AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
81.371

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 41 av 45
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Den kommer nog bli kalasfin!

Barnsjukdomar - jag skulle nog säga att dom har en del, mest baserat på hur många trådar det blir online på nya bilar. iX hade några stycken, men sen är det såklart inte alla som drabbas och man kan ha tur. Och alla är ju inte allvarliga, några är bara irritationsmoment. Men det som stör mig mest är nog att behöva åka till verkstaden och fixa min nyköpta bil som jag betalat massor för, eller i värsta fall få bärga den för att man får ett kryptiskt felmeddelande (många tidiga iX-ägare som fått drivlinefel som krävde bärgning t.ex.).

Å andra sidan, jämför man med t.ex. Volvo EX90/Polestar 3 eller Taycans (eller nya Macans) första årsmodeller så har nog BMW lyckats rätt bra.. Det är ju mycket teknik och rätt stora tekniksteg. Där N53 och N54 hade en hel massa typfel så verkar B58 vara en klockren motor, så det är ju inte varje gång det blir kaos. Problemet är att är man först ut så har inte verkstäderna koll heller. Jag kanske oroar mig onödigt mycket, men har så otroligt dålig erfarenhet av lokala BMW-verkstäderna så avskyr verkligen att åka dit.

Det är ju ofta någon modell som får "ta smällen" som inför ny teknik, sen ärvs den ner till andra modeller. iX3 verkar föra in en del ny teknik, både nya 800V-arkitekturen och nya iDrive/panoramic view. Såna tekniksteg brukar vara svåra att föra in utan att ha med sig en del problem.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ja så kanske det är. Har ingen direkt erfarenhet av helt nya modeller.

Ja jag vet inte. En i5 skulle fungera utmärkt för mig. En iX vore drömmen men den är ganska mycket dyrare per månad faktiskt. Ett par tusen extra i förmånsvärde och ca 150 tusen högre pris gör sitt...
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Jag har också begränsad erfarenhet av att stå först i kön på ny modell, men gjort det ett par gånger och råkat ut för typiska barnsjukdomar. Och jag spenderar alldeles för mycket tid på forum och läser om andras erfarenheter. :)

Till trådens ämne så fick jag just öka försäkringen till att gälla 2000 mil om året för vi kör mycket mer än beräknat med iXen, ett positivt betyg. Ska ut på Europaresa snart, så blir några hundra mil till i närtid. Har åkt på fler längre resor än jag egentligen hade planerat, riktigt skön bil att åka långt i! 10 mil till i räckvidd hade gjort att flexibiliteten hade ökat lite i planeringen. Kan inte försvara att byta mot en ny iX45 eller iX60, men annars hade det nog varit perfekt.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Mercedes släpper sin CLA EQ som Shooting Brake i april nästa år. Som vanlig 4-dörrars Coupe finns den att köpa redan nu. Den har liknande siffror som Neue Klasse vad gäller laddning och räckvidd. Dock "endast" 320 kW och inte 400 kW.

Jag tror de här två bilarna sätter en ny standard, ihop med ett antal kinesiska bilar. Det betyder tyvärr att de elbilar som finns idag i övrigt blir lite gamla.

Ska dock sägas att när jag körde ner till Åhus från Uppsala (65 mil) i söndags och hade min hund med så väntade jag exakt noll minuter på bilen. I Mantorp gick vi en runda på 10-15 minuter för han skulle bajsa och sen gick jag in på Citygross och köpte en wrap och en godispåse. När jag kom tillbaka till bilen hade den varit klar i 10 minuter ca. Andra stoppet tog jag vid Toftaholms herrgård för att just rasta hunden på ett lämpligt ställe. Vi gick även där en kortare runda och innan vi kom tillbaka blippade appen till och sa att bilen var klar att åka vidare.

