|
Sida 46 av 47
|
|
|---|---|
|
iX går fantastiskt bra med 22”. Jag hade det både på sommar- och vinterdäck utan några som helst problem. Så rekommenderar att du kollar däcken alternativt hjulinställningen. Det låter som att något inte är juste med din bil och SUV typ X5 och iX har inga spårproblem. /Anders |
|
|
Jag ska till Bildemo och kolla hjulvinklarna. Frågade i Facebook-gruppen för iX och de flesta håller med mig. Det blir lite spårigt med breda däck helt enkelt. Jag får väl vänja mig eller köpa 20 eller 21-tummare med smalare däck. ps. Jag står parkerad mellan en Kia EV9 och en BMW XM här på parkeringen idag. Får min iX att se liten och anspråkslös ut. XM är jävligt fet i verkligheten. Det går inte att komma ifrån. Kollade, och den hade 285 breda framdäck... Säkert 315 eller nåt bak. |
|
| Jag ska sätta på mina 22” på måndag och hoppas på inga problem, har 21” nu och dom är väl 265 eller 275 så skapligt breda åndå och tror inte 22” är mycket bredare. Vad har du för vinterdäck? | |
|
21". Men vinterdäck är mjukare och biter inte tag i underlaget på samma sätt. Körde hem nyss, 8 mil, och där det är fin väg så är det ju inga problem men så fort det blir lite spår i vägen så börjar det rycka i ratten. Trist. Kände inte av det alls med vinterdäcken. |
|
|
Hmm. |
|
|
Jag tycker att det är en stark överdrift att de flesta håller med dig i din FB tråd när jag nu läst den. Flera kommenterar kring däcktrycket och däckfabrikat (Bridgestone) och flera tycker att bilarna går jättebra med 22”. Jag skulle även säga att det säkert är läge att kolla in hur din ratt står eftersom du kommenterade den där men inte här. Det lät minst sagt skumt. Sen är ju mkt beroende av vilka däck som sitter på bilen. Att den sen skulle vara spårig pga att den är en SUV är nog främst att du känner så för att du är van vid en låg helt annan typ av bil. En SUV är enligt min mening absolut inte mera spårig än en vanlig sedan eller kombi. Jag hade ex vis 23” på en X5 F15 utan några som helst problem och nu finns ju även iX LCI med tillval 23”. iX skulle jag säga är absolut den komfortablaste bil som jag haft. Men jag hade som sagt både integral aktiv styrning och luftfjädringen. Sen om det är vägen upp till Forsmark via Österbybruk som du körde, då är ju vägen i väldigt dåligt skick vad jag minns, men körde den senast sommaren 2024, i iX, men har inget minne då heller av just spårigt. Däremot rätt kul att köra med alla kurvor hit och dit. Sen är det väl också som så att du varit otroligt osäker på vilken typ av bil och modell som du skulle köpa? Minns jag rätt så är det många olika alternativ som varit på tapeten. Vad jag annars hör och läser så är absolut de flesta oerhört nöjda med sina iX o h man hör ofta att det är den bästa bil som man haft osv. Men däckmärke spelar stor roll på i princip alla bilmodeller. När jag köper däck så kör jag nästan alltid på Conti men jag undrar om jag inte hade Pirelli på sommardäcken till iX. /Anders |
|
|
Yes, stämmer, kollade en bild och det var Pirelli P Zero som jag hade! /Anders |
|
|
Ja, det är möjligt. Men jag var inte ensam om att tycka så iaf. :) Vi får väl se, jag kollar upp allt och sen är det ju bara att gilla läget. Säkert vänjer man sig också. Alltså, min iX har ju varit bra med vinterdäcken. Allra bäst med de skitfula 20" fälgarna och europeiska friktionsdäck faktiskt. De var rätt smala vill jag minnas. Hakka-däcken på 21:arna jag köpte är ju klart sladdrigare men så blev det riktig vinter och då var de nog bra att ha. Körde Österbybruk dit och Gimo-vägen hem. Den senare var omväxlande slät och omväxlande sliten. Sämst närmare Lindbacken. |
