AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
4.010

Dragkrokproblem F15 2014

gn
58
gnisten83
X5 30d -14
Ja då har den elektriska dragkroken låst sig i uteläget
Man hör att motorn gör några försök innan elektroniken stänger av.
Tänkte att jag skulle lossa ner och få loss motorn mm men de går inte få av den inre plastkåpan utan den tar emot karossen.
Då blir nästa idé att lossa hela dragbalken från bilen vilken är rätt lätt med 8st M12 men vid återmontering måste de väl då till nya muttrar då dom ser ut att vara special och ska dras till visst moment.
Går de hitta sånna muttrar utan att köpa hela draget?
De står Oris på draget och är 3,5 tons

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Prova hos BMW, de borde ha både muttrar och teknisk info. Risken finns att det är ett drev inne i dragkroken och om du använder "sök inlägg" uppe till vänster i menyn och skriver "dragkrok" så har du en del att läsa.
Mvh
Asken
gn
58
gnisten83
X5 30d -14
Jo jag har sökt o läst mycket och där de står nåt om fabrikat så är de westfalia de handlar och att de mer eller mindre är ny dragkrok för minsta lilla fel tyvärr.
Och flera sidor som länkas till med olika tekniska detaljer är stängda av bmw och hänvisning till deras egna med inloggning som kostar €
Om det kan bero på att det bara går lite för tungt och inte katastroffel, så kanske det kan vara värt ett försök med tipset som står i min instruktionsbok;
Starta bilmotorn och håll knappen intryckt. (Ger väl lite högre spänning tänker jag och kanske tillåter högre ström.)
Om du kan få in kroken så går det väl lättare att ta isär för inspektion.
gn
58
gnisten83
X5 30d -14
De har redan provats
Den har lite dum från o till, i synnerhet när hästsläpen varit med en sväng.
Pratade med min vanliga reservdelskontakt nyss och då visade sig att den killen han har kontakt med hos BMW hade semester denna veckan så jag får avvakta till nästa….
Skulle besiktat denna månaden men med larm från kroken o bakre kofångaren demonterad är de bara att ta körförbudet
gn
58
gnisten83
X5 30d -14
Efter endel googlande igår fann jag en monteringsanvisning på dragkrok till E70 där bultarrangemanget ser likvärdigt med F15.
Där skulle muttrarna dras med 108 Nm

Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Hör av dig om du åker på att byta krok. Jag gjorde precis manövern själv att gå från elkroken till en avtagbar. Har inga felmeddelanden etc utefter omprogramering. Man använder det ursprungliga kablaget för belysning etc. Så bilen kön er av när ett släp är tillkopplat etc.

Ny krok hos BMW är ju typ 25lök…

Har en E70 men är nog inte så stor skillnad mot en senare…
gn
58
gnisten83
X5 30d -14
Vilja våld o vaselin….
Fick loss kroken från sitt låsta läge idag så nu fungerar den faktiskt .
De sitter väl nån form av strömbegränsare eller momentbegränsare till motorn antar jag, körde lite med direktmatning från löst batteri o växlade polerna några gånger sen sa de PANG och sen släppte de.
Vet inte riktigt om detta är nåt att rekommendera att försöka…
Vågar jag dra in nån form av smörjmedel typ crc mos2 eller klistrar de ihop på sikt?
De är nån typ av fett runt plantväxeln som finns under ändkåpan men vad kan finnas inne i krokens lagring?
gn
58
gnisten83
X5 30d -14
Ja då har samma krok fastnat i utfällt läge igen, provat de mesta igen men nu tröttnade på de och fann en nyare på skroten.
Några timmars slit att klä av o på kofångaren och lyfta dit dragbalken.
Nu funkar draget direkt efter montaget.
Så om någon behöver drev o annat utom själva kroken så finns de över nu

Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
Har en x5 f15 2015 som får dra 3500kg och samma dragkrok . Har inga problem men när jag trailrar båt så får man ibland backa ner under vatten där bak och hur känsligt är detta för eldrag och elhandbroms ? Vill ju inte att handbromsen släpper plötsligt. Ser konstruktionen på drakkroken tät ut ? Vet du vad felet var på din krok . Är dom uppdaterade med ståldrev eller har dom fortfarande plastdrev. Mvh

e23power
gn
58
gnisten83
X5 30d -14
Bakom kåpan mitt emot motorn är de iaf inte plastdrev, hur de är på motorsidan kommer jag inte ihåg nu.
Hur tät konstruktionen är blir väl en gissning men hyvsat tät måste kroken vara för att klara svensk vintersaltlake, samma gäller väl handbromsen
Visa användare
171
e23power
X1 23d
X5 3,0i
Ha haft pajero landcruiser och ml innan äldre bilar och är inte helt bekväm med elektronisk handbroms elektronisk dragkrok elektronisk växelspak än men jag kanske vänjer mig . Men upptäckte igår på båtrampen att drive hoppade ur vet inte om jag släpte handbromsen före eller efter och om detta spelade roll rött bra lutning och vikt.

e23power
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.