Så det är inte så att jag själv behöver snabbare laddning men den här nyare laddningen som kommer möjliggör ju faktiskt för de som inte kan ladda hemma att ha en elbil på ett smidigare sätt. Man kan ju i princip åka och ladda som man idag tankar. På 15-20 minuter får du säkert runt 50 mils räckvidd. (10 minuter skulle ge 35 mil) Det betyder att efterfrågan på den nya generationens elbilar kommer vara högre än på de äldre.
Verkar vara någon kampanjränta på 2,95 nu. Ihop med editionpaketen kanske det är ett ganska bra läge att köpa om man får någon ytterligare rabatt eller vinterhjul etc?

Är det någon som har fått privat offert med bra rabatt utöver edition nyligen?
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag var lite orolig över att min i5 "bara" kunde ladda i lite drygt 200 kW, men jag var så såld på bilen i övrigt att jag tänkte att det fick bära eller brista.

Det är en total icke-fråga i praktiken. Bilen står på laddning under tiden jag inte behöver den, vilket oftast är betydligt mer än de (upp till, oftast mindre än) 30 min det tar att ladda klart.

Även vid korta stopp under långresa blir det aldrig så att jag måste vänta på bilen mer än någon minut på sin höjd. Och det finns ju gott om saker att fördriva tiden med.

Så jag tror att bilköpare i allmänhet kommer att skita högaktningsfullt i sånt där så länge det är "tillräckligt bra". Folk som är elbilsfanatiker eller extra noga med att ha den senaste tekniken kommer att vilja betala extra för det.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Räckvidd och laddhastighet är dieselgubbarnas sista snuttefilt. Håller med dig w2k, kört I4 i snart 3000 mil. Laddat utanför hemmet kanske 10 gånger. Dessa gånger har det varit andra parametrar som påverkat tiden vid SUC, barnen har inte ätit klart på donken, kö i kassan på ICA osv. Nä, det luktar snart lite som 3D-TV som var ett påhitt för att konsumenten skulle byta sina nya platta TV.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Personligen behöver jag inte längre räckvidd och snabbare laddning. Men på systemnivå är det bra för att minska belastningen på snabbladdarna. Längre räckvidd ger färre laddstopp och högre laddhastighet ger ökad genomströmning på laddarna. Om bilarna laddar på 15 minuter istället för 45 minuter så kan samma laddstolpe serva 3 ggr så många bilar.

Och den här nya ultrasnabba laddningen som kommer gör ju det möjligt att ha elbil trots att man inte kan ladda hemma. Man kan "åka till macken och tanka" typ. Tar det 10-15 minuter så är ju motståndet mindre än om det tar 30-45 minuter.
Håller iofs med om att laddhastigheten eller räckvidden för den delen inte är ett problem längre. Påminner rätt mycket om hysterin kring mobiltelefonernas standby-tid för innan alla plötsligt ville ha en iPhone och gladeligen laddade den när de inte behövde använda den…idag är det ingen som bryr sig längre.

Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Verdi2, jag har ingen möjlighet att ladda hemma - jag använder bara snabbladdare och jag har ändå inget problem trots den "långsamma" laddningen i i5. Det räcker med att åka till ICA Maxi så finns det snabbladdare där och bilen är full på mindre tid än vad det tar att handla. Samma sak med många andra vanliga destinationer. Och jag handlar mat betydligt oftare än jag behöver ladda.
Elbilen är fortfarande i en tidig utvecklingsfas. Det kommer ständiga förbättringar.
Som det är nu kan den inte ersätta en ICE-bil för många.

Framförallt är det en ekonomisk risk att köpa elbil idag med tanke på den snabba utvecklingen på batterier (storlek och vikt), laddhastigheter, pris och säkert på många fler område.

Elbilen kommer säkert ta över marknaden men den är inte tillräckligt bra än.

