AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
101.349

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 48 av 49
Vad fick du för rabatt? De ligger väl ändå över 1 mkr med vettig utrustning, efter rabatt? X5 50e är ju rätt så överprisad anser jag, men de säljer väl ändå hyggligt av den. För inte så längesedan var den väl typ minst topp-3 av sålda BMW. Men modellen börjar kännas gammal nu och hybrid? Just känslan när bensinaren drar igång rätt så tidigt. Nej jag gillade inte det på 45e, även om det nu är lite längre el räckvidd på 50e. Men X5 är helt klart en "riktig" BMW. En favorit hos mig även om jag inte känslomässigt kan gå tillbaka till en halvmesyr som hybrid. Men förstår dig från M3!

Jag kommer nog dock hoppa BMW i fortsättningen, iaf med BMW FS finansiering. Mera kundovänligt bolag får man leta efter och när de dessutom höjer leasingavgiften med cirka 15% på 16 månader med någon form av "hittepå" avgift, då avstår jag i fortsättningen. Nu heter det "Försäkring Op Lease" (trots att försäkring ingår i leasingavtalet!!!) med 810,- + moms (moms på försäkringspremie???) och när man bestrider höjningen, eftersom försäkring INGÅR, så hänvisar man till kostnadsökningar på finansiering, restvärde mm. En liknande höjning gjordes några månader in på leasingperioden. På ungefär motsvarande tid (19 månader) har Mercedes Finans inte höjt med en krona! Jämför man då ex vis Stibor hösten 2024 och våren 2026 så ligger den betydligt lägre. Osv. För övrigt är BMW FS totalt omöjliga att ha att göra med även när det gäller andra frågor!

/Anders
Sl
1.150
Slippy
M3 touring comp 2025

M-sport är nedsänkt med 183k till 899k (sedan fick jag lite vanlig rabatt på utrustning), man ser prisjusteringen när man bygger. Hade X5 45e för några år sedan tyckte den var trevlig. Har numera bara 5km till jobbet och M3:an hinner inte ens bli varm...

Förövrigt svårt att hitta en vettig hybrid om man vill ha minst 6 cyl.
Ja X5 50e är ju den enda hybrid som jag ens skulle tänka på. Gillar ju dessutom X5 skarpt. Jag har haft många under åren, inte minst G05, 40i och 45e. Det var väl dock steget från sköna 40i (på den tiden) till 45e som kändes lite mal placerat. Härligt att köra på el, men sen ledsnade jag när bensinaren drog igång och jag upplevde den inte som motsvarande i 40i trots att det väl böra vara samma motor? Men 50e skall ju vara mkt bättre, inte minst på räckvidden och den säljs ju ännu väldigt bra. Jag tycker mig ha sett rabatter på knappt 20% och där bör de väl ligga, för brutto är den väldigt dyr tycker jag. Det lär komma mera rabatter även på iX skulle jag tro. Annars är det väl endast XC90 som konkurrerar idag. Vet inte ens om Q7 tillverkas längre? Det kommer väl en Q9 vad jag sett, som inte verkar vara el. Ja sen har väl Merca någon variant också kanske. Vilken färg valde du? Det finns många fina färger på X5 nu. Jag har tidigare bara kört på Carbon svart och Safir svart. Svart/svart har varit klassiskt! Bäst om man dessutom böt ofta som jag gjorde tidigare. Den mörkgröna verkar dock populär de senaste två åren.

/Anders
Sl
1.150
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej,

Merca har väl GLE 53 hybrid men lite dyr mot vad man får. +350k mot bmwn med liknande spec.
Audi Q7 eTfsi börjar bli gammal nu.
Xc90 har ju bara 4-cyl. (dessutom går inte intisladd/spinn att stänga av och gör max 180km/h).

Skyskraper grey blev det med m-sport pro, hoppas den blir snygg. 21" fälgar mm. (hade Carbon black på förra)
Låter som ett bra val! Vad blev då nettot? Varför bara 21" ? :-) Jag hade faktiskt 23" Hartge på en F15 :-) men det är många år sedan nu och Hartge finns ju inte längre tyvärr!

/Anders
Da
319
Dafro
BMW IX xDrive60 -26
Lite mer gnäll, jag är nog inne på samma linje som Anders gällande att hoppa BMW nästa gång, hoppas ex60 blir nog bra och inte bara för att ix3 är för bullrig mm.

Jag fick ju bytt ratt i vintras för att rattvärme inte fungerar och tyvärr så är den lika dålig fortfarande men orkar inte dra det ett varv till, var så pip omständigt med all turer till BMW i Tyskland.

