AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
3.252

Skinvård till ljust skin?

mo
229
moose69
X3 2.0d -17
BMW i3s 120ah -19
Har ljust skin i min och blir bra förvirrad vilket medel som man bör använda och som är riktigt bra! vill INTE att det ska bli halt på stolarna..... något bra förslag som dessutom är lätt att applicera samt torka av med ett gott resultat:)

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Autoglym har en fin läder rengöring skummar fint och lämnar fin matt yta efter behandling. Sedan brukar jag lägga på Gliptone conditioner . blir mjuk och matt och luktar nytt skinn.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Meguiars har också bra läder rengöring
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den här produkten vet jag flera professionella rekondfirmor som brukar rekommendera:
Länk

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
BMW har ett alldeles utmärkt och lättarbetat preparat för läderklädslar. Först en rengöring och sen en insmörjning, görs med fördel med en microfiberduk eller två. Kolla hos din BMWhandlare.
Mvh
Asken
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Är skinnet i bra skick så är valet av produkt inte avgörande.
Viktigast är att man underhåller det så att det inte slutar som smutsigt och torrt med sprickor/skador.

Har använt Meguiar, BMW och Leather Masters produkter. Bra resultat med alla, även när det handlar om att rengöra och rädda trötta inredningar.
Om det är Ivory skinn så brukar det räcka att ta en hink med vatten och en kork med gul såpa och sen en Wettex trasa att torka av med. Dock inte diskmedel då det torkar ut skinnet. Tips från Mr Cap detta.

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Stor skillnad på vilken typ av skinn det är skulle jag tro.

Dakota/Vernasca är "lackat" skinn som han sa. Det är nästan som en plastklädsel. Andas i stort sett ingenting, ytan är präglad med "skinnmönster" för att få det att se ut som det skinn det faktiskt är.

Nappa är finare. Semi-anilint med bara lite "klarlack".

Merino är ytterligare ett steg upp. Det finaste skinnet BMW erbjuder. Genomfärgat och ingen "coating". Kräver istället mer jobb för att det ska hålla sig fint.

Alpinas Lavalina ska vara av ännu finare skinnkvalitet än de som BMW själva erbjuder.

Länk

bl
270
bluetrain
x3 msport
köpte autoglyms läderbalsam och även om produkten kanske är bra i sig så tycker jag det fortfarande ett år efter jag smorde in luktar kemifrabrik i bilen, inte alls den där goda och fräscha läderlukten.
Visa användare
77
W.D
G21 M340i M Performance -20
G21 330e xDrive M-Sport -24
G87 M2 -24
Jag har testat allt möjligt för läder från Sonax, Meguiar's, Chemical Guys, LeatherMaster m.fl. och kommit fram till att Leather Master är det bästa. Kartongen ser ut så här och kan ha diverse olika rebranding här och var, t.ex. hos Volvo är det Leather Master så har ni tillgång till någon rabatt där så kan ni skaffa det där.

Länk

Det blir rent, fint och inga konstiga hitte-på dofter som t.ex. Meguiar's ger som ingen höjdare vad jag märkt utan Leather Master är neutral och doften blir det som är "original" i bilen.

Har man en helt ny ratt och vill behålla den knottriga ny-känslan så länge som möjligt har jag märkt att det bästa är att badda av medlet med torr duk och vika om och badda igen tills ratten är torr (låt även ratten vara en stund så rester får dunsta av) precis som när du gör rent ansiktet istället för att dra duken hårt och fram och tillbaka över ratten. Bara ett tips och verkar funka bra :)

BMW Club Schweden
www.bmwcs.com
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Verdi har en väldigt viktig poäng. Om det är ett täckfärgat skinn så är det i princip så behandlat att man kan tvätta det med högtryckstvätten. Det behöver bara rengöras med vilken all purpose cleaner som helst, inte fettas in. Det finns inget kvar som tar upp något fett ändå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.