|
|
|
|---|---|
|
Jag har en e60 (-06) .Et- måttet är ju 20 på fälgarna på den. Passar en fälg med eh2 på den ? Om jag har rätt så är det grövre bultar på den fälgen. Kan det stämma? Tacksam för svar. Mvh Alf Nyman anyman10@gmail.com | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
EH2 är inte ett mått, det är beteckningen på profilen (konturen) på fälgen (olika applikationer kräver olika profiler) då det påverkar bland annat fälgens styvhet men vill minnas även agerar som säkerhet att däcket inte kan glida av hur som helst. EH2 står för Extended Hump. H2 står för Double Hump. Äldre fälgar, tex som dessa till min E34, hade ofta en "H2" profil. Länk Men nyare fälgar har däremot "EH2" profil. På ännu nyare fälgar, tex som dessa till min E87, brukar ha "EH2+" profil (sägs vara bättre lämpad för run flat däck). Länk Blanda inte ihop detta med profilen för fälgflänsen (flänsen där däcket ligger emot fälgen). Dessa har beteckningar som J, JJ, E, F, G, H och liknande och det behövs olika profiler för olika däck och applikationer. Denna profil brukar stå direkt efter fälgbredden. Exempelvis i bilden nedan ser man "7Jx15H2" Länk 7 är fälgbredden (i tum) J är flänsprofilen 15 är fälgstorleken (i tum) H2 är fälgprofilen Men det stämmer att en E60 har ungefär ET20 (det finns ET18 och ET32 också men det används främst vid staggered setup och det tar jag inte med här då jag inte tror det är aktuellt). Var dock uppmärksam på att E60 med xDrive däremot har ET43! Så vad du ska leta efter är fälgar med följande mått: * Fälgstorlek : 17"-18" är typiskt på E60 (men 16" finns också) * Fälgbredd : 7.5"-8" är typiskt på E60 (men 7" finns också) (7x16, 7.5x17, 8x17 och 8x18 är de vanligaste kombinationerna) * Fälgoffset : ET20 (större ET går också bra men då måste spacers inhandlas) * Hålcirkel : 5x120 * Navmått : 72.6 * Fälgskruvstorlek : M12 (är ju M12x1.50 hjulskruvar till en E60) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.