|
Sida 37 av 45
|
|
|---|---|
|
... och vad vet du om priserna på "Neue Klasse" ? Jag tycker ju personligen att IX, framförallt med facelift, är betydligt snyggare än I5 (som jag har nu...). |
|
|
Ingenting såklart, men att vänta på en helt ny BMW-modell är sällan motiverat av att man vill ha lägsta möjliga pris ;) Klart man ska köpa en bil man tycker är snygg. Fast jag undrar lite varför du inte köpte iX istället. Den har ju varit ute längre än i5. |
|
| Därför att i höstas fanns inga bra finansupplägg på IX, annars hade jag gått på ännu en IX ytterligare. Idag finns dock bra finansupplägg på IX som inte fanns i oktober/november. Jag är endast intresserad av operationell leasing nämligen! | |
|
Teslan är på upphällningen. Kommer hela tiden nya fel... Så nu funderar jag på de där Bendt-bilarna igen. De är väldigt snarlikt utrustade. Inget skinn, Harman Kardon, Comfort access, dragkrok... Allt man behöver egentligen. Dock med de enormt trista 21" fälgarna. Länk 7995:-, Panorama, sophisto, svarta stolar, svart innertak, kontantpris 799 500:-, Ord pris: 1 265 860:-, Förmånsvärde brutto: 10 186kr Länk 8495:-, Head up display, laser light, värmepaket (värme i armstöd, stolvärme bak, 4-zon), black sapphire, svarta stolar, vitt innertak, kontantpris 819 500:-, Ord pris: 1 283 000:-, Förmånsvärde brutto: 10 453 kr Länk - 8795:-, Panorama, luftfjädring, sophisto grey, svart innertak, oyster vita stolar, kontantpris 829 500:-, Ord pris: 1 301 660:-, Förmånsvärde brutto: 10 692 kr Länk - 10 495:-, Panorama, luftfjädring, värmepaket, B&W, laser light, Head up display, blå, svarta stolar, kontantpris 899 500:-, Ord pris: 1 380 200:-, Förmånsvärde brutto: 11 652 kr Jag kan fördelar och nackdelar med alla fyra. Vilken hade ni valt och varför? Hur viktigt är luftfjädring? Jämfört med HUD och värmepaket? Laser light? Hur bra är standardstrålkastarna? Den "billiga" med HUD och värme blir lite väldigt tråkig interiört med vitt innertak och ingen panorama... De blir mindre och mindre prisvärda ju dyrare de blir om man ser till kvoten mellan listpris och månadskostnad. Dvs extrautrustning har sämre andrahandsvärde än själva grundbilen. Samtidigt vill man ju ha så mycket som möjligt... Man måste dock ha väldigt bra restvärde om finansiell leasing ska löna sig. Här ingår ju ränta, värdeminskning, försäkring och service. Räntan lär väl bli ~100-120 tkr på 3 år, försäkringen ~30 tkr, service ~10 tkr och värdeminskningen ~350-400 tkr (55-60% andrahandsvärde). Totalt blir det 490-550 tkr. Månadskostnaderna blir 420-530 tkr inklusive moms totalt över 36 månader och 2500 mil per år. Dvs det lönar sig utan problem. |
|
| Jag tycker att HUD ger ett sådant mervärde i både bekvämlighet och säkerhet att jag hade prioriterat det före luftfjädring. Synd att tappa panoramataket dock. Samtidigt är ju den dyraste (den fjärde) oerhört trevligt specad, så om den ryms i budgeten... | |
|
Jag hade velat ha riktigt skinn och snyggare fälgar om jag ska smasha spargrisen. :) Men den blå färgen växer på mig så det är inte omöjligt. Har räknat ut vad bilarna indirekt skulle kosta mig privat. I kostnadsordning. 1. Behålla min Model S och lägga 40 tusen per år i reparationer: ~7 000:-/mån 2. Ny Model Y Performance till 0-ränta. ~8 200:-/mån 3. Ny Model Y "Juniper" Long Range, dvs faceliften. ~9 000:-/mån 4. Den billigaste från Bendt: ~10 700:-/mån 5. Den dyraste från Bendt: ~12 900:-/mån En snikutrustad xDrive60 M-Sport hamnar på ungefär samma som den dyraste från Bendt om man räknar välvilligt med 60% restvärde. Övriga reflektioner. Är trött på min Model S. Haft den i snart 7 år. Men oavsett så blir ju det billigast. Model Y är verkligen ingen favorit men då får jag behålla dog mode, riktigt bra lastutrymme och även en klart snålare bil som inte är stor och tung som en jäkla pråm. Dock uppskattar jag inte allt ståhej kring Elon Musk och andrahandsvärdet är tveksamt. Vilket kan sägas om alla bilar... Därav intresset för operationell leasing. (Privatleasing med så många mil som jag vill ha blir snordyrt. Sen vill TH ha 1200:-/mån för en privat halvförsäkring. Samma försäkring på mitt företag ligger på ~750:-/mån. Varför? Brukar det inte vara tvärtom? Önskar också nånstans att jag kunnat vara en sån som bara nöjt mig med en Skoda Enyaq eller VW ID.7... Men så lätt gör jag det inte för mig. |
