|
|
|
|---|---|
|
Jag köpte nyss en F11 LCI (520d) -15 med elstolar fram. Stolarna en enkla med enbart elektrisk höj/sänk-funktion, samt ryggstödslutning. När jag först höjde sätet kändes det betänkligt tungt, men nu verkar det sitta fast. Lägger jag handen på elmotorn som höjer/sänker stolen, så känner jag att den vill snurra, men att något fastnat som gör att den inte orkar. Någon som råkat ut för detta problem, eller har tips var man läsa om en åtgärd? | |
|
Hej, Vet inget om ditt stolsystem, men jag misstänker att funktionen är som på min eljusterbara ratt, som plötsligt krånglade: en elmotor driver, via en böjlig spiralfjäderaxel, en skruv, som får en gängad justerare att flytta sig och (via hävstång) påverka höjd eller vinkel. I mitt fall räckte det med att lägga på nytt fett på uppenbara ställen. Eftersom du kan känna (den ena?) elmotorn, borde du kunna bilda dig en uppfattning om hur du skall komma vidare. Det lutar väl åt att stolen måste lossas, men jag vet ju inte alls hur det ser ut på din bil. /Lennart |
|
|
Ja, Jag misstänker att det är någon geider el. liknande som behöver fett. Jag tänkte om någon gjort detta tidigare och hade lite info hur det går till. Det är så tråkigt om man förstör något vid demonteringen. |
|
|
Nu har jag gjort lite efterforskning. Knappen på stolsidan har två funktioner: (1) Lyft/sänk knappen så höjs/sänks förarsätet: - Denna funktion fungerar på bägge förarstolarna. (2) Vrids samma knapp så skall förarsätet kunna lutas (tiltas) fram/bakåt: - På passagerar-sidan verkar min bil inte ha denna funktion, då knappen enbart kan höjas sänkas enligt (1). - På förarsidan försöker elmotorn dra, men något låser denna. Några idéer vad man kan göra? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.