Håller inte riktigt med att elbilen inte är tillräckligt bra än. Hade det varit 2019 hade jag hållit med men inte nu längre. Jag kan inte riktigt se vilka större förbättringar som egentligen behövs för vanligt bruk om man tittar på dagens modeller från Kia, Polestar, Porsche eller BMW. De laddar fortare än vad en normalfrisk person hinner gå på dass, köpa en kaffe och gå tillbaka till bilen igen innan den är klar för att fortsätta färden. Hur mycket snabbare behöver laddningen gå? Egentligen?
Förbättringarna ligger på att fortsätta göra bilarna lättare, billigare att bygga, effektivare batterier osv. Precis som ICE-motorerna genomgått under åren. Men är vi beredda att betala ännu mer för detta?

Sen finns det mycket att göra kring laddinfrastrukturen. Men det är ju ingenting som är avhängt själva bilen.

Ekonomisk risk är det att köpa ny bil idag oavsett bränsle. Nya bilar har ju blivit löjligt dyra jämfört med bara 4-5 år sedan.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jag körde 65 mil på 7 timmar inkl lunch/laddpaus. Mestadels E4 men långsammare vägar första 10 milen. (Åhus-Uppsala via Markaryd)

Min bil är 7 år gammal och har gått över 23 tusen mil. Bilen krävde ett stopp på 39 minuter men vi hann inte med lunchen så snabbt så det blev 45 minuters stopp istället. Hade alltså inte blivit lyckligare om den laddat på 12 minuter istället...

Körde mestadels vänster fil hela vägen. Helt odramatiskt. Fanns 13 lediga laddare i Linköping när vi kom dit.

Håller inte med om att laddinfrastrukturen är dålig. Det finns ju laddare överallt nuförtiden.

Slog faktiskt ett längdrekord idag. 38 mil och nästan 4 timmar utan ett enda stopp (Åhus-Linköping). Höll på att pissa på mig redan efter 3 timmar men höll ut. Mitt gamla rekord var ca 34 mil (Uppsala-Ödeshög).

Har även kört 130+ mil med elbil på en enda dag (Rust i sydvästra Tyskland till Åhus över broarna)
Problemen uppstår under ”driving season”, dvs när alla skall ut och köra långt samtidigt. Dvs nu på sommaren och vid sportlov/påsklov. Vid ett par tillfällen de senaste veckorna har det faktiskt varit fullt på varje Tesla-station längs E6 mellan GBG-Malmö, vilket ju synts på bilens skärm. Är ju inte så konstigt när elbilarna blir fler, både bland utländska turister och svenskar.
Precis som du själv skriver passar ju många på att låta bilen stå 35-40min för att äta lunch. Trots att en 5-15min laddning oftast hade räckt gott och väl att fortsätta resan och i många fall även nå slutdestinationen….

Sedan går ibland effekten ned på vissa stationer när det är extra hårt tryck. Jag har varit med om effekter så låga som 37-74kWh hos Tesla. Både i Sverige och utomlands. ”Charging effect reduced by operator” står det i Tesla-appen. Då tar det ännu mer tid och då blir det ännu mer kö…

Ovanpå det är tyvärr laddstationerna sällan designade för ett systematiskt kösystem. När det blir fullt blir det oftast kaos där djungelns lag gäller. Lägg därtill att stationerna inte sällan ligger i direkt anslutning till köpcentrum eller snabbmatsställen som i sin tur genererar en massa trafik så är kaoset ett faktum…

Det kommer snart behövas någon form av system när det är högt tryck på laddstationerna i takt med att elbilarna blir fler. Ex inför straffbetalning om man ”överladdar” sin bil med 20kr/påbörjad minut jämfört med ruttplaneraren :-) Det hade nog fått en och annan att vilja flytta bilen lite fortare och få bättre omsättning.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Virtuell kölapp hade lugnat ner stämningen enormt runt laddstationerna. Ryktas att Tesla har det på gång men det ryktas ju så mycket om det bolaget hela tiden så vi får se.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ja iofs. Man kan inte åka till populära stationer mitt på dagen och förvänta sig att slippa köa. Är inte särskilt roliga köer heller. Men det är ju här jag tänker att snabbare laddning gör nytta. Ökar genomströmningen.
Fast det är ju precis här bräckligheten ligger i den elektriska mobiliteten. Vid långkörningar har man oftast inte lyxen att välja laddstation eller för den delen påverka trycket från andra laddsugna elbilar…man åker ju inte frivilligt till en populär laddstation för att bara äta hamburgare. Man åker dit för man i de flesta fall måste. En förutsättning att kunna eller kanske våga fortsätta resan.

