|
|
|
|---|---|
| Tjena. Har precis köpt en BMW e61 525i från 05. Den har gått nästan 20.000 mil. Alltid servad på BMW en jag vet inte om växellådan är spolad och bytt olja. Den växlar super fint p jämnt. Ska man byta ändå eller vad säger ni? Tacksam för svar | |
|
Troligen är inte oljan och filter bytt. (Det ska ju inte behövas enligt BMW....) Jag skulle byta olja och filter om jag var du. Men var mycket noga med att få rätt olja! // Magnus |
|
|
Ok då är det väl bra att göra, så vad är rätt olja då? Jag som har noll koll |
|
| Forsbin Ser du bor i Skåne om du ska lämna in bilen på oljebyte så har du ganska nära till Tyskland och halva priset jämfört med hemma tex här. Länk | |
| Tack för svar. Galen prisskillnad i Tyskland | |
|
Forsbin: Firman jag länkade till där fungerar engelska mycket bra om man inte kan tyska fast på Messenger kan det vara lite segt att få svar om väljer engelska. Jag har talat flera gånger med dom och känner även folk som köpt byteslådor och det har fungerat mycket seriöst. Skulle besökt dom själv förra året för oljebyte på min men Coronan kom i vägen, dom fixar med billigt hotell och jag skulle få lånebil under tiden. Byte här hemma skulle bli ca 12 tusen i Tyskland 600 Euro. Men det finns ju självklar fler firmor än denna. |
|
| Ett alternativ är att beställa på AUTODOC. Till min m550d så har dom ett paket med filter och 7 liter ZF lifeguard fluid 8 olja Länk Jag funderar själv på att beställa detta paket. Det är dock till min bil. Är troligtvis ett annat paket till din bil. Kostar 2600kr, antigen gör du det själv eller köper du det och ber en verkstad byta till dig. | |
| Det var ju ett ok pris Richo. Ska kolla det. Tack för infon. | |
|
Kolla alltid ebay.de Autodocs eBay-shop har kampanj: Länk Runt 2200 kr inkl frakt. |
|
|
Det var ju till och med bättre pris :) Någon som har koll på hur man kollar växellådstemperaturen på e61 och f10? Jag har Carly men inget annat diagnossystem. |
|
| Svarar mig själv :) Bimmerlink appen ska tydligen visa växellådstemperaturen. | |
| Imorgon ska min bmw e60 lämnas in på verkstad för oljebyte i lådan. Han kommer dock att dela lådan och även byta filter åt mig för 3500 kr :D | |
|
Ha koll på att hen vet vad hen gör bara. Jag har sett när det slarvas med påfyllning till rätt nivå, fel olja har använts, o-ringen till filtret har skadats i monteringen så pumpen sög luft.. // Magnus |
|
|
Oj hade lite fel. Var 4500 kr det kommer att kosta. Tack för infon, ska påpeka det åt honom. Men han har varit min mekaniker länge och har ett bra rykte. Brukar kunna ringa han Lördag eftermiddag och fråga om råd om jag har några bilfunderingar. Även när jag lämnat in bilen brukar han alltid visa noggrant vad han kommer göra och hur, även påpeka lite om hur jag kan göra det ännu billigare genom att ordna egna delar om jag vill :) |
|
|
Det är ju inte någon raketforskning att göra jobbet, men man måste förstå att följa instruktionerna och inte tro att det är någon gammal pjäs från 1970 som man kan köra på filmjölk i slumpmässig nivå ;) // Magnus |
|
| Har ringt min mekaniker och faktiskt påpekat det du upplyst mig om. Han menade på att jag inte behöver oroa mig att han har bytt på flera e60 flertal gånger även på sin egna. Han skulle fota lite bilder om hur det ser ut där inne i och förklara lite :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.