AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
2.712

Söker sportig kombi som får dra 2 ton

TS
71
TS1997
523i E39 -99
Jag har idag en BMW 523i E39 från 1999 som jag vill uppgradera till något nyare då den inte passar mig och mina behov längre. Jag är nu ute efter en sportig kombi som får dra 2 ton och har en budget på ca 250k. Jag har tittat en del på BMW F11 535i, Audi A6 3.0 TFSI samt Volvo V90 T6 men är öppen för förslag.

Vilket av dessa är bäst för pengarna? Jag vet att Volvon är närmare 300k+ snarare än 250k men försäkringen är ungefär hälften mot BMWn & Audin så jag är okej med det i så fall. Någon som testat alla och har input? Eller finns det några andra bilar jag också borde kolla på? Jag har även tittat lite på Mercedes E-klass men tycker inte riktigt om designen på den.

Jag vet att både Audin & BMWn är svår att få tag på med bensinmotor så funderar även på 535d eller 3.0 TDI men jag kör bara ca 800 mil per år så tror att bensin vore bättre i mitt fall eller har någon här mer input kring det?

Jag är även i första hand ute efter en nyare bil som inte gått jättelångt då jag är trött på att skruva med E39an mer än jag kör den.

Tack på förhand!
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag har haft en A6 3.0 TFSI 2012, alltså den med V6 kompressor motorn från S4. (har för övrigt haft en s4 också med samma motor.) Superbra bil och riktigt bra motor, drar inte så mycket soppa och med steg 1 uppdatering så blev den riktigt snabb. 0-100 4.9s mätt med GPS (3 pers i bilen!) om man körde launch control.

Volvos 4-hjulsdrift suger ju pung jämfört med en Audi quattro. Volvon är ju i princip framhjulsdriven vilket betyder att den rycker ordentligt i ratten när man gasar, pinsamt dåligt. Audin är väldigt stabil i alla tillfällen. Men V90 är ju hyfsat skön att bara åka i och helt ok inne i bilen.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Audi är inte konstant fyrhjulsdriven längre, Ultra Quattro är inkopplingsbar (men skitnsbb) ;) Länk

Jag har haft Outback med "riktig" 4wd, Passat med Haldex, Audi med "gammal" quattro, Audi med "ny" quattro, Volvo med Haldex - i vanlig trafik märker man ingen skillnad. Hur mjuk växellådan är har större betydelse för greppet när det är riktigt halt. Överlägset bäst grepp hittills har min etron. Mest för att den aldrig rycker och sliter i däcken som alla ice-bilar gör.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag har kört Volvos hybridsystem i V60T8 och V90T8 en del, jag tycker de är riktigt dåliga, du får massor med torque steer i ratten när man gasar. De borde införa liknande geometri som på t.ex CTR eller focus RS (den gamla framhjulsdrivna) för att undvika detta.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
BTW, höll på att köra fast med en Etron i somras när vi skulle dra upp en båt, den har ju inga diffspärrar så den är ju i princip bara 2-hjlusdriven. Spann bara på höger bak och vänster fram, kom ingenstans. Höll på att bli tvungen att köra ner porschen för att dra upp den (som kan låsa diffarna) men det löste sig med att 2 man puttade på. Kunde de inte haft en torsen-diff mellan vänster/höger i alla fall på Etron?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Varför vore det bättre med bensin framför diesel om man kör 800 mil/år?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.