|
|
|
|---|---|
|
Hej, Är helt ny på BMW, har aldrig ägt en men är dock rätt sugen på att köpa en ”520 d xDrive” nu. Det kommer vara en från mellan 2017-2021 och diesel med automatlåda. Troligtvis en från 18 då det finns flest ute från då. Och budgeten ligger runt 300-350. Frågan är bara om jag ska tänka på något speciellt, om där är någon så kallt ”sjuka” på just den modellen. Eller om där är något annat som är mindre bra med dom och som är bra att veta. Tacksam för all info jag kan få! | |
| Provkör först. 20d är en tråkig motor. Köp mycket hellre en 6-cyl G3x. | |
|
520 är inte alls tråkig. Den klarar sig fint i dagens trafikrytm samt tillräckligt snabb för säkra omkörningar. Sen är den mycket billigare att äga än den 6-cylindriga, skiljer flera tusen i försäkringspremie te x. Har ägt en 520d - 2013 och äger nu en 520d - 2017 xdrive. Är mycket nöjd med bilen. Snygg in och utvändigt, bra åkkomfort, tyst osv. Kolla upp egr-ventilen och fyrhjulsdriften, kan bli problem med fördelningslådan om det skiljer för mycket i omkrets mellan däcken. Har hört max 1-2mm. Hur känsligt det är vet jag inte riktigt men googla på "xdrive" bmw så kan du fördjupa dig mer i det. |
|
| Tack för tipsen så långt! | |
|
Själv kört 520d i snart 9 år, två F11 och nu en G31. Visst 4 cylindrig dieseln kanske inte är drömbilen. Men jag tycker de har skottat på bra och funkar alldeles utmärkt i vardagskörning och längre sträckkörningar. Den går billigt och i G31 hör du inte motorn över 30 km/h. Otroligt tyst och trevlig bil. Mitt stalltips är att du minst "måste" ha Mpaket, då får du trevligare utseende och sportstolarna. Sedan är det som alltid roligare med mer utrusning. Helst vill du ha en Innovation Edition då får du en fullmatad bil. Löp och köp! |
|
|
Connected definitivt men det borde i princip alla ha när det handlar om så ny bil. Komfortstolarna är underbara, plus att man per automatik får eljustering och stolsminne med dessa. Minst HiFi-stereo, orginal är klen. EGR-kylare av bristande kvalitet orsakade en del motorbränder men det gällde väl bilar tillverkade som årsmodell 2016 om jag inte minns fel. Från -17 och framåt borde det vara lugnt. Dra öronen åt dig om det är blandade däck eller däckdimensioner som inte finns orginal. Detta verkar ha skapat (dyra) problem på vissa x-drive då fördelningslådan blir felbelastad och rasar. |
|
|
Tack så mycket för alla tips! Låter ändån som att det är en vettig bil. Vad säger ni om bensindrivna i stället, är dom bättre eller sämre? Hörde även av någon att man skulle försök hitta någon som där fortfarande var nybilsgaranti på (mindre än tre år gammal om ja fatta det rätt). För om där skulle vara något fel så skulle det bli fixat typ gratis. Men kvittar kanske om den är äldre än tre år, för ägaren innan har väll i så fall lämnat in bilen och fått problem lösta tänker ja. |
|
| Snackar vi 520i? Det är en trevlig maskin för att vara en 4a men saknade vridmoment i min 3-serie. Utifrån mina erfarenheter med 320i så skulle jag inte köpa 520i. Spontant tror jag utbudet är skralt jämfört med 520d som man marknadsfört hårt med kampanjer. Vill du ha en bensinare så satsa på 530i, en snabbtitt på Blocket ger att det går att hitta inom din budget. Det som får styra där är väl ditt behov av låg förbrukning eller om det är försumbart. | |
| Ja precis det är 520i jag menade. Men är med själv inne på en diesel, så ville mer bli övertygad om att det var rätt beslut. Så tack än en gång! | |
|
Ett sätt att testa att xDrive driver på alla hjul är följande: 1. Placera bilen på en grusväg/sandväg eller på ett underlag som inte är fast. 2. Gör en rivstart från stillastående så att det spinner loss. 3. Kontrollera att det finns märken från alla hjul i gruset/sanden. XDrive låser kopplingen helt då du trycker till på gasen. Det är först då hastigheten överstiger 20 km/h som det blir en mer steglös slirning i lådan eller om rattutslaget är stort. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.