AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
81.377

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 45 av 45
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Slippy,
Ja verkligen. Det har nästan känts som en förbannelse. Haha. :-)

Allt från Teslas prisdumpning med 300 tusen efter 6 månader som effektivt låste in mig till bilen där i början till en "nästan affär" 2021-2022 nån gång som jag faktiskt ångrar. Hade bud på 630 tusen på den och skulle ta över en Audi E-Tron på operationell leasing med 6 månader kvar istället. Men jag ångrade mig i sista stund då Audins räckvidd var så kass.

Var även sjukt nära att köpa en i5 Touring för snart ett år sen när Teslan behövde rätt stora reparationer. Men hur det var så kunde en verkstad här där jag bor fixa den för en rimlig penning. Och då ville man ju inte sälja den direkt efter att den blivit reparerad heller...

Samtidigt har Teslan varit helt ok. Den lastar bra, har bra prestanda, bra räckvidd, jag har laddat gratis... Det har ändå inte gått nån nöd på mig på det sättet. Har åkt 4 ggr ner till Medelhavet ToR med gratis bränsle bland mycket annat.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Anders,
Ja den verkar fin med många rätt. Den där Alacantara-inredningen har de på nästan alla xDrive60. Den funkar väl men jag vill ha skinnklädseln med massage och kylning. Tycker skinn skänker en helt annan doft i kupén som jag har saknat under de här åren. Och så känns och ser det lite lyxigare ut. Det har nästan varit orimligt viktigt för mig nu när jag letat bil.

Jag kör en del motorväg men mest är det ju mindre vägar som du vet. Tror luftfjädringen blir helt enormt bra för min del.

Ja just det, är ju laserlight på 2024:orna och LED på LCI:n. Jag har försökt förstå skillnaden och tydligen används inte lasern alls när det adaptiva helljuset maskar av för mötande bilar osv. Lasern är bara påkopplad när det mörkt och helt utan "störningar". Ungefär som en inbyggd extraljusramp. Nuförtiden anses vanliga LED vara så pass bra att lasern inte behövs och så kan man använda fullt helljus vid maskning. Antagligen är LED-helljuset pre LCI något sämre än på LCI.

Jag kör dock mycket i kompakt mörker ute i skogen så jag tror jag får nytta av lasern som fortfarande är överlägsen på räckvidd. Hade jag däremot pendlat till Stockholm på E4:an så hade LCI-lyktorna varit bättre. Det är iaf min förståelse.

Jag tror jag blir nöjd oavsett dock för strålkastarna på Teslan är rätt svaga. Blir en kraftig uppgradering.
Jag är övertygad om att du blir jättenöjd med ljuset (och bilen i övrigt). Laser var väldigt bra på min iX. Nu har jag väl LED på i5-an men även de är väldigt bra, speciellt jämfört med min Mercas originalljus som är ficklampa modell jämfört med BMW, framförallt störande att de inte lyser ut i kanterna. Jag var i söndags millimeters millimeter till att klippa ett rådjur och fick verkligen testa bromsarna på Mercan och hade turen att ingen var bakom på 55-an efter Sala-korset där det saknas viltstängsel. Riktigt otäckt! Vidare trodde jag nästan att det var standard med panorama på iX men förstår att det inte är det. Men HuD är väl standard?

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Anders,
Egentligen är väl HUD inget jag saknat heller. Hade det en vinter på min M550d och det är väl lite nice men ingen dealbreaker egentligen. Är säkert standard. Panorama är lite samma sak. Gör inte ont att ha det men kan lika gärna vara utan. Säger jag nu... Är ju så van att ha det att jag kanske tycker det blir hemskt utan. Haha. :)

I vilket fall hämtar jag bilen imorgon. Ska även visa Teslan för en potentiell köpare som verkar reko och seriös. Tror det blir affär. Så stor dag imorgon! :) Nu har jag väl jinxat det men...
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Otur att din kom ut nu och inte för ett par veckor sedan. Köpte min S75D nyss och inser att det batteriet är i minsta laget :/ Det funkar 99% av gångerna men det är ett störningsmoment. S ska nog ha största batteriet för att komma till sin rätt...
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Då är man sen 15:04 idag inte längre ägare av en Tesla. Känns lite märkligt. Fick galet bra betalt. Hade hoppats på 200' men varit nöjd med typ 190'. Jag fick 230'. Fick utköpsintyg från KVD på 164' och Riddermarks bjöd 135' i inbyte...

iX är lite mer "båt" men det visste jag om. Är ju väldigt komfortabel och tyst och bara det här med en riktig regnsensor igen i det här vädret var helt fantastiskt.

