|
Sida 40 av 45
|
|
|---|---|
|
Jag är på gång att köpa en begagnad iX. Var kan jag kolla vilken utrustning bilen har? Vinnr. är: WBY11CF08PCL26338 |
|
|
Kolla denna: Länk Lennart Bornhall BMW CS #1085 |
|
| Tack! 🤩 | |
|
Nu är det klart att jag ska byta jobb och kommer få möjlighet att ta ut en förmånsbil, de jag väljer mellan är IX xDrive60 eller en IX3. Jag känner att det lutar åt en IX med anledningen att den har funnits ett tag nu så stabilare mjukvara och nu är stolarna med sportpaket helt ok och man får en läderratt, har svårt för plast. Sen misstänker jag att IX3 kommer att kosta som en ix45. Och risken för omogen mjukvara är ju markant större. Sen får man ju även en IX markant tidigare men det är väl sak samma. Tror att en ix3 skullle räcka storleksmässigt om bagaget blir tillräckligt stort men det tror jag utan det är nog baksätet som är trängre och bagage i IX är ju inte väldigt stort för en så stor bil men räcker helt klart för oss fast vi har hundbur som tar upp halva bagaget. Och räckvidden på en IX 60 700 km wltp lär räcka till för oss med marginal. Att jag inte väljer en 45 är att det är för liten prisskillnad, 30 kkr efter rabatt. M sport eller m sport pro väljer jag mellan och då 22” på pro för jag gillar svarta fälgar, är sugen på den mattgrå färgen men 47 kkr tar mot lite så lutar mot tanzanite blue. Kommer den bli stötig med 22” tror ni? Förbrukning gör inget för våra sommarkörningar. Luftfjädring och integralstyrning har jag inte valt, än och integral kommer jag nog inte välja för jag vill minnas att jag upplevde den lite instabil på motorväg. Tycker ni att jag tänker rätt eller fel? Synpunkter mottages med glädje. |
|
|
Spännande val du har framför dig. Jag har. inte ägt en iX, enbart testkört den och äger sedan 2 och ett halvt år en iX3. Det du nämner om baksätet i iX3 kan du nog ändra, det är väldigt bra med plats, dessutom kan sätet fällas en bit bakåt. Så min upplevelse är att en iX3 är klart rymlig för att åka vuxna i. Det jag uppskattar med iX3 är att det finns ett gäng knappar, räck vidden är helt OK för min körning, kör ofta Bohuslän till Österlen ca 38 mil och brukar ha 5 - 8 mil kvar. Men iX är ju en snyggare och modernare bil men blir nog stötigt med 22", på min iX3 har jag 20" och skulle inte önska större. Lycka till med valet, det blir säkert bra oavsett vad du väljer. Lennart Bornhall BMW CS #1085 |
|
| Jag tror han menar nya iX3. | |
|
Så är det nog, missade det, och då hade jag tagit iX3! Känns som lite nyare och fräschare än iX vad jag sett hittills. Lennart Bornhall BMW CS #1085 |
|
| Japp det är nya ix3 jag menade. Men Lennart du har nog rätt i att baksätet är tillräckligt stort, är nog mer IX som har väldigt rymligt baksäte. Mina tveksamheter med ix3 är väl främst bagaget med tanke på hundbur, rutan ser ut att luta mer än på nuvarande ix3 och ev något kortare överhäng men hittade 520 l nu mot ix500 men detta är ju upp till ryggstödet så nog är det större i IX sen är det en ny modell med ny mjukvara. Får kanske vänta in visningen i september. | |
|
22” på IX funkar otroligt bra och sitter på de flesta IX. Otroligt bra komfort. Jättebra baksäte. Sannolikt betydligt större än nya IX3. För övrigt känns det omöjligt att jämföra med en modell som ännu inte finns på marknaden och ingen vet ännu när den lanseras och levereras eller ens priset väl? Sen förstår jag inte hur man kan fundera på att lägga 47 tkr på en matt lack men väljer bort både luftfjädringen och integral aktiv styrning. Tänk vad olika vi tänker ;) IX60 med ”rätt” utrustning är nog den bästa elbilen på marknaden idag. Nu dessutom rätt så korrekt prissatt jämfört med tidigare priser på IX. Jag kommer så snart som jag kan plocka en IX igen. Saknar den enormt! /Anders |
|
|
Jag tror att nya iX3 kommer kräva en del tålamod, en så ny plattform kommer garanterat ha barnsjukdomar. Så även om den har bättre prestanda på papperet så hade jag tänkt både en och två gånger, inget bilmärke verkar lyckas lansera en ny plattform utan att tidiga kunder får mer problem än man borde. Du verkar vara inne på samma spår. Nya iX60 känns mogen och kommer nog bjuda på en väldigt problemfri upplevelse i jämförelse (även om inte iDrive8.5 är direkt buggfri heller). Luftfjädring hade jag definitivt kryssat i, även om den är bekväm även utan så behöver du inte fundera på stötighet trots 22" om du har luft. |