|
|
Kostar en sju år gammal Model S så mycket per år i reparationer? Det var värst. Det är värre än den 740iA i något högre ålder jag hade en gång i tiden, fast det är klart, det har gått en del inflation sedan dess. Jag har heller inte mycket till övers för MY. Men vi behöver ju inte sidospåra tråden med det. Phytonic Blue, som din iX alt. 4 var, är riktigt snygg i verkligheten. Det var fasligt nära att jag valde den till min i5, men det blev Tanzanite Blue istället, den är bara en liten nyans mörkare. |
|
|
Har lagt 25 nu på kort tid och fick kostnadsförslag på ytterligare 50 tkr för diverse hjulupphängning och parkeringsbroms... Skulle även behöva byta strålkastare och baklyktor då de är fulla med kondens. Men nej. Snittet är nog inte 40 tusen per år. Men säg 20-30 tusen får man nog räkna med. Nästa grej som ger upp är väl luftfjädringen... |
|
|
Bra erbjudanden på Bendt-bilarna tycker jag! I mina ögon är den blå klart mest tilltalande, för skillnaden i kontantpris tycker jag det är rätt stort steg i utrustning. Jag värderar inte panorama så högt, men värmepaketet är otroligt bekvämt och luftfjädringen är riktigt skön, men jag tycker den går fint även med standardfjädringen. HUDen är stor, tydlig och kommer nästan högst på min lista, men det är ju blandat hur mycket man uppskattar den. Nu har jag inte tokgranskat annonserna, men som privatköpare hade jag utan att tveka lagt 100' till för att få den extra utrustningen som skiljer nr 1 och nr 4, men hur kostnaden slår på andra typer av finansiering har jag för dålig koll på. Bara B&W är halva merkostnaden om man shoppar löst i utrustningslistan. Å andra sidan, får du in en faceliftad för liknande pengar så är det kanske ännu bättre.. Om du är nöjd med utrustningen i en "snikutrustad", för att kompromissa för mycket på en miljonbil känns tråkigt.. |
|
|
Ja det skiljer ju 100 tkr om man köper. Men man får faktiskt betala 112 500:- i extra leasingavgifter på den. 2500*1,25*36. Det är ju faktiskt lite sjukt. Har de räknat fel? Borde ju vara hälften lite drygt... Kanske kan man pruta lite på den? Edit: Nu har jag räknat. Tar man köppriset och drar bort leasingavgifterna inkl moms ggr 36 månader så blir "restvärdet" på den blå 427 225:- och på den billigaste 439 725:-. På de två "i mitten" blir det 437 225:- för den svarta och 433 725:- för den grå med luftfjädring. Man får alltså betala mer än skillnaden i inköpspris i leasingavgifter. Dvs "Pris - (månadsavgift * 1,25 * 36) = "restvärde" Räknar man att extrautrustningen utöver det den billigaste svarta har är värd 40% efter 3 år (kanske något högt) så blir leasingkostnaderna betydligt närmare. 9 328:-/mån för den blå t ex. Och 8 262:- för den svarta och 8 395:- för den grå med luftfjädring. Dvs 1 200:-/mån respektive 250:- respektive 400:- mindre än annonspriset. Eller missar jag något väsentligt? Jag fattar ju att de dragit till med ett dyrare pris på den bäst utrustade eftersom den antagligen triggar mest "vill ha". Lite fult gjort tycker jag då i vanlig ordning. Att det ska vara så svårt att vara transparanta? |
|
| Trist att bilarna bara verkar ha "tygklädsel". Jag var också lite intresserad men har redan bil, så jag har inte kollat så mycket, men såg inte att de bara verkar ha den här tygklädseln. Det känns lite B på en så pass dyr bil. Definitivt går då den med ljus tygklädsel bort. Hålla ren den blir inte kul! Sedan har jag ju haft en IX med luftfjädring, så det skulle jag ju själv vilja ha om det var jag, samt förstås även HUD som är jättebra på nyare BMW. Jag har dessutom inte kört någon IX utan laserljus och det är verkligen bra, men vet inte vad alternativet blir och hur det lyser upp. Panorama är fint men det är väl det som jag i så fall skulle tulla på, eftersom det inte är öppningsbart, men går att få "stängt" för ljus eller visst ljusinsläpp, men inget must have. Givetvis dragkrok ett krav, eftersom det kostar skjortan att eftermontera. Harman Kardon är jättebra i IX och B&W totalt onödigt. Jag hade gått på den sista, den dyraste, av de fyra länkade. Men ändå tveksam beroende på tyget. Iofs är inte "skinnet" i IX den starkaste sidan. | |
