AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
81.385

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 42 av 45
Gäller man gillar hamburgare eller korv ifrån macken med andra ord...
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
För min del handlar det om 3-4 hamburgare per år. Typ. Jag tror jag klarar det.
32
26
328groove
530dx IE G31 -20
IX har varit den bil vi helst velat ha men var lite väl dyr så vi köpte en ID4 som vi fick för två år sedan. Den har varit helt ok men laddar snabbt gör den inte och vi skulle gärna ha BMW igen.
Har förmånsbil genom jobbet och börjar bli dags att välja nästa bil och det är inte jätte mycket som är intressant men hoppas verkligen på nya iX3, får se hur den landar i pris.
När facelift var på g så var det ju bra deals på iX lagerbilar så var nära att vi bytte bil då men vi var inte tillräckligt snabba och fanns inte så många iX50. Vill gärna ha lite större batteri än de 77Kw vi har nu. Så vi får se vad det blir en ix60 till en bra deal skulle inte vara fel 😄
Det lär nog senare komma en del bättre leasing upplägg kan jag tänka mig. Konkurrensen är hård i prisklassen.

/Anders
Ja det blir intressant att se höstens erbjudanden. Kommer det något som är lite bättre än nuvarande editionpaket, gärna något med vinterhjul och räntekampanj, så blir det en ix60 för egen del.

Annars tror jag ioniq 9 kan vara ett alternativ då jag egentligen behöver mer lastutrymme, den ska ha 800v system också.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Även med större batteri är det osannolikt med en längre räckvidd än en id4 gtx. Du har ju en högre förbrukning på iX att ta hänsyn till. Såvida de inte kommer med ett gigantiskt batteri...
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Löwet, en iX xdrive60 har ca 10 mil längre räckvidd än en id4 gtx. Verklig räckvidd enligt sajten ev database. 42 respektive 52 mil ca.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Gigantiskt batteri då
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
109 kWh eller nåt sånt... iX är inte så törstig på elektronerna. Det är ingen E-Tron.
IX var redan i förra "generationen" väldigt snäll på förbrukningen. Jag förstår ännu inte den här "hetsen" på räckvidd och förbrukning. Det måste vara en otrolig stress att både köpa och köra bil på det viset! Vad spelar en timme hit eller dit för roll?

Ioniq 9 lär väl ha ungefär samma radda av problem som det idag finns på EV9. Inget jag skulle satsa en cent på, om jag ABSOLUT inte behövde 7 sittplatser. Jag upplever att idag kör många EV9 för det är "macho" med en så stor (i mina ögon klumpig bil, inte kul att manövrera i ett p-hus utan bakhjulsstyrning mm). I mitt område finns minst 3 st. och ingen familj är större än 4-5 personer. Men den tjänar ju på att prissättningen på EX90 är absurd och att även den verkar ha massor av barnsjukdomar.

/Anders
Vill man ha mycket bil för pengarna så finns ju "raset" på dessa EQS Länk

Mercedes har ju väldigt bra räckvidd. Jag ligger på drygt 60 mil nu på sommaren med min EQE SUV350. Om nu det är så viktigt. För övrigt är IX en mycket roligare bil i mina ögon.

/Anders
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Nu har jag iallafall beställt min IX och det verkar vara ca 3 månaders leverans så blir nog en fin julklapp eller förhoppningsvis tidigt i december då handlaren beställde i början av förra veckan.
Grattis Dafro! Vad blev det för modell samt spec. på din nya iX?
Da
292
Dafro
Nissan Leaf -22
tror jag har skrivit det tidigare men kanske inte vad det slutligen blev.
IX xDrive60 Charged M sport edition (drag, 4 zon ac, lysande grill och tonade rutor ingår i edition), M sportpaket Pro med svarta 22” (lägger till tonade lyktor utöver det som är i m sport och så kan man välja svarta 22” för 0 istället för 20 i m sport så fick lyktorna på köpet), Tanzanite blå, luftfjädring, integralstyrning samt dubbade vinterdäck på 21”, gillar inte design på 20” och räckvidden är ändå tillräcklig, dyker mer markant med 23”. Valde inte innovation så får inte 360 kamera men räknar med att parkeringssensorer och backkamera ska räcka till, dom ska ha 48 för innovation och det övriga som ingår är väl inget jag tror jag kommer sakna.
Jättefin bil! Blir lätt avundsjuk! Tanzanite blue är fantastiskt snygg! Det är väl bara de svarta fälgarna som jag inte själv skulle valt. Fundera en gång ytterligare på 360 kamera. Jag har inte det på min ena bil och saknar det. Vad kostar en sån skönhet netto? Kör du leasing! Tänk på restvärdet. Det verkar tyvärr inte finnas några bra kampanjer på op leasing på IX - ännu - men det lär nog komma.

/Anders
Da
292
Dafro
Nissan Leaf -22
Anders: kul att göra dig avundsjuk. :)

Hade 360 på min förra IX men 48 lax nä. Har bara backkamera på min 530 och den är typ lika stor och det går bra. Sen gör ju integralstyrningen att den blir markant lättare att manövrera. Hade man kunnat köpa den separat för 10-15 så hade jag lagt till den, måste dra gränsen någonstans.

Den landade på nätta 999 900 så inte ens en miljon.
Är leasingbil som personalbil, blir inte billigt men inte mycket dyrare än min 530e.
Dafro, jag har just nu noll koll på priserna och uppläggen på IX, mer än att jag förstår att det inte finns några tilltalande upplägg för operationell leasing, vilket gör att det är tämligen ointressant då tycker jag. Andrahandsvärdet är ju tämligen osäkert, även om det här lär vara den klart bästa elbilen i segmentet - klart bättre än Audis och MB-s motsvarigheter. Det är ju inte minst innerutrymmena som man nu saknar utan IX. En väldigt luftig och skön kupé. Bra att du gjorde tillvalen på luftfjädring och integral styrningen. De är vassa på IX. Jag har ännu inte ens tordats provköra nya IX då ångesten lär bli ännu större då. Bra ändå att du landar under en miljon, som bör vara taket på en bil just nu tycker jag, väldigt högt tak dessutom. Nu har ju även den tidigare så mycket sålda X5 50e i vissa delar kommit ner under 1 miljon. Den lär sjunka ännu mera, då den varit väldigt tufft prissatt av BMW i och med att de sålt så väldigt bra av den och att den varit väldigt lätt att sen exportera. Konstigt dock att 360 kameran inte går att köpa till separat till rimlig peng. Jag har inte den på min Merca men på min i5 M60 och märker skillnaden direkt när jag hoppar in i respektive bil.

/Anders
Da
292
Dafro
Nissan Leaf -22
Anders: visst är det mycket pengar och helt klart oklart med andrahandsvärdet men tänker bla räckvidden lär ju inte göra den omodern på 3 år och bilar är ingen vinstaffär så det får bli som det blir, ville ha en ny modern bil med plats för hund och barn och en I5 touring med lite utrustning blev bara typ 100 billigare och det tyckte jag inte var värt det med tanke på den sämre räckvidden. YOLO.
Ja jag instämmer med dig Dafro. IX är numera helt okay prissatt, jämfört med för ett par år sedan när en IX50 låg mellan 1,2-1,3 mkr. Man får väl dock inte många kronor i rabatt ännu på IX?

/Anders
Da
292
Dafro
Nissan Leaf -22
Bruttopriset på bilen är typ 98 kkr högre och sen ger jag 35 för vinterdäck istället 55 så närmare 10% i rabatt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.