|
| Apropå nya iX3, lite mer info: Länk | |
|
Jag skulle nog inte köpt någon bil alls förrän nya iX3 kommer. Dels för att verkligen få se den live innan jag bestämmer mig, men framför allt eftersom den nya 800V-tekniken och snabbladdning med 400V säkerligen kommer att dyka upp även på stora iX, och att priset på stora iX borde sjunka när den blir en dinosaurie iom. att en helt ny modell med den senaste tekniken kommer. Så oavsett om det är iX eller iX3 man vill köpa så tror jag man gör klokt i att vänta. BMW CS #22909 |
|
|
Samtidigt om man alltid ska vänta på det senaste så kan man aldrig byta. /Anders |
|
|
Det är sant, men nu gäller det en i tiden nära förestående ganska avsevärd teknisk uppdatering. Jag skulle ha avvaktat, oaktat om jag ville ha en iX eller en iX3, då den nya tekniken med all säkerhet kommer på iX inom snar framtid, och om den inte gör det så misstänker jag att priset på iX kommer att sjunka iom. att ny teknik presenteras i en ny modell i höst. |
|
| Värdet av ny teknik från dagens nivå är begränsad. Varken räckvidd eller några minuters kortare laddstopp spelar särskilt stor roll. Ja om man inte kör bensin/diesel förstås. | |
|
Exakt så och då skulle jag själv göra bilvalet baserat på andra krav som storlek, utrymme, komfort, utrustning, prestanda mm. Lägg där till osäkerheten med ev barnsjukdomar på en helt ny modell samt ev även prisbilden. Om man sedan ska gå och vänta på ev bättre ”erbjudanden” så lär de säkert komma, framförallt på dyrare modeller. Så är det redan idag. En IX idag är uppskattningsvis redan ca 250 tkr billigare än för två år sedan ny. Av någon märklig anledning så lyckas ändå Kia få ut ca 850-860 tkr för EV9 GT-line med drag o vinterhjul. En bil som enligt min bedömning ligger på en klart lägre nivå än IX kvalitets och utrustning mässigt. Den har 6 eller 7 platser men väldigt många som har den är ändå bara fyra eller fem pers eller färre. Oavsett val så rekommenderar jag dock endast operationell leasing med garanterat restvärde och där finns ännu inga bra deals på IX. /Anders |
|
|
Kul med lite inlägg i denna tråden, var länge sedan. Med känsla: väntade på ditt inlägg om luftfjädring och integralstyrning. :) Luftfjädring hat jag lagt till men integralstyrning funderar jag på, kostar dock bara 17 tusen och nu när du säger det så är den grym på parkeringen. Med känsla: hur upplevde du den på motorvägen, inte instabil? Klart är: m-sport pro, markant snyggare grill bla, ser inte ränderna så mycket. Tanzanite blue Luftfjädring Lite sugen på delar av driving Assistance professionel men inte intressadad av 22 kw laddning eller parking dito och 48 kkr är det ju inte värt och man verkar ju inte kunna välja bara den, håller ni med? Har samma åsikt om att jag nog hellre väljer en bil som funnits ett tag än en ny med omogen mjukvara fast jag tror inte den kommer bli så illa som den i ex90, på långa vägar. Sen lär man ju inte få den förrän om först ett år om jag får gissa och vänta så länge när jag väl har bestämt mig är inte min bästa gren. Priset på ix3 borde bli lägre än ix45 men fullt möjligt att det är en med kortare räckvidd och bara bakhjulsdrift, men vi får se. Visst är väl IX fortfarande i det högre prisspannet men det är ju bara att acceptera och den har ju gått ner i pris mot tidigare. Synd att det inte skiljer mer än 30 kkr med vår rabatt mellan ix45 och 60 så är ju en ix60 självklar, hade det varit 100 så hade jag övervägt den. Sen skulle ju 300 hk räcka för mig, förstår inte hysterin med hk. Det här med 800v tycker även jag är lite överhypat. Med den räckvidd som ix60 har så är ju behovet av snabb laddning helt obefintligt enligt mig om man inte kör 100 mil per dag väldigt ofta. Jag kommer enligt abrp tom komma fram med 10% vid -5 grader när vi ska åka på sportlovet, en resa på drygt 40 mil och då kommer ändå garanterat stanna minst en gång för att äta så lär jag väl ladda i 10 min eller något. Så om det då tar 35 min istället för säg 20 för att ladda 1-80 spelar mig ingen roll med så mycket laddare som det finns nu utan möjligen så gör detta att det kommer lite billigare bilar för dom kan ha mindre batteri. Elbilsmagasinet beklagade sig lite i sin senaste film att det tog 35 att ladda 10-80 och de sista 5 min efter 30 var jobbigt så man borde bara ladda till 70 och sen att den gick ner på ca 100 kw vid 70% var också dåligt. På denna halvtimme har man dock fått i 25-30 mils räckvidd vilket är en sträcka som jag sällan kör utan att ta en paus. |
