AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
81.374

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 33 av 45
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
BimmerBjörn är imponerad.

iX 40 klarar 415 km i 90km/h och +16C. I 120 km/h och +11C klarade den 291 km. Förbrukningen var då 170Wh/km respektive 242 Wh/km.

E-Tron klarade 370 km respektive 270 km. Båda i +18C. Förbrukningen var 225 Wh/km respektive 308 Wh/km.

BMW:n går alltså rejält mycket snålare. Audin drar 32 respektive 27% mer men batteriet är bara ca 22% större. (71 kWh respektive 86,5 kWh)

Angående Integral aktiv styrning och dess funktion. Fantastiskt bra (och viktigt) på stora bilar som IX och X5 exempelvis.

Det är alltså bakhjulsstyrning. Väldigt mkt smidigare, bl a i stan, vid parkering, små utrymmen, men även på landsväg som synes. Men det är förstås upp till var och en hur man värderar utrustning, men korrekt skall vara korrekt. Detta är vad det är!

På en 5-serie kan det ha något mindre betydelse då det är en mindre bil, men jag värderar det iaf väldigt högt på en IX och X5. Jag hade det även på mina två senaste X5.

/Anders
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Tror det beror mycket på användningsfallet hur mycket man uppskattar det, kollade upp lite mått och G30 är 1 cm kortare än iX och har 2 cm kortare hjulbas så det är ingen stor skillnad och jag har inte sett den stora poängen. Men som sagt, det är min åsikt och min användning så upp till alla att köpa det dom vill. :)

Kom med i iX-gruppen på facebook igår så ska läsa in mig lite där också.
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Verdi: bra att du påminner om mitt dåliga minne, men ingen bil är tyvärr perfekt men bra att du såg vad jag såg att IX40 kommmer längre än E55, det är de få extra mil jag behöver.

Wiberg hann före men 5 serien är inte direkt mindre än IX och X5 men lägre. Ser samma nytta med bakhjulsstyrning på den. Har haft alla 3. Hade det bara på min IX och det var trevlig på parkeringar men tror att det gjorde att den kändes lite nervös ibland men kan vara en känsla.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det är klart att bakhjulsstyrning är nice, precis som massage i stolarna osv men det är ju inget måste.

Själv har jag nästan bokstavligen satt mig på händerna så att jag inte börjar maila säljare och be om offerter. Vet hur det brukar vara när jag får feeling. Går över efter några veckor.

Ser allt bra ut jobbmässigt till hösten så kommer jag nog beställa en iX. Frågan är 40 eller 50. Räcker ju med 40 men om jag väljer en 50 så ökar chansen att jag inte vill byta om 1-2 år...
Jag håller faktiskt med Med Känsla och tycker fyrhjulsstyrning är väldigt smidigt, framförallt vid stadskörning.
Man märker ganska stor skillnad om man ska ta chikan liknande rondeller på ett bra sätt.
Svårt att leva utan när man väl har vant sig,
men visst är det inget måste. Dock tycker jag mig kunna se att väldigt många X5:or är utrustade med det.

PS. Har även haft det på 5 - serien och det gjorde stor skillnad på den.
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
@medkänsla, 5 serien en mindre bil än X5, hur menar du då?
En 5 serie är längre än en X5.

En IX klarar alltså inte av att köra längre " I 120 km/h och +11C klarade den 291 km", det är ju rent utsagt uselt, det innebär ju att vinterkörning på motorväg kommer ligga strax under 20 mil!

Hur kan ni på riktigt tycka att det är är "bra"? , det är sisådär en 1/3 del av vad många diesel bilar klarar.

Och mindre än än hälften av min hyffsat törstiga bil...

Fiske & Bilar - Allt är relativt. Även om bilen inte klarar mer än 200 km vintertid på motorväg så kanske ditt mag-tarmsystem behöver en tömning på kortare sträcka :-D

Skämt åsido - när man ändå måste tömma sina kroppsvätskor trollar man lätt in 20 mil till på 10-15min via snabbladdare som numera finns vid varenda mack längs de större vägarna.

