|
Sida 43 av 45
|
|
|---|---|
|
Har sett några iX xDrive50 på Riddermarks för 580-590 tkr. Ca 9000 mil, våren 2022. All utrustning i princip. Skinn, HUD, värmepaketet, fyrzons AC, panorama, bakhjulsstyrning, luftfjädring, dragkrok, 22" fälgar... En av de har B&W och den andra H/K. De måste ju ha kostat galet mycket pengar nya. Vad är haken? Sämre utrustade xdrive40 med samma mil och ålder kostar typ 490 tkr. Finns inga EQE SUV till rimliga priser heller. Q8 E-tron kan man få med lägre mil och något nyare för bara lite mer men det är en sämre bil. Har till och med funderat på en gammal E-tron 55 men den ska de ha 420 tkr för med 11 tusen mil. Visst är det 170 tkr mer för en iX men det är ju en mycket bättre bil. |
|
|
Det finns ju E55or för 350k också rätt många. Jag hade inte tvekat på en sån här: Länk Visst är en begagnad iX en bättre bil men det är inte en 50% bättre bil. |
|
|
Den är ju 2 år äldre... Äh jag vet inte. Börjar tycka att allt känns för jobbigt igen... |
|
|
Visst är det så, men det är samma bil som en nyare (fram till dess det blir Q8 förstås) Även Q8 vill jag mena är 95% samma bil. Något större batteri och ett irriterande hastighetspling är de stora skillnaderna ;) |
|
|
Jag frågade i en iX grupp på Facebook också och då är det ju det vanliga att alla är så rädda för milen osv osv. Hallå, min Tesla har gått 24 tusen mil. Är BMW så mycket sämre? Fick lite lätt avsmak hos Riddermarks också. Först hävdade säljaren att räntan på leasing var 10,99%. Jag frågade om han skojade och hänvisade till alla kampanjer som körs med låga räntor. Då frågade han "vad har du tänkt dig för ränta då?" Då sa jag väl typ "under 5% iaf". Och tror du inte på fan att jag kunde få 4,99% om jag köpte nåt garantipaket för 15 papp. Hade nog fått 3,99% om jag sagt "under 4"... Nej det är svårt. Vill inte signa upp på nåt nytt heller. En ny i5 är ju ett vettigt köp men då är man ju där igen och köper fast sig på x antal år. Tanken med det här är ju att kunna byta efter typ 1 år utan att ruinera sig. Är ju en Neue Klasse jag egentligen är ute efter på lite sikt. |
|
| Nej jag blev så stressad av det här att jag låter bli. Som vanligt. Vill nog ha en nyare bil om jag ändå ska byta. | |
|
Svårt att välja bil idag, speciellt om man väntar på att nästa modeller blir ännu bättre osv. Så har det väl ändå alltid varit. En bra skött beg. iX lär dock vara ett bra köp. Ägarna är normalt väldigt nöjda. Jag sålde dock min i nov- -24 då jag inte ville ta den extrakostnaden som helförsäkringen skulle åsamkat i maj i år. Annars var jag supernöjd med min 40, som hade ungefär rubricerad spec. och saknar den på många vis. Men som sagt priserna kryper ner även på nya iX. /Anders |
|
|
Håller med, är inte lätt att välja bil. E55 tycker jag känns som en gammal bli nu. IX3 tror jag blir fin men jag är glad att jag beställde min IX och inte väntade för ett år till vill jag inte köra laddhybrid och sen känns det rätt bra om bilen åtminstone är ett år så den blivit av med lite barnsjukdomar. Ex60 ska bli intressant och få pris och spec på, men min kompis fick sin ex90 hämtad med bärgare i torsdags så även den mår nog bra att finnas ett år innan man slår till. Nästa byte om 3 år blir nog spännande, änder mycket nu på elbilsmarknaden men man måste bestämma sig om man ska slå till, för det kommer alltid något bättre men nu när vi pratar om räckvidd på 70 mil och mer så finns det väl inte så mycket mer att vänta på, behov av snabbladdning då tycker jag känns överskattat, kommer klara mig bra med 195 i Max som det blir på IX, kommer väl bli 1-2 snabbladdningar per år på sin höjd. |
|
|
Jag behöver egentligen vare sig nån märkvärdig räckvidd eller särskilt snabb snabbladdning. Inte särskilt ofta iaf. Men du vet, rätt vad det är ska man till Sälen på sportlovet och alla snabbladdare är fulla. Då är det jäkligt nice. Jag bor dessutom halvtid i lägenhet numera och där kan jag inte ladda. Så att kunna svänga förbi en ledig 800v-laddare och ladda snabbt i farten gör inte ont heller. Det som kommer hända inom några år är att standarden som ix3 sätter kommer bli norm. Jag har tänkt om nu (igen...) och kommer beställa en iX3. Jag får ha lite framtidstro helt enkelt. Och skulle jag nu inte ha råd eller lust att ta ut den själv så lär den vara lättsålda med tanke på leveranstiden. |
|
|
Vad blev det för spec och leveranstid? /Anders |
|
|