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Då har det gått en vecka. Har börjat vänja mig vid "båtigheten" och det nya användargränssnittet, inklusive Android Auto.

Spontant så verkar det mesta fungera precis som jag är van vid från Tesla. Det kommer OTA-uppgraderingar, man behöver inte aktivt låsa bilen utan bara knalla iväg, regenereringen känns ungefär likadan.

Nackdelar:
- Ingen frunk att ha laddkablar, paraplyer, nackkuddar osv i.
- Mindre körglad. Teslan var ingen sportbil på nåt sätt men kändes distinktare och krängde mindre. Det beror ju på höjden och vikten på iX och är ingen överraskning.
- Ingen dog mode. Det har vi använt ibland men det är inte alls ofta och går att lösa på annat sätt.

Fördelar:
+ Tyst och skön. Som en dröm.
+ Premiumkänslan. Inget som skramlar osv.
+ Strålkastarna.
+ Baksätet.
+ HUD
+ 360-kamera
+ Riktig regnsensor som man kan lita på.
+ Kyla, massage, värme i dörrsidan och på mittkonsollen osv.
+ Dragkrok.
+ Kan reta mig på Elon Musk utan hämningar. :)

Håller på och styr upp lite laddningsalternativ. Kör på BMW Charging för 55:-/mån och får 4,50 SEK/kWh hos Ionity (man kan få 3,50 om man betalar ytterligare ~77 kr/mån men det är det inte värt för mig), dessutom med Plug & Charge tydligen. Nu är ju Ionity ofta hårt belastat så har även satt upp lite andra konton. Cirkle K, OKQ8, InCharge... Och så finns ju Tesla-nätverket kvar också som fallback.

Ska även byta min Tesla Wall Connector där hemma mot en annan laddbox. Zaptec Go 2? Nån som har andra tips? Vill ha lastbalansering mot huset för att få ner effekttopparna framöver när det blir effekttariffer osv. Och så slipper jag ha nåt som det står Tesla på där hemma. Hade varit snyggt med en BMW-laddbox men då har de tydligen varit så jäkla korkade att man bara kan ladda BMW-bilar på den. Så om jag byter till annat märke eller ska ladda en hyrbil eller om en besökare vill ladda så går inte det. Korkat!
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Får man vara så korkad vad gäller laddbox? Och går det ens, Då kan man ju inte välja en sådan. Jag kör GARO och ör helnöjd, har väl bara varit lite snack om att dom skjuter lite teslor men vem bryr sig. :)
Du ser Mårten vad jag skrev om iX under många år, att det stämmer :-)

Jag förstår inte riktigt hur du saknar körglädje? Jag hade det t o m i min iX40. Ta en provtur i en Merca EQE SUV och jämför :( En 50 måste ju vara ännu bättre än den 40 som jag älskade! Frunken kommer du snabbt att glömma. Varför måste man ex vis ha ett paraply där? Det langar man ju bara in i bagagerummet, så har jag alltid gjort! Oavsett bil! Laddkablar har jag nog aldrig använt under fem år och varför behöver du ladda ute nu och inte bara hemma? Räckvidden måste väl räcka till och från jobbet osv. Det är väl bara på enstaka långturer? Strålkastarna är ju väldigt väldigt bra på BMW. Det fick jag återigen bevisat igår när vi åkte hem från Sthlm på kvällen i Merca. Inget som "skramar" som sagt i en BMW osv.

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Har gratis laddning på jobbet. Laddar varje dag jag åker dit. Då behöver jag typ2-kabeln. Nu är jag hemma hos mamma och pappa över jul och då laddar jag med trefaskabeln. Blev fulla bilen med packning och klappar. Hunden tar ju halva bagaget. Har en lastdelare där bak för att slippa hundbur. Men den behövde monteras ner för att kunna öppna golvluckan

Dock väldigt sällsynt med så mycket packning numera. Jag överlever men frunk är ett plus.

Vad gäller körglädje så vänjer man sig väl med SUV-formatet. Blir inte riktigt samma sak som en lägre bil.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Efter ytterligare ett antal mil.

Spolarvätskan och torkningen av en saltsmetig ruta är fan magisk. I Teslan åkte man runt med torkare som bara smetade runt sörjan och spolarvätskan spreds aldrig bra.

