mitten/senare delen av modellcykeln. Måste du byta nu? Kanske värt att köra 1-2 år till och se vad som kommer? Kanske en ny GLC hinner komma? Mercedes har stora batterier i sina nya hybrider, men GLC tillhör gamla gardet med ett litet. | |
|
Om kravet är Diesel-hybrid finns ju enbart MB. Inga andra tillverkare har ens antytt av de kommer erbjuda den kombinationen. Saken är biff MB it is. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.