Space silver, supercharged, svart Merino och M-ratt. Nöjer mig med 20" standardfälgarna för M-Sport. Tycker de är väl så snygga som 21" och 22" är för dyra... Är även trött på svarta bilar och vill ha kontrast mellan utsida och interiör så jag valde en ljus färg. Den där ljusgrå är ju fräsig nu men kan nog lätt bli omodern. Men en silver är ju silver. Har fått offerter från Bilia (Västerås), Förenade Bil (Kristianstad), Holmgrens (Norrköping) och Autowåx (Karlstad). Har mailat den lokale säljaren också men ingen respons än så länge. Har dock skickat iväg en offertförfrågan till Hedin i Gävle också för att ändå täcka in Hedin. Det verkar vara 2% på bilen och 0% på tillval. I praktiken 17 tusen i rabatt. Skiljer lite på hur de ställer upp offerten. Autowåx räknade supercharged som extrautrustning så där blev det 2 tusen mindre i rabatt. Förenade bil ville att jag skulle vara med i Företagarna. Då får man tydligen 2% på utrustningen också. Men det blir ju inte någon större skillnad. 2% på 24 tusen räcker väl knappt till en dagens lunch... Om jag inte hör från Hedin här i stan går jag vidare med Västerås imorgon. Leveranstid är nästa höst. Det finns slottar till våren/före midsommar men de är troligen redan fyllda. Nästa höst passar mig bra. Fyller 50 år och batterigarantin på Teslan går ut. Blir en perfekt långsiktig lösning. Planen är att ha den i 6-8 år. Orkar inte hålla på och byta som du gör. :-) |
|
|
Verdi2, tycker att nya iX3 gör sig faktiskt bäst i Space silver, skulle också satsa på den färgen. Köper du bilen privat eller på företaget? Bilia säljer Volvo, tror du menar M-Bilar i Västerås |
|
|
Nej, jag menar Bilia. ;) M-Bilar finns inte kvar. Uppköpt av Bilia. Länk Blir tuffare och tuffare för mindre ÅF att hävda sig. Bendt bil slutar sälja BMW vid årsskiftet t ex. Autowåx är väl nästan de enda som inte är Holmgrens, Bilia, Hedin eller Förenade Bil. Jo, finns tydligen något Lund Bil i Varberg också... Egentligen borde jag köpa från Autowåx för att protestera mot de här jättebolagen. ps. Bilia säljer allt från Skoda och Xpeng till Mercedes och Porsche. Är en jävla sprutt på den där ÅF-marknaden tydligen. |
|
|
Jaha, ser man på! :-) Det visste jag inte. Bendt bil vägrade tydligen att sälja. Länk Fick en offert från Holmgrens i Nyköping och det är samma rabatt som du har fått. Enligt säljaren är bilarna rabatterade med 8% i grunden. Dessutom lär BMW ha räntekampanj på 3,95% |
|
|
Varför åker du inte ner till BMW här? De är väldigt bra att ha att göra med. Tråkigt att Bendt Bil tvingas upphöra med BMW vid årsskiftet. Väldigt bra åf skulle jag säga. Märkligt att man låter Autowåx få vara kvar men inte Bendt. /Anders |
|
|
Nej, prutandets glansdagar har nog försvunnit. En sak jag glömt bort är att iX3 har stöd för V2G och V2H. Dvs jag kan använda bilen dels som powerbank för huset. Ladda med solel på dagen och använda på kvällen/natten. Och så kan jag ladda med billig el och använda när det är dyrare. Jag matade in mina förutsättningar till Chatgpt och ca 12 tusen per år kan jag tjäna ungefär. Inte så mycket som jag hade hoppats men det är ju lite kul också. Om nu det kommer tillåtas i Sverige och av min nätägare såklart... Men i Tyskland ska det vara möjligt iaf. |
|
| Jodå Anders. Har mailat J som jag var nära att köpa en i5 av i vintras men han har ännu inte svarat. Tänkte kolla runt lite först så jag vet vad andra erbjuder. Nu verkar alla säga samma pris och då är det ju enklast och bäst att köpa på hemmaplan. | |
|
Köpte min 530e på autowåx i Karlstad och är grymt nöjd med dom. Men om du ska ha bilen som powerbank så krävs det väl en särskild laddare som garanterat kostar mer än vad du sparar in på ett par år, om inte priserna går ner snabbt. Vad landade bilen på i pris, har inte koll och får det inte att funka bygga med iPad. Tror inte jag skulle orka vänta ett år på bil, 2-3 månader är mer än nog. Såg nu att ix5 kommer 2028, den kanske man skulle sikta in sig på, fast den hinner nog inte komma innan jag måste byta. |
|
|
Ja man behöver en mer avancerad laddare. Jag har en antik Tesla Wall Connector från 2017 på väggen här hemma och den behöver i vilket fall bytas ut mot nåt modernare snart. Men när det blir dags får man såklart kolla på alternativen. Det här är ju nåt de flesta kommer ha om 5-10 år om man bor i villa. Effekttariffer och fan vet allt de hittar på. Du får en Supercharged för 840' netto. Är rätt nära en iX lagerbil förvisso men med mer utrustning och features samt då snabbare laddning, längre räckvidd, lägre förbrukning, bättre köregenskaper... Men såklart sämre utrymmen. Framförallt i baksätet tror jag. Och så ingen luftfjädring, ingen ventilation i stolar osv. Men ett rimligare förmånsvärde pga lägre listpris. |
|
|
Ja 840 var vad man sa till mig på "Hedins"... svårt att säga det om BMW Uppsala när "gamla" Merca Hedins nu är Veho Bil osv. Hur vet du att det är bättre köregenskaper i iX3? Vad gäller tidigare kommentarer kring MB EQE SUV så är det långt lägre pris än 1 mkr som nämndes ovan. Runt 750-790 tkr skulle jag säga beroende på utrustning och sen har de fördelaktiga leasing priser på op. leasing. Men den är inte i klass med iX och knappast med nya iX3 heller. Men bra bil för pengarna. Jag tror att iX kommer att komma ner i pris alternativt leasingkampanjer även där i och med att försäljningen lär dala lite p g a nya iX3. /Anders |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.