Jag gillar strålkastarna men ibland är de oförklarligt långsamma med att dra igång helljuset. Varför?

Jag tycker faktiskt att filhållningen är sämre än på Tesla. Den ger upp oftare i dåligt väder och den har en tendens att "studsa" bilen mellan markeringarna. Däremot är den ju mycket smidigare då den inte behöver avaktiveras när man byter fil.

Trots att bilen är större och högre så lastar den märkbart sämre. (Hunden tar exakt halva bagaget) Men jag ska köpa en bakbox och hänga på dragkroken tror jag. Kommer väl inte behövas så ofta men det är smidigare än med en takbox på en så hög bil. Nu har jag iaf klarat en av årets kritiska helger vad gäller packning så nu dröjer det till nästa.

Komforten är i vilket fall sinnessjukt bra. Körde tre timmar igår och var inte alls sådär stel i kroppen som jag brukade vara när jag hoppade ur Teslan efter motsvarande körning. Nu var jag helt oberörd.

Den verkar dra ungefär lika mycket som Model S så det större batteriet får full effekt på räckvidden. 10-15% längre räckvidd. Fördelen minskar i högre fart dock verkar det som, vilket väl är logiskt.
Hej

Försökt läsa på lite här kring IX då vi planerar att köpa en beg Ix 50.
Men är fortfarande osäker på om luftfjädring är nåt man bör ha eller kan upplevas för mjukt.
Har bara lyckats provköra utan luft och tycker den känns helt okej, blir lite orolig för att jag kommer tycka luftfjädringen känns lite för mjuk/osportig om man säger så.
Nån som kan säga hur en luftfjädring i sportläge står sig mot den vanliga fjädringen om man tänker lite aktiv körning?
Står i valet mellan en bil med B&W stereo och en annan med luftfjädring.

Är det nåt annat som man bara måste ha?

Blir det mycket stötigare/bullrigare med 22” fälgarna än 21”

Stort tack på förhand för lite tips å råd :-)
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag läste tester som sa att luftfjädringen lutade mindre i kurvor.

Harman Kardon är väldigt bra så om du inte är en extrem audiofil så ta den med luftfjädring.
Da
292
Dafro
Nissan Leaf -22
Har luftfjädring och hade det även på min ix50, har den aldrig i sportläget då den blir för hård enligt mitt tycke. Satte på sportläget när jag körde E4 till Göteborg och det tog 3 sekunder innan min kompis bredvid bad mig stänga av. Det läget är fastare än vad standardfjädringer är.

Har Harman kardon nu och hade B&W i min IX50 och håller helt med Verdi, välj luftfjädringen.
Tack för inspel!
Då lutar det åt luftfjädring.
Da
292
Dafro
Nissan Leaf -22
Ang din fråga om 21 eller 22” så vet jag inte än, har 21” nu på vinterdäcken men har 22” på sommardäcken, får se om jag ångrar mig men tror det blir helt ok. Tror dock man ska undvika 23” och dessa verkar påverka räckvidden en hel del mer än att gå från 21 till 22.
Du skall definitivt välja en iX med luftfjädring! Då får du en väldigt mkt bättre bil - enligt min smak och av min egna erfarenhet. Det var först när jag provade en bil med luftfjädring, som jag gillade iX. Dessutom skall du inte lägga pengar på B&W som är onödigt på en iX, då H/K lirar oerhört bra i just iX. Självklart hade jag gärna tagit B&W om jag fått den med "på köpet", men inte till pristillägg. Det som du dessutom gärna skall söka efter är - integral aktiv styrning, som gör bilen väldigt mycket bättre, återigen enligt min egen smak och upplevelse. Gärna även Soft Close, då jag innan hade stängt lite iX-dörrar utan Soft Close och just med de karmlösa dörrarna, så anser jag Soft Close som en väldigt bra option! 22" fungerar fantastiskt bra. Jag hade det både på sommar- och vinterdäcken - jag körde lösa vinterdäck och lade om på sommarfälgarna två vintrar! Fantastiskt bra och väldigt, väldigt bra komfort! Inget du skall oroa dig för. Jag är dessutom lite småallergisk mot 20 och 21" fälgarna till iX.

/Anders
Tack, skönt att höra att 22” funkar.
Har även inset att standard stolarna har ganska begränsade inställningar.
Märker att listan med önskemål börjar bli lång ;-)
Tyvärr har bilen jag tittat på varken comfortstolar eller aktiv styrning, så får se hur det blir.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.