Nu i veckan så försvann skyltavläsningen vilket är trevligt att ha när man ska långkörare med farthållare tycker jag. Dom var snälla och tog in den på ett test på en gång, en eloge och sen kommer dom och säger att den varnar för slitna torkarblad och då upplyser jag honom vänligt att bilen har ju bara gått 1000 mil så dom kan inte vara slitna men han vidhöll och sa även att han hade kontrollerat, de skulle ha 1900 för ett par nya, känns lite väl men jag sa jaja byt dom då men om det inte är det då? Då skulle dom försöka baka in det för detta var ju inte garanti, visst men bilen är 6 månader och har gått 1000 mil. Dom bytte bladen och såklart kvarstod felet, och då hade jag varit där typ en timme. Fen ny tid veckan efter och då fick jag sms ganska snart att bilen var klar. Åker dit vid lunch med en kollega får jag fick ju ingen bil för dom visste ju inte om det var garantifel, där blev jag lite mer förbannad. Dock så kunde jag fått en bil via min säljare kom det fram sen, han var inte där när jag bokade tiden. Hämtar ut bilen och får höra att det var en jäkla app som inte var uppdaterad men det hade dom gjort nu, detta hade inte bilen sagt något om. Så det slutade med att jag fick betala 1900 för torkarblad och tiden för att uppdatera appen…. Man kan ju fundera över varför dom inte gjorde den uppdateringen första gången istället för att byta nästan nya torkarblad.

Vad tycker ni om detta bemötande?
Ve
1.697
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Bilen varnade för slitna torkarblad så det hade väl inget med det andra att göra? Kan såklart vara så att bilen varnade felaktigt också ju men det ligger ju inte på verkstaden.

Har inte haft några garantifel hos BMW på många år (om nånsin) så kan inte uttala mig om lånebil. Men det låter väl spontant rimligt eftersom de inte visste och som att du inte led alltför mycket av det.

Jag tycker BMW och andra borde införa mobila servicetekniker som kan åka runt och fixa småsaker hos kunden.

Jag byter inte bilmärke för sånt där i vilket fall. Man ska ju leva med bilen varje dag och inga personer/verkstäder är felfria.
Da
319
Dafro
BMW IX xDrive60 -26
Jo dom sa att varningen med torkarblad hade med felet att göra. Och enligt mig så var inte bladen slitna och dom blir inte det efter 1000 mil enligt mig. Det som låg på verkstaden borde väl ha varit att kolla om det var någon app som skulle uppdateras om det nu var så solklart andra gången. Jag tror att den första personen inte var så kunnig utan bara läste vad som lästes ut från bilen. Jag tycker väl att om man skaffar en bil för en mille så ska dom ta det mesta på garantin eller goodwill men är kanske lite för gnällig och det finns som du säger ingen verkstad som är perfekt fast Subaru här i stan som även har Kia är nog så nära man kan komma, men dom har ju inga vettiga elbilar… och handlar till stor del om hur BMW sköter detta centralt som verkstaden tycker jag men det är ju verkstaden som man möter.
Ve
1.697
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Kia har väl jättemånga vettiga elbilar? EV2, EV3, EV4, EV5, EV6, EV9... De har till och med elbilar för en miljon. ;) En EV9 GT i 6-stolsutförande börjar på över miljonen. Länk

Den har över 500 hästar, 510 km WLTP, större och laddar snabbare än iX osv osv... Den är ju rätt pampig och snygg dessutom. Jag föredrar BMW eftersom jag gillar just BMW. Skulle dock aldrig säga att jag är för "fin" för att åka Kia. För mig är det som en Audi eller Mercedes eller Volvo. Ett alternativ bland många.

Ja det är klart att en miljon är mycket pengar för en bil men det är inte så speciellt idag. En budgetbil går ju på en halv miljon så...
Visa användare
8.672
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det går inflation i allt så det är klart att en miljon är mycket för en bil, men det var avsevärt mer när en genomsnittlig schysst tjänstebil kostade 350’. Nu kostar de 700’ så då är gränsen snarare 2 miljoner för att man ska med rätta tycka att man ska ha extra fördelar kopplade till att man kör dyr bil.

Sen är ju 1900kr rena råna för torkare, du hade sannolikt fått det för en tredjedel online från en erkänd tillverkare som Bosch. Men det gör nog inte dig gladare att höra det…
Köper en bil för en "millle" och förväntar sig VIP-behandling och gnäller för 1 900 kr...

Da
319
Dafro
BMW IX xDrive60 -26
Grelle: bryr mig inte om dessa 1900, utan det handlar om bemötandet och hur det hanteras och kräver inga extra fördelar bara ett vettigt bemötande med tanke på att bilen är i princip ny. Bilen kostar så mycket per månad att kostnaden för torkarblad inte spelar någon roll men vill slippa behöva åka in till verkstaden flera gånger. Gäller även om jag har en billig bil med garanti men jag kanske har för höga förväntningar där om man ska lyssna på vad ni säger men tänker ju inte köpa en bil för 2 miljoner för det, nä nästa blir nog något billigare.

