AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.053

Köpa en BMW M3 F80 som i historiken har varit stulen, lurigt?

Lo
10
Lordi123
BMW M3 Competition -17
Hej!

Är på jakt efter en M3 F80 och har hittat en på blocket som är väldigt intressant. Men den har varit stulen i hans ägo under ett dygn men hittades oskadd dagen efter. Det står kvar i historiken när man söker regnr.

Min fråga är, är det något som försvårar att sälja bilen sen eller hur resonerar ni? Förklara gärna.

Mvh
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag tror du redan svarat på din fråga, eftersom du själv är tveksam... ;)

I ett sådant fall är dokumentation kring det hela nog en avgörande faktor för väldigt många spekulanter som ser detta som ett frågetecken.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Lo
10
Lordi123
BMW M3 Competition -17
Johan B - Det ska finnas dokumentation av polisanmälan och att ärendet är avslutat kort därefter då den hittades dagen efter.

Länk till annons: Länk

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Rationellt är det struntsamma. Man stjäl inte en sån där bil för att köra sönder den, man stjäl den för att sälja den hel eller i delar. Så den är nog inte buskörd. MEN prissättning, och framförallt på sportbilar, är ju 99% irrationell och faktumet att den varit stulen kommer pestsmitta den för evig tid. Spelar liksom ingen roll att den är ok, det är _känslan_ av att den eventuellt inte är det som spelar roll.
bl
2.293
blixten
325i -88
Var bilen hel när den hittades dagen efter? I annat fall borde det finnas ett reparationsprotokoll. Dessutom kan man väl se i bilens datorlogg hur den har körts dygnet den var borta, typ om motorn har varvats högt när den var kall, etc.
Lo
10
Lordi123
BMW M3 Competition -17
Blixten - Bilen var helt oskadd när den hittades enligt ägaren.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Normalt förfarande efter stöld är att bilen kontrolleras av verkstad på försäkringsbolagets uppdrag för den här typen av bilar. Detta kvitto/dokument borde finnas. Gör det inte det är det svårt att ta bara ta ägaren på orden. Du kanske har förtroende för honom - men har nästa köpare det?
MU
940
MUC
M340i - 2025
Lordi123, Ja det lär skrämma bort en del köpare, men det kan ofta kompenseras med ett lägre pris.
Så hur uppfattar du prisbilden? Är denna bil redan reducerad i pris jämfört med en icke stulen bil eller finns det utrymme för en hyfsad prissänkning?
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Att bilar ens blir stulna idag beror på nybilsköparnas fäbless för comfort access. Tycker att det system som föregick detta, att du var tvungen att föra in foben i en slot och starta med startknapp var bäst. Helt stöldsäkert och ändå smidigt. Själv har jag (mot min vilja) en nyckel som sänder ut signaler på min M2. Min lösning blev key-case i metall för båda nycklarna. Vägrar att få bilen stulen pga lathet hos den som specade bilen.
Lo
10
Lordi123
BMW M3 Competition -17
Tack för alla svar. Jag får helt enkelt ta mig en funderare och se om jag tycker det är värt med ”risken” att ha det i historiken.
sirtobbe, så 2-serien 2019 har inte den nyare varianten av fjärrnyckel med time-out?
Jag har det på min 4-serie och har kollat att den inte svarar på tilltal efter time-out. Det ger ju i alla fall ett skydd när nyckeln ligger still.
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Ska jag va helt ärlig vet jag inte om jag har den här time out funktionen. Oavsett vilket har man ju hört om ligor som snor bilar eller nöjer sig med ett inbrott på parkeringar till större gallerior. De läser av när du är i rörelse. Med metall casen är du helt säker. Tänker fortsätta med den tills nån presenterar en riktig lösning.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det går ju alltid att koda bort comfort access.
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Du måste se till att ha en riktigt proffsig låda som skyddar nycklarna, jag hade mina nycklar i en vanlig plåtlåda som jag dessutom täckt på alla insidor med 2 lager tjock aluminiumfolie. Jag blev av med min ratt och navi ur M2:an trots att nycklarna låg i denna låda.
bl
2.293
blixten
325i -88
Hade du testat och ställt dig bredvid bilen med lådan stängd och kollat så bilen inte gick att öppna?
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Min låda är gjord i 5mm aluminiumgods. Tung och gedigen. Går inte att öppna dörren bara genom att ha den på sig. Signalen går ca 15 cm. Funkar nätt å jämt att starta bilen om jag har den i vänstra mugghållaren. Högra går inte. Jag känner mig trygg med denna lösning. Märket är ganvol för de som undrar.
@Sirtobbe
Går det att få i en displaykey i denna?
@Patrick. Jag har den i länken nedan. Lite tight till displaykey (årmodell 2021 om det gör skillnad) men det går. Vet ju inte om tjuvarnas riktade antenner och signalförstärkare gör skillnad men min G22 hittar inte signalen varken utanför (vid handtaget) eller inne i bilen (provat intill rattstången och mugghållare och laddfacket i olika vinklar):

Länk
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Min nyckel är 75mm lång. Där finns ett par mm tillgodo i key-casen. Tänker att max 80 mm går i om man vill stänga locket helt.
Tack för svaren!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.