|
Är det tyg verkligen? Är det inte plast? Dvs i teorin enklare än skinn att hålla rent då plast inte suger åt sig något. Men jag hade ju gärna haft skinnet ändå. Hade bilarna haft skinn och snygga fälgar så hade jag haft mer vill ha-känsla. Nu känns det bara som en stor kompromiss och det är inte så jag vill känna när jag ska köpa ny bil. Den blå är ganska precis 150 tusen billigare än motsvarande ny xDrive60 LCI efter paket och liten rabatt. Fast jag är inte särskilt intresserad av B&W så skillnaden är knappt 100 tusen i praktiken. I minsta laget ändå om man ser det så... Jag hade kunnat tänka mig en äldre begagnad också men de ligger alldeles för högt i pris enligt mig. |
|
| Det kanske inte är tyg, det är svårt att se på bilderna. Jag kanske har fel. Bäst att kolla upp för den som är intresserad. B&W är totalt onödigt i IX. H/K är VÄLDIGT bra! Dessutom vill jag minnas att man ströp lite på B&W på senare tillverkade IX genom att de har färre högtalare än de första årgångarna på IX med B&W och man justerade därför ner listpriset avsevärt på B&W, just på IX. | |
| Det är ”plast” klädsel i de bilarna, finns bara en tyg och den är blå/turkos och har samma färg på instrumentbrädan. | |
|
Det ser ut att vara konstläder. Hur känns det i förhållande till riktigt läder? Jag har alltid valt läderklädsel tidigare men när jag specade i5:an kom jag fram till att konstlädret såg ut och kändes bättre, så det var personligen ett enkelt val för mig. Dock verkar det inte vara samma konstläder i iX som i i5, av någon anledning. |
|
|
Räknade på en i5 nu också och får det till samma kostnad på ett ungefär. Kanske något billigare. Nej, det här blev total ångest. Vill bli av med Teslan idag helst. Fick skriva på ett kontrakt om att jag kör den på egen risk när jag hämtade den då länkarmarna var i så pass dåligt skick att ett haveri kan inträffa när som helst. Har haft otur med den där bilen sen jag köpte den och de sänkte priset med nästan 300 tkr runt 6 månader efter jag köpte den. Så då blev jag fast med den... Har alltså ingen lust att beställa en bil som kommer till sommaren... Nu funderar jag till och med på en Audi. Den ser ut att ha väldigt bekväma stolar. De där med ställbart lårstöd är inte så vanliga. Länk |
|
| Nuvarande generation Audi är så fruktansvärt billiga och plastiga i interiören, tycker jag. Orimligt för bilar i den prisklassen. Och då kritiserar ju folk G60 för att kännas plastig jämfört med föregångaren, jag tycker den är helt okej, men Audi är sju resor värre. Men smaken är ju som baken (och den känns nog solidare än en Model S iaf) så se till att provköra först bara så du vet vad du ger dig in på... | |
|
Fast Q8 är ju knappast nuvarande generation. Q6 har fått kritik vet jag. Jag har faktiskt provkört gamla E-Tron innan Q8 kom och den gick tyst och fint. Inte världens piggaste eller roligaste bil dock. Och på den tiden ganska begränsad räckvidd. Q8 skulle nog räcka till för mig dock. Fördelar med Audin är frunk, större bagage och karmar på dörrarna. Men sämre app, högre förbrukning, trögare... Och så är det en Audi. Jag har löjligt nog lite svårt för det. |
|
| Det är sant. Jag har inte provat just den bilen i annonsen eller motsvarande. Det var nog en A6 e-tron jag provade, jag bara utgick ifrån att de var ungefär samma i interiören (eftersom BMW oftast är det, för bilar i samma generation). | |
| Q8 är egentligen gamla E-Tron och den kom redan 2019. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.