AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.388

Start/stopp ta bort? 320d -2021

Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Vänner, jag har ett problem.
Kanske inte så stort för de flesta av er, men fasen monumentalt för mig.
Hämtade precis ut min nya 320 touring. ,xdrive automat och diesel.
Hade en 5 serie innan.
Där fanns en knapp att avaktivera start stopp.
Frugan har en 2021 118i automat, den har också en knapp.
Men min bil har det INTE.

Jag HATAR den funktionen, enda sättet jag kan bli av med den är att köra på sportläget, vilket inte är så komfortabelt instanser när man skall parkera etc.

Ringde verkstaden, de kan inget göra :-(

Hur löser man detta?
Finns det fulprogramvara?
Eller någon som KAN programmera bort det med hjälp av BMW datorn?
( att BMW personalen inte får, det kan jag köpa, men inte KAN….njaaa….)
Alla tips emottagens tacksamt.

Bor nära Göteborg men kan åka en BRA bit för att bli av med den skiten….

//Dorfmeister

Es geht los...
MU
941
MUC
M340i - 2025
Det går att stänga av permanent med appen Bimmercode.
MEN - kolla upp så att det funkar för just din modell, känns lite strange att det inte finns något knapp så då kanske det inte går via appen heller.
Länk
Tyder på att du har en lätt-hybrid med 48V system?
Har inte kört en diesel-fyra med det systemet men bensin-sexan MHEV i M440i stoppar och startar på ett sätt som faktiskt är lätt att leva med (och den ÄR snål på bränsle). Jag kopplade bort "automatiken" i förra bilen, ej MHEV, för att det störde mig, men inte i denna.

Om du inte står ut är min förståelse att Bimmercode kan (även med MHEV) men har som sagt inte behövt prova. Ett annat du kan prova (om du har Sport Individual i din bil) är att använda det läget med alla val inställda på Comfort.
Prova trycka nedväxlingspaddeln innan du stannar för parkeringsmanövrer. Det borde undvika stopp. Med backväxeln i stoppar den inte igen.
Jo
48
Johan M. B
G21 320d xDrive M-sport -21
Håller med bmw21. Med MHEV arbetar start-stop bättre, framför allt startar den på sekunden vilket det inte gjorde i F31an jag hade innan, vilket var värdelöst om man t ex skulle smita ut i en rondell och bilfan stängde av sig samtidigt. Detta tänker man inte på nu. I min F31 stängde jag alltid av start/stopp men har nu en likadan som dig och jag trodde att jag skulle irritera mig på att behöva ha start/stopp igång men det funkar som sagt mycket bättre än tidigare och jag tycker sällan att funktionen märks av. Det jag kan störa mig på är att bromspedalen blir diffus när den växlar mellan motor igång och motor av under en inbromsning, men bilen går å andra sidan ruskigt snålt.

Så innan du köper prylar för omkodning så ge det några veckor och se om det fortfarande känns lika uselt :)
Do
190
Dorfmeister
BMW 320dxdrive touring msport 2021
Tackar.
Skall kolla bimmercode.
(Har en mhev…)
Visa användare
ProPro-medlem
5.124
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag kollade på Bimmercode och det verkar som det finns denna kodning.

Under "Auto Start Stop function" här:Länk

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.