Verdi: vi har nog olika uppfattningar om vettiga elbilar men så har ju du stått ut eller t.o.m. uppskatta tesla, skämt och sidor så behöver/ vill ha wltp på över 600 km och sen undrar jag om du har provsuttit eller kört dessa elbilar, jag upplever dom som bullriga och är fruktansvärt plastiga invändigt och ser ut som ja vad ska man säga utvändigt. Var inne och skulle titta på en ev5 men när säljare sa wltp på 500 så provsatt jag den inte ens.
Ve
1.697
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Du skojar nog inte Dafro....

For what it's worth så är det mer hårdplast i min iX än det var i Teslan. Bättre ljudisolering dock. Men tyvärr även sämre köregenskaper, men det skyller jag på SUV-formen. (första och sista SUV:en för min del).

Nej jag har aldrig suttit i en Kia vad jag vet. Men det var nån "Attila" som var medlem i Audi E-Tron gruppen och som gjorde sig väldigt lustig över Tesla förr som nu verkar köra EV9 och då antog jag att den måste vara höjden av raffinering och en riktig lyxbil. :) Han brukade uttrycka sig ungefär som dig. Kanske är ni finare i kanten än vad jag är eller så är det nåt annat.
Da
319
Dafro
BMW IX xDrive60 -26
Nä är nog absolut inte finare i kanten än dig och trodde jag kunde skoja med dig om tesla då du inte alltid varit helnöjd med den. Jag gillar inte tesla pga många anledningar men EV9 valde jag att inte heller provköra, har nog bara provkört EV6, både Kia och tesla är för bullriga för min smak men skulle jag bli tvungen att välja så skulle det bli kia. Det enda som väl är bra med en ev9 är väl att det är en skapligt prisvärd 7 sitts men inte billig och ingen vidare räckvidd. Tror inte jag skrev att tesla var så plastig om man bortser från deras plastklädsel. Var är det mer plast i din IX än din tesla? Tänker att det är ungefär lika, fast tesla kommer med plastklädsel i de flesta fall väl fast det gör ju IX också har du rätt i. Uttrycka sig som mig, vad avsåg du då?

Är också kliven till komforten i suv men min rygg gillar insteget.
@Da:
Tesla har väl syntetläder (plast) i stolarna och ratten i alla sina bilar – eller?

Är väl endast nu rätt gamla årsmodeller av S/X som hade riktigt läder i stolarna. Riktigt läder i ratten tror jag även Model 3 som såldes 2019 hade. Minns inte när brytpunkten var när Tesla bytte till syntetläder även i sina rattar.
Ve
1.697
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag avskyr hela Tesla-grejen. Elon Musk och Elon Musk-kulten framförallt. Men förutom att den gick sönder rätt ofta så trivdes jag med bilen. :)

I min iX (alla iX?) så är det hårdplast på nedre delen av mittkonsolen, under rattstången och kanske även nedre delen av dörrarna. Det mesta lågt ner i kupén är faktiskt plast när man tittar efter.

I Teslan fanns inte den typen av knottrig hårdplast alls. Men javisst, stolarna och instrumentbrädan var ju klätt med en annan typ av plast. Men den är ju lite annat. Många BMW har den typen av klädsel också (sensatec?), men verkar tyvärr inte vara lika bra som den Tesla har. Jag ville ha riktigt skinn nu då jag tycker det ger en annan känsla och doft i kupén.

En nackdel är nu när vi ska bort i Midsommar och ha både golfklubbor och hund med oss. Det var betydligt lättare att packa i Teslan. Man kunde lägga klubborna löst under golvet t ex. Men det är ju inte så ofta det blir så här. Köpte en sån där bakbox att ha på dragkroken så det löser sig nog.
Da
319
Dafro
BMW IX xDrive60 -26
Jo du hade ju en S och den är väl den som var trevligast. Jo håller med om all plast på mittkonsolen och nederkant dörrar, jag har tyg på hela instrumentpanelen vilket jag är rätt nöjd med men frågan är hur den åldras. Jo bagaget är väl i minsta laget när man har hund men jag har bara 2 barn och håller inte på med grosshandlarbandy så jag klarar mig ändå. Nu börjar min irritation släppa gällande bemötandet, bara att släppa och gå vidare.
Ve
1.697
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Visade sig att boxen på dragkroken fick i sig två bagar och två vagnar plus lite skor och annat. Sen har jag köpt en lastdelare så hunden får halva bagageutrymmet. Resten räckte till familjens resväskor. Fick ha nån påse inne i kupén men det gick bra. Men det blir aldrig värre än såhär så det är lugnt.

Man vänjer sig vid SUV ändå. Den rör sig på ett lite annat sätt och det känns lite svajigare. Så jag får väl stå ut några år.
Ve
1.697
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Första felet på kärran. Den varnar för fel på fotgängarskyddet och bilbältessystemet. Fick tid redan imorgon. Tur jag köpte till förlängd nybilsgaranti. (med viss risk att de försöker hävda att det inte går på garantin... )
da
2.008
danielb
I4 M50 -24
Tråkigt! Min erfarenhet av den förlängda garantin är att det inte är någon diskussion, det ska inte till någon f-bolag som ska ställning.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.