|
| Hoppas att det löser sig för dig, återkopplar om jag upplever något liknande. Ska bara ta krig hem från Norge först, blir lite fundersam på att bilen är tveksam till om jag kommer hela vägen från Geilo till Karlstad som är 45 mil så jag funderar på om den uppskattningen bygger på tidigare körda mil och nu inte har räknat in att jag ska ner ca 800 höjdmeter, som jämförelse så säger abrp att jag ska komma fram med 35% men jag tycker den är sämre rent allmänt. Men sak samma för vi kommer ändå inte klara köra så långt utan minst en paus men vore trevligt att komma dit med en låg procent för att sen ladda upp till typ 50 för att ta mig hem, fast då hinner vi väl knappt äta under tiden. Vägen upp så stannade vi i Oslo för att ladda men efter det insåg jag att omvägen jag fick ta för att komma till den ionity säkert blev en omväg på 25-30 min vilket jag tänkte slippa nu. Men finns ju massor med laddare men var billigt på ionity nu med BMW avtal och smidigt med plug and charge, 3.50 nok per kwh ger man och i natt fick jag betala 4.99 för en 22kw laddare, men den kunde jag också smidigt aktivera via BMW appen. Bilen är grymt trevlig att köra och åka i men parkeringsplatserna i garaget här är inte gjorda för stora bilar. | |
|
Släppte ut lite luft, osäker på hur mycket men inte jättemycket, och möjligt att den går lite mjukare nu. Ska testa att minska ännu lite mer vid tillfälle. 2,3 på pumpen gav 2,4 enligt bilen. Ska försöka komma ner på 2,2. Fram alltså. Åkte runt lite i stan nu och då är det ju inget man lägger märke till. Det ska vara slitna vägar med djupa spår för att det ska bli märkbart. |
|
|
Men ”djupa spår” är ju inget fel på bilen! Det menar jag känns i alla bilar. Inte så konstigt eftersom det blir som att köra i en ränna. Sen är ju dessa ”rännor” inte alltid överensstämmande med däckbredd osv. /Anders |
|
| Andra bilar jag har haft har klarat djupa spår bättre. Om det är ett fel på bilen eller inte vet jag väl inte men effekten blir densamma. | |
|
Vägen /beläggningen är väl ännu sämre efter ännu en vinter utan underhåll! Det har oavsett inget med SUV eller inte att göra. Snarare hjulinställning, däck fabrikat. En iX med 22” innebär inga som helst problem om bil och däck för övrigt är justa. /Anders |
|
| Nu har jag kört knappt 20 mil med mina 22” men har nog inte träffat på väldans spåriga vägar än men har inte heller märkt några problem med spårighet men däckljudet är väl tyvärr högre än önskvärt, får nog vara mindre fåfäng vid nästa bilköp och gå på minsta storleken. Har pirelli p zero och vet inte om dessa är värre än andra. Min kollega har goodyear på 21” om jag minns rätt och han säger att hans är tysta men han är mer ön 10 år äldre så kanske hör ännu sämre än mig. 😀 | |
|
Bilen är ju aningen bullrigare än med vinterdäcken men det är fortfarande en av de tystaste bilarna på marknaden skulle jag tro. Jag har reviderat min upplevelse också. Det rycker inte jättemycket i ratten faktiskt, däremot är jag väldigt känslig för de här små riktningsförändringarna i bilen som blir på framförallt sämre vägar. Däcken hugger tag lite och drar i bilen konstant. Så var det inte med vinterdäcken. Då gick den liksom lugnare. Jag är extremt känslig för sånt här. Lyckades bli sjösjuk på en uppblåsbar flamingo här hemma i min egen pool också. Haha. :) Dvs det är inte helt säkert att en annan person ens känner av det här alls. Chatgpt hävdar att många tycker att det ska kännas så, att det är lite "sportigt". Tror tyvärr det att man sitter lite högre i en SUV förstärker den här känslan ytterligare. Ju högre man sitter desto kraftigare blir ju sidorörelserna