|
|
|
|---|---|
|
Hej En tändstiftsgänga är inte längre så bra. Någon med erfarenhet av att stoppa in insatsgänga UTAN att lyfta av toppen? Utrustning? Metoder? Lite rätt för spånor förstås. Det är möjligt att det går att blåsa ut med tryckluft om insugsventil är stängd? Och så är det ju aluminium, som är förhållandevis mjukt......men ändå, känns inte riktigt bra. Jag har tidigare gjort det när toppen varit demonterad. Blev bra, så konceptet med insatsgänga kan fungera. | |
| Jag råkade ut för att gängorna blev dåliga till ett tändstift för några år sedan. Det var mycket besvärligt att hitta gängsnitt och hylsa med krage, rätt stigning och diameter. BMW hade inte. Fanns typ endast volvo och saab grejor. Fann till slut ett ställe som var agent för ett tyskt företag som kunde leverera de delar jag behövde. Vilken stigning och diameter har du på din gänga? | |
|
Hej Gängan i sej är inget större problem. M14x1,25 vilket är tämligen normal tändstiftsgänga även om annat förekommer. Jag har snurrat runt en del och hittat ett antal alternativ. Men vilka är bra....och vilka är mindre bra? Dessutom kruxet med att riskera spånor ner i cylindern. Eller det kanske inte behöver vara ett problem? Det finns förslag på att ha gängtappen rejält nerkladdad med fett för att spånor skall fastna på tappen. Och så kan man ju blåsa på med tryckluft efteråt. Och om något finns kvar efter det kanske det åker ut med avgaserna UTAN att skada något? En del att fundera på.... |
|
|
Fick leta lite men hittade till slut rätt projekt/tolva hos Sreten. Han köper två olika kit då det första inte duger: |
|
| Jag har en en sats speciellt avsedd för reparation av tändstiftsgängor. Man fettar in själva gängtappen och därefter använder man en dammsugare och suger ut eventuella kvarvarande spån. Man kollar sedan i cylindern med en fiberkamera för att se att det är rent. Det är lämpligt att använda en insatsgänga/hylsa med krage, annars är risken stor att insatsgängan vid senare tillfälle åker ner i cylindern. | |
|
Tack för info. Jag var inte helt fel ute. Gänga med krage tror jag också på, speciellt om man gör jobbet med toppen monterad. Den dras lagom långt in och man slipper den sista gängdelen i en helicoil som man bryter av som låsning. Den är HÅRD och den vill man inte ha i cylindern. Inga problem med att insatsgängan lossnar när du demonterar tändstiftet? |
|
|
Om du skall köpa V-coil så gör det direkt från Völkel. Snabb leverans. |
|
| Noterat! | |
| Det kan hända ibland att hylsan/insatsgängan följer med tändstiftet upp vid byte av tändstift. Men det har inte varit något problem då det har gått smidigt att sätta hylsan på det nya stiftet. Det kan dock vara bra att ha fler hylsor än en vid det tillfälle det inte fungerar lika bra. | |
|
Jag kan nu berätta att jag köpte en sats med V-coil. Lite svårt att få den att äntra. Gammal gänga var nog rätt dålig. Sedan gick allt som förväntat. Motorn körd, allt låter bra. Skönt att få det gjort!!! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.