Håller iofs med om frustrationen att inte alltid veta exakt hur långt man kommer vintertid men det är något man får ha med i beräkningarna. Ingen showstopper ännu för mig som kört 1500mil med min elbil på knappt 3 månader.

Och är man långkörare med både stomipåse och kateter utan behov av rast och gärna sträckkör 70mil så finns det fortfarande nya bensin och dieselbilar att köpa. Och lär så förbli.

Så jag förstår inte riktigt ditt inlägg - ingen kommer tvinga dig köra elbil om det inte funkar för dina behov.

Exempelvis är fortfarande batteritiden usel på en iPhone jämfört med en Nokia 3310….en gammal Nokia kan man minsann glömma på skrivbordet i en vecka utan att behöva ladda! En ganska bra liknelse för hur skev debatten är. :-)

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Bra och bra. Det beror ju på vad man har för vanor vintertid också. I den utsträckning jag kör långt så är det nästan enbart sommartid så för just mig är det ingen dealbreaker.

Fick även veta att Mercedes har ett erbjudande på nya faceliften på EQS 350 för 899' inklusive rätt mycket utrustning. T ex luftfjädring och bakaxelstyrning. ;-) Det är ju ingen raket direkt och enbart bakhjulsdriven men vore ändå lite kul att ha en sån.
Största orosmolnet just nu är ju de osäkra andrahandsvärdena. För sanningen är ju att när inte ens MB låter sina anställda plocka ut elbilar som tjänste/förmånsbilar, då undrar man vem som skall köpa dem…
Fick höra detta av en nära kontakt jag har på en MB handlare i Skåne.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Detta med stopp för "tjänste-el-bilar" har jag hört även från BMW-handel.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Men det råder ingen tvekan om att bilar från den utgående tekniken ska hålla värdet bra? Låter ju lite bakvänt.

Själv önskar jag att det rasade mer. Här är en två år gammal iX50, en av de billigaste på blocket, och den har rullat 4710 mil. Den ska de ha 869' för. Nu är den väldigt välutrustad men så jättemycket över en miljon kostar den inte netto idag. Vad kostade den ny? 1,1?

Länk

Tänk om den bara rasat ner till avgrunden så jag hade kunnat köpa den för 350 tusen... ;)
Verdi2

När det gäller iX så byttes headunit från MGU21 till MGU22 från produktion mars 2023

iX50 som du länkar till är av årsmodell 2022 så den har MGU21, tror att för många så kan det vara en dealbreaker.

För att kunna uppdatera till OS 8.5 krävs nämligen MGU22

" MGU21 is on x86 architecture with 14nm Intel Atom SoC
MGU22 is on arm architecture with 7nm Qualcomm Snapdragon 855 SoC "

Har märkt att väldigt många iX som har rullat 1500-2500 mil och som har läderklädsel ( t.ex Suite Amido ) uppvisar tendenser till slitage på lädret = glans ( oftast syns det extra tydligt på förarstolen )

Det är vegetabiliskt garvat läder genom användning av olivblad.

iX50 i annonsen som har gått 4700 mil illustrerar det ganska väl om man jämför förarstolen med passagerarstolen.

Kan det vara perforeringen som gör lädret extra känsligt för slitage?
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ja då blir det ju ännu värre. Var är det dramatiska prisfallet när man behöver det? :-)

"Glans" är väl inte slitage? Skinn är ju ett levande material och är det relativt obehandlat så kommer det synas när det är använt. Men det är ju en del av charmen med det som jag ser det. Jämför med en välsliten skinnjacka eller skinnsoffa.

Vi har ett liknande skinn i vår snart 3 år gamla i3:a och på den är det väl också lite glansigare på förarstolen. Tycker inte det är så konstigt.

Ett material som t ex Dakota är inte att klassas som skinn öht. Inget av det man ser eller rör vid är nåt annat än plast, även om det finns kohud bakom allt.