eftersom hävarmen mot marken blir större. Har faktiskt upplevt samma känsla i vår BMW i3 (som också är lite högbygge faktiskt) på samma vägar men tänkt att det berodde på att den är ganska vinglig till sin natur. Jag ska testa med 21" med så mjuka komfortinriktade däck som möjligt. Fungerar inte det så får jag väl gilla läget tills jag kan byta till en låg bil igen. Anders, du som är expert på BMW Finans avtalen. Hur funkar det med överlåtelse/utköp på finansiell leasing nuförtiden? Har haft bilen i 4 månader nu. Har för mig att förr så var man i praktiken låst i 12 månader pga regler om hur restskulden hanterades. Är det ännu värre nu? Det är den absolut sista utvägen dock. Planen är, och har alltid varit, att behålla bilen 3-4 år. |
|
| Ett väldigt fokus på tum-talen här, det avgör ju knappast spårighet - foka på däckbredd (och ev mönster) istället. | |
|
Ja, 21" fälgarna är smalare och har smalare däckdimension. 255 ist för 275. Det blir även mer däcksida, och jag väljer även ett däck av komforttyp som har mjukare däcksida än ett prestandadäck, vilket då ska öka flexibiliteten i däcket och minska "direktheten". Får se om det hjälper. |
|
|
Som sagt så hade jag Pirelli på min tidigare iX40 och den var suverän på alla sätt och vis, inte minst nada däckljud. När jag hade passagerare utanför familjen så fick jag kommentarer om att man aldrig åkt i en så tyst bil ex vis. 21" är säkert kanske något tystare för den väldigt känslige, men jag skulle säga att det måste vara en enormt liten skillnad, men som sagt jag hade 22" på både sommar- och vinterdäck på 22" original fälgen. Skiftade lösa vinterdäck, vill minnas att de var Continental. 21" skulle jag ha svårt för på iX då jag tycker att de är rätt så fula på en övrig läcker bil! En högre bil kan det ta lite tid att vänja sig vid. Jag minns för många år sedan när jag köpte min första X5 (F15) och körde hem från Örebro till Uppsala och jag tänkte herregud vad är detta? Kom då från en 5-serie Touring. Men vande mig snabbt och det blev rätt många X5 därefter under åren. Att däcken hugger tag kan ju eventuellt bero på inställningen på lane control? DÄR tycker jag att många bilar är väldigt känsliga om man liksom kommer ur spår av någon orsak, ex vis för att man vill väja för vattenpölar, kälskador osv. Prova att stäng av den! Vad det gäller finansiell leasing, så minns jag nu inte hur de har det på BMW FS annat än att de är riktigt knepiga att ha att göra med överlag. Minns jag inte fel så är det nog den här 12 månaders regeln som du skriver om. Annars är det ju bara att sälja bilen och erbjuda att köparen övertar leasingen. Förr kunde man ju lösa bort den också, men det går nog inte nu som du skriver. Däremot är ju finansiell leasing på det viset enklare att hantera än operationell leasing där man i princip är bunden i 36 månader. Bara överlåtelse som gäller då, vilket i princip inte fungerar i praktiken när det inte är ont om bilar. Det var lätt 2022 när alla tog det som fanns på marknaden. Nu är det dött. /Anders |
|
| Att "anvisa en egen köpare" är inte säkert att BMW FS går med på längre för det är precis det som Skatteverket slagit ner på som att kunna vara ett förtäckt köp och därmed inte kvalificera för momsavdrag. Där gör finansbolagen olika hårda tolkningar numera. | |
|
Vi får se. Tycker 21" fälgarna ser riktigt tråkiga ut på bild men faktiskt är helt ok i verkligheten. Blev positivt överraskad när jag fick de vinterhjulen. Men det är klart att 22" fälgarna är läckrare. Letade specifikt efter bilar som hade såna så det här var inte planerat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.