|
Sida 31 av 45
|
|
|---|---|
|
Dafro, Tycker BMW fixar till prisproblemet nu med kampanjerna. De sänker priserna med över 20% plus att de reggar de lägre priserna på Skatteverket (mycket viktigt för mig). Nu känns en iX 40 helt plötsligt ganska överkomlig. Det är klart det är svårt att konkurrera med kineserna. Vet att du inte kommer köpa en och förmodligen inte jag heller men 619 900:- för Performance-modellen av G6 är sinnessjukt billigt egentligen. Länk |
|
|
Men det är ju verkligen att jämföra äpplen med päron. Som att jämföra en HM-kostym med en Boss-kostym! Man får det man betalar för, i princip alltid, oavsett typ av vara! Läs gärna recensionerna om kinesbilarna. De säljs ju inte ens för låga priser. Det registrerades i april 57 Xpeng, 38 Zeekr, 14 NIO, 11 Hongqi...osv. Nästan ingen vill ha dem...med all rätt... Dessutom att jämföra en Nissan med en BMW blir också väldigt snett. Det är väl självklart att BMW-n är mycket dyrare. Kolla vad du får för pengarna! De här kinesbilarna är det flera märken som inte kommer att finnas i Sverige om fem år skulle jag tro, eller kanske kortare tid än så. Prova då eller nu att byta in en eller sälja själv beg. Priserna på IX nu är väl otroligt bra! Jämför ex vis en Volvo EX90 kostar 1,2-1,3 mkr. Jag avbokade förra veckan den Polestar 3 som jag bokade för snart två år sedan, den skulle kostat cirka 1,1 mkr. Juste att de betalade tillbaka bokningsavgiften, det vill jag minnas att inte Tesla gör? /Anders |
|
| Tesla betalar inte tillbaka längre. De gjorde det förut. Men det är bara 2500:- eller nåt. Var värre när jag avbokade Audin. Då slapp jag undan med blotta förskräckelsen och behövde bara betala typ 5000:- men det stod i kontraktet att de kunde kräva 15% eller vad det var. | |
|
Tack för bra input hörni! Den du länkade såg riktigt bra prissatt ut, Verdi! Jag hade velat ha multifunktionsstolarna också, men i övrigt så tickade den många måsten. Och det finns ju en gräns på vad det är värt att få exakt rätt spec... Låter ändå lovande med räckvidden, det känns lite för lite för att dra på Europaresa med kan jag känna, men där får väl X3an steppa upp om det kniper. För typ alla andra våra behov (om man kan kalla Europaresor för behov :) ) så kommer en 40 lösa det känns det som. Tänkte köra en "sista" nu i sommar med M550n så var tanken att byta bil till hösten eventuellt. |
|
|
Jag vill bara chippa in lite angående Europaresor. Det är klart att även där har man nytta av lång räckvidd men det är faktiskt inte på långresa som behovet av räckvidd är som störst. Jag har kört till Spanien tre ggr tur och retur med Teslan. Den har visserligen klart längre räckvidd än 40:an men känslan är att jag inte kört 90-100% ner till under 10% en enda gång. Det blir oftast lite annorlunda i praktiken. Man laddar redan vid 22% och bara upp till 63% så man tar sig till nästa stopp där det är dags för middag osv. Men då är vi fyra i bilen och alltid är nån sugen på att stanna och kissa, köpa glass osv. Är man två vuxna ser det nog annorlunda ut. De ggr jag uppskattat räckvidden med Teslan och där en iX40 kanske inte räcker till helt och hållet är dagsturer till typ Kungsberget på vintern för att åka skidor eller besöka Tom Tits i Södertälje med ungarna. Dvs halvlånga dagsutflykter där ett laddstopp inte känns naturligt. Men samtidigt åker man ju förbi laddstationer och det räcker med 5-10 minuters stopp