MU
940
MUC
M340i - 2025
Problemet är väl att BMW och Mercedes nybilsförsäljning nästan uteslutande är mot tjänstebilsmarknaden.

Tidigare gick en tjänstebil ut i andra hand, efter kanske tre år, till privatmarknaden till ett rimligt pris.

Jag kollade precis nu på BMW och grundpriset för en i5 eDrive40 är från 815!
Så frågan är vilken privatperson som tycker att det är en bra affär och köpa en begagnad sådan.

Och i princip inga företag köper in en begagnad bil som tjänstebil, det är helt enkelt inte lönt med tanke på kostnader, förmånsregler etc.

Så ja – tänker man efter så kan man förstå att det blir stopp för elbilar som tjänste-/förmånsbilar från MB och BMW internt.

Ingen aning om vad ovanstående "uppdatering" innebär i praktiken och jag ser inget märkligt på bilderna om stolarna i den länkade bilen. I princip alla IX har "skinn". Jag har aldrig sett någon IX som har "tyg" eller motsvarande. Alla former av stolar får väl en viss "påverkan" med tiden. Annars får man väl beställa en ny bil om man inte accepterar en bil som är använd. Jag ser inget märkligt med mina stolar efter 3.300 mil.

/Anders
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
MUC,
Nästan alla företag har idag en miljöpolicy som ofta bara tillåter elbilar. Vissa tillåter även hybrider men jag tror det är relativt ovanligt att du får ta en bensin- eller dieselbil som förmånsbil/tjänstebil på ett större svenskt företag idag.

Kolla gärna vad bensin- och dieselbilarna kostar också. De är dyrare än du tror. Finns även en kampanj på i5 Touring där du får M-Sport och en del annat för 780 tkr. Oklart om det priset är prutbart men det borde vara det.

Länk
BMW i5 eDrive 40 Touring M Sport Active Launch Edition
Utseende: 19″ lättmetallfälg , M-Sport, Dragkrok.
Teknik: Driving Assistant, Kupévärmare, Parkeringsassistent med backkamera.
Säkerhet: Adaptiva LED-strålkastare, Akustisk varning för fotgängare, Kolllisionsvarningssystem med autobroms.

En 520d med samma utrustning går iaf inte under 600 netto.

Anders,
De som har inredning "Loft" har tyg. T ex:
Länk

Jag tycker den interiören är ganska fin. Passar bilens DNA.
Har svårt att se hur man ska få igenom bilar runt 700 000 kr som tjänstebil. Normalt brukar riktlinjerna ligga runt 8 till 10 basbelopp.
Det är väl en av anledningarna till att Tesla säljer så bra i Sverige .
Så jag tror t.ex inte att I5 kommer att bli någon storsäljare i Sverige med nuvarande prissättning.

@Verdi2 Låter som att du har fått en väldigt fin deal på EQS.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Nej EQS börjar där nu. 899' för 292 hästars bakhjulsdrivna versionen med 685 km WLTP.

