AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.050

Knarrande F11 2017

Ro
14
Robban_1976
520D XDrive Msport 2017
Hej

Har sedan ca 3 månader en F11 520D MSport XDrive 2017 med ca 7000mil på mätaren. Bilen är i absolut toppskick och går som en dröm.
Ett enda problem är missljud i knöligt underlag. Det är när man tex. åker ner snett från en trottoarkant. Det knakar nåt så fruktansvärd i som jag upplever är inredningen i bakluckan. Man måste vrida upp stereon, annars blir man nervklen :P
Någon som har samma upplevelse, eller har jag det enda exemplaret med detta bekymmer och går det att göra något åt?
Har jag åkt Skoda så har jag inte sagt något, men man förväntar sig lite mer i en BMW.

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
På F11 har det funnits problem med insynsskydden som knarrar. Testa att lyfta ur det och kör runt för att se om det blir bättre.
Ro
14
Robban_1976
520D XDrive Msport 2017
Har faktiskt redan testat det, men det knarrar fortfarande. Eventuellt lite mindre med insynsskyddet borta, men det låter fortfarande. Det är en knakande plastljud som hörs. Gissar på att karossen rör sig en aning vid ojämnt underlag och det gör att plasten låter.
Åker man på en plan väg är allt knäpptyst.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Be en kompis att köra medans du kryper runt i bagaget och lyssnar. Så hitta jag ett fel i en volvo jag hade. gummibussning stötdämpare som va trasig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kommer ihåg att E39:an kunde "knarra" från dörrar och baklucka.

Löstes genom att grundligt rengöra gummilisterna med bensin (tändarbensin) för att få bort den äckliga guckan som tidigare ägare applicerat i form av gummillist-medel med silikon.

Efter rengöring smorde jag in listerna med BMW:s eminenta och förvånansvärt billiga gummivårdsmedel (Gummipflege) som inte lägger sig som en hinna utan sugs in i gummit och håller det mjukt och fint. En flaska är väldigt dryg och håller för många behandlingar!

Kan också vara en justeringsfråga - det brukar sitta små gummikuddar som är gängade som är lätta att skruva in eller ut för att justera bakluckans läge mot karossen - den ska ligga under lätt spänn men inte för långt ut.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ro
14
Robban_1976
520D XDrive Msport 2017
Tack för tipsen. Skall prova att skicka in frugan i bakluckan och åka lite. Skall även testa att rengöra lister osv. :)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde: rengjorde även karossidan där listerna låg an med samma bensin!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.