Snabbladdande elbilar som kommande X3 med 800V är givetvis bra, men känner mer att de stora flaskhalsarna ligger på helt andra ställen än på elbilen.
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Självklart sker det en fortsatt snabb utveckling av elbilarnas teknik och utvecklingen/ utbyggnaden av laddstationerna också, men det är väl hoppas jag fortfarande upp till var och en att avgöra hur mycket man vill planlägga sina långresor eller inte och därför välja elbil eller inte. Några tycker att planera ett par laddstopp är väl ingen match medan andra tycker att bara själva behovet av att behöva planera sina stopp är störande. Själv körde jag upp till svärföräldrarnas sommarstuga i Norrbotten ( knappt 130 mil enkel resa)med min ynka 40 literstank och behövde faktiskt bara tanka en gång på vägen i ett par minuter. Jo jag körde bara drygt 40 mil per dag och lät tanka upp elen med 11kw -laddare på destinationsorten ( hotellparkering) men bensintankningen som inte behövde inplaneras på något sätt, gick på ett par minuter vid Härnösand dag 2. Då vi haft hund med oss har stopp givetvis skett på vägen, men då också väldigt spontant( dvs hänsyn tagen till fikasuget eller bra rastningsmöjligheter för hunden och inte någon bränsleplan) På den rutt vi körde hade det varit betydligt krångligare att få till elplaneringen med en elbil än med en fossil där egentligen ingen planering behövs alls( eller en hybrid som i mitt fall). Jo det är några enstaka resor om året, men ändå så tycker jag att den spontana körningen fortfarande är något större med en fossilbrännare än en elbil, men det närmar sig med stormsteg. ( och utan elladdningarna hade jag fått tanka 2 gånger)
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Tycker inte det är kul att köa. Vem gör det? Men det är ju ett fåtal ggr per år för de allra flesta. Att sitta och puttra runt med en fossilbil eller hybrid i onödan i 360 dagar per år för att jag måste köa några minuter några ggr per år är ju som att köra runt med dragkrok 364 dagar per år eftersom man kanske ska köra hem nåt från Ikea den 365:e dagen...

Det är klart att det blir extra aktuellt just nu i juli när många är ute och åker.

Ps. 40 mil per dag och 11kW laddning på natten innebär för övrigt att man inte behöver snabbladda alls med en modern elbil.

Jag planerar för övrigt inte mina körningar det minsta. Varit till Spanien tre ggr och Italien en gång. Jag knappar in var jag vill åka och så kör jag. Har inte en aning om var jag ska stanna och ladda. Då håller jag mig till enbart Tesla-stationer dessutom eftersom jag laddar gratis där. Vet dock att det kryllar av andra stationer också. Särskilt i Tyskland.
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag har nu kört elbil i två månader, och är nyss hemkommen från 500 mils bilande i Europa. Det är ta mig tusan snabbladdare överallt, och kanske har vi haft tur, men vi har inte köat en enda gång under de två veckor vi varit iväg. Har uteslutande använt oss av Ionity och Tesla.

@W2k; håller med dig om att i5:ans ”långsamma” laddning verkligen inte är något problem när man är ute och kör, den hinner ladda klart med marginal innan man hunnit med sina ärenden eller lunch eller vad det nu är.

Underbar bil för övrigt. Härlig långfärdsvagn och samtidigt förvånansvärt smidig i stadstrafik, känns som den har bättre svängradie än vår gamla G21.

Vi har inte heller någon egen laddare hemmavid, men våra kvarter i Stockholms innerstad är fulla av laddare numera så finns alltid möjlighet att ladda när man behöver, tex över natten.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.