|
|
|
|---|---|
|
Går nu i tankar att köpa en BMW, kör drygt 3000 mil om året med en del längre körsträckor i månaden på drygt 50-60 mil och även 3 mil enkelväg till jobbet. Antar att då diesel är att föredra. Framförallt tittat på 520d f11 och 320d, något speciellt jag bör tänka på vid letande av begagnat utöver standardsaker som servicehistorik, tidigare ägare etc? Budget ligger på att Ungefär 170-180. | |
|
Välj 520d då du får oerhört mycket mer komfort för pengarna. F30/F31 är mycket mer högljudd. Angående F11 så är det ofta problem med nivåregleringen i bak, det sitter luftbälgar i stället för spiralfjädrar i bakvagnen. Se så att dessa är bytta och att kompressorn fungerar som den ska. Symtom är att bakvagnen sjunker ihop när bilen står ett parkerad en längre stund och sedan pumpas upp igen man ska åka iväg. Sportstolar eller komfortstolar är ett måste med. Standardstolar är inte någon höjdare. |
|
| Okej! Är det okej att kolla på bilar som rullat 13-14 eller mer? Sålänge detta är bytt och allt annat är okej. | |
|
"Allt annat ok"... Näää, så kan man nog inte generellt säga tycker jag. En begagnad bil är alltid en begagnad bil med en del "extra" kostnader som man bör räkna med. Kolla gärna huruvida EGR systemet är kontrollerat/bytt. Kan vara en del problem där på iaf lite tidigare modeller av t.ex 520d F10/f11.. Man bör vara lite uppmärksam om motorn börjar "dra" lite kylarvätska s.a.s. Hjullager bör man kontrollera innan köp(finns en del som haft problem med dessa lager vid ca 14000mil ->. Om man vill ha en med Xdrive: Xdrive systemet är iofs bra, men KAN ha en del problem med fördelningslådan och andra drivlinerelaterade problem(drivaxlar t.ex.). Inte ett "jätteproblem", men som sagt tål att kollas lite mer ordentligt. Nu är detta bara vad jag tycker man bör checka, ingenting rent statistiskt underbyggt. Men personligen skulle jag kolla upp ovanstående innan ett köp av 520d f10/f11. Mvh Janne. |
|
|
Absolut! Det blev lite felformulerat av mig, självklart är jag medveten att köpa begagnat är ett lotteri och det finns slitage och vad som kan gå sönder. Det jag menade var att om ”allt” annat känns ok, så som historik, tidigare brukare osv känns rätt. Tack för input och tips om vad jag ska hålla koll på iallafall. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Shameless plug... Tänker precis annonsera min F11 520D med M-Sport och 12K mil i jättefint skick. Bromsarna är nästintill nya runtom (500 mil sedan), bilen är nypolerad och det finns inga fel på bilen. Gråmetallic med aluminium/kromlister. Hör av dig om det kan vara av intresse. |
| Absolut är det av intresse! | |
| Kolla kamkedjan också!!!! Lyssna efter rassel från motorn speciellt vid varvtalet 2000. Där hörs det som mest om kamkedjan är på väg att ge sig. Googla "bmw kamkedja" det finns massor att läsa om det. Detta innebär inte att alla bilar drabbas men var noga med att kolla detta. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Toppen! Jag skickade mitt nummer via PowerPost, du kan hitta det genom att gå till startsidan och logga in till vänster och trycka på "Min PowerPost". |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.