Länk

Grundmodell
Ingår i grundpriset
899 000 kr
Versioner
Advanced Paket
Komfortklimatanläggning THERMOTRONIC
Panoramataklucka
Electric Art Exteriör
Kylargrill med horisontella kromdetaljer och stående stjärna
Lättmetallfälgar 48,3 cm (19") i 5-dubbelekerdesign med heltäckande hjulsidor i aerodesign
Electric Art Interiör
Innertak i svart tyg
Interiörpanel i antracitgrå lind med linjestruktur
Komfortstolar
Konstläderklädsel svart/rymdgrå
Multifunktionsratt i nappaläder
Panelbelysning
Rattväxelfunktion med galvaniserade paddlar
Velourmattor
Grundversion
Förberedelse för Privat bildelning
MB Navigation Premium
Live Traffic Information
MB Navigation
MBUX med utökade funktioner
Navigationstjänster
Styrkod
MBUX Augmented Reality för navigation
Mercedes me tjänster
Obsidiansvart metallic
Stöldskyddspaket GUARD 360 PLUS
Interiörlarm
Stöldlarm inkl. bogseringslarm
TIREFIT
Styrkod: Advanced
Förarassistentpaket
Aktiv kurshållningsassistent
Dödvinkelassistent
Förvaringsutrymme under mittkonsol
Instegslister belysta med "Mercedes-Benz"-skrift
Exteriör
Akustik Komfortpaket
AMG Styling
Elektrisk laddlucka
LED High Performance Strålkastare
Sommardäck
Spegelpaket
Elektriskt infällbara ytterbackspeglar
Invändig och vänster yttre backspegel, automatiskt avbländbara
Markbelysning med MB logotyp
Interiör
Automatisk barnstolsidentifiering
Baksätespaket
Alternativ smartphone position i baksäte
Eluppvärmbart baksäte, vänster och höger
Lyxnackstöd bak
Minnespaket för baksäte
Sidokrockkuddar bak
Trådlöst laddningssystem för mobiltelefon, bak
Bältesindikator för baksätespassagerare
Dryckeshållare
EASY-PACK förvaringspaket
Elbaklucka EASY-PACK
Elinställbart svankstöd, 4-vägs
Eluppvärmbara framsäten
Förklimatisering
Interiörbelysningspaket
Komfortnackskydd fram
Minnesfunktion för förarstol
Minnesfunktion för passagerarstol fram
Minnesfunktioner för förar och passagerarstol fram, tre minnen
Mittkonsol i antracit
Nedfällbara stolar bak
Panelbelysning
USB-paket plus
Värmepump
Multimedia och säkerhet
5G Ramses-modul
Adaptiv farthållare DISTRONIC
Aktiv bromsassistent
Aktiv motorhuv
Android Auto
Apple CarPlay
Automatisk helljusassistent
Centerkrockkudde
Digital radiomottagning - DAB
Däcktryckskontroll - TPMS
Fönsterkrockkuddar
Förberedelse för adaptiv farthållare DISTRONIC
Förberedelse för digital radio DAB
Förberedelse för fjärr- och navigationstjänster
Förberedelse för MBUX Entertainment Plus
Hastighetspåminnare
KEYLESS-GO funktion i Smartphone
KEYLESS-GO Komfortpaket
Handsfreeöppning av bagagelucka
KEYLESS-GO med automatiskt infällbara dörrhandtag
Knäkrockkuddar
MBUX Hyperscreen
Fingeravtrycksläsare
MBUX multimediesystem
OLED passagerardisplay fram
Mercedes me tjänster inkl. 1 års fri laddning på IONITY.
Nöduppringning -Ecall Europa-
Parkeringspaket
Aktiv Parkeringassistent inkl. PARKTRONIC
Backkamera
PRE-SAFE®
Servostängning
Smartphone integreringspaket
Trådlösa hörlurar, 1st
Trådlöst laddningssystem för mobiltelefon, fram
Varningsljud för fotgängare
Varningsväst för förare
WSS-automatisk barnstolsidentifiering via viktsensor
Drivning och chassi
200 kW DC on-board laddare
Adaptiv fjädring
Bakaxelstyrning (4,5-graders styrvinkel)
Körprogramsväljare DYNAMIC SELECT
Laddkabel för laddning i wallbox och offentlig laddstation, 5 meter
Laddkontakt
Laddningssystem för växelström (AC) 11 kW
Luftfjädring AIRMATIC
Servicepaket
Mercedes-Benz Integrated ServiceCare
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
@Homeros: Man har inte basbelopp som gränser i tjänstebilspolicy längre utan det är TCO på nästan alla företag. iX som tjänstebil i stora företag är dock ovanligt ändå, den blir för dyr nästan oavsett policy. Det är främst mindre företag eller ägarledda företag som den är till för. Men ingen köper 520d idag heller som tjänstebil på stora företag. Den blir dyr och diskvalificeras direkt pga drivmedlet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.