|
|
BMW har bekräftat att iX inte får en direkt efterträdare, så att dom investerar i att flytta över nya 800V-arkitekturen i den hade jag sett som väldigt osannolikt, det går aldrig att räkna hem. Under kommande tre år (och ännu längre) skulle jag tro att iX står sig utmärkt som elbil, nuvarande iX3 eller för den delen i3 med ännu äldre teknik är ju fortfarande bra elbilar. Hade velat ha nya Taycans laddkurva ibland när jag faktiskt väntar på laddningen, men det har bara hänt någon enstaka gång, annars är det som du säger att 20 eller 30 minuter inte spelar någon roll. Bakhjulsstyrningen styr åt samma håll i motorvägsfart så om något borde den kännas stabilare i och med att det simulerar ett längre axelavstånd. Har det inte själv men det är en bil som mår rätt bra av det, framhjulen har rätt begränsad maxvinkel av någon anledning. 48' för bara DA prof känns det inte värt för min del, nej. Går den inte alls att köpa separat? Det fungerar fint och även parking prof fungerar väldigt bra, men 48' är massa pengar.. 22kW laddning har jag svårt att se när man ska använda, men det kanske byggs ut såna laddstolpar. Hemma är behovet noll. |
|
|
Ja sorry att jag är förtjust i integral aktiv styrning och luftfjädring. Den första kommer sig av att jag "av en slump" fick det på en X5 40i som jag köpte begagnad cirka ett år gammal. Jag hade ingen aning om vad det var men minns att jag ringde tillbaka och frågade hur det kom sig att bilen var så smidig i stan ex vis. Vi kör väldigt mkt i stan, fickparkerar ofta, mycket parkeringsgarage som man måste krångla sig ner här i Uppsala osv. Där är det extremt skönt. Men likaså även på landsväg, även om vi som sagt kör förhållandevis mkt på andra ställen. Jag kör mycket, drygt 3.000 mil per år, ofta 10 mil om dagen men i närområdet. Vi åker i princip aldrig på bilsemester längre, då tar jag hellre flyget. Eller som för några veckor sedan när vi hade ett möte i Västerhaninge från Uppsala och då tog jag faktiskt tåget, för att slippa Sthlms köer! Vad gäller luftfjädringen blev jag säkert smittade från E-tron. När man väl vant sig så vill man gärna ha det. Jag har det nu inte på någon av mina bilar men ex vis känner jag att MB EQE SUV har ett bättre "komfortchassi" som det heter på MB-språk än vad som är standard på IX. Nog skulle jag välja till det på en bil som ändå kostar en miljon kronor! Men självklart inget måste. Vad gäller övrig utrustning på nya IX är jag inte påläst, då jag tyvärr inte kan byta bil på ett bra tag. Jag har dock integral aktiv styrning på min i5 M60, där är det väl inte lika "must have" som på större IX och X5 men smidigt! För övrigt en fantastisk bil men hade inom kort behövt en Touring. Sedan vad avser allt det här med laddning är det bara rent hysteriskt tycker jag. Varför måste man ha så himla mycket stress när man åker? Kör, njut av utsikt, låt det ta den tid som det tar, oavsett bränsle eller laddkurvor! Jag behöver som sagt aldrig snabbladda. Har i princip aldrig gjort det på fyra år trots många mil. Däremot utnyttjar jag MB-kortet med laddning 15 tkr första året, som för övrigt funkar även på BMW-n! /Anders |
|
|
Jag har läst på lite om Neue Klasse nu och det är nog den bil jag kommer köpa. Den kommer exakt rätt i tiden och passar mig perfekt. Visserligen behöver jag vare sig den extra räckvidden eller den snabbare laddningen men jag tror den kommer hålla värdet extremt bra. Det är en riktig game changer för BMW. Ladda 35 mil räckvidd på 10 minuter. Det är nästan bensintankningssnabbt. Dessutom säger de att BMW lagt extra krut på körkänslan i den. Brukar BMW ha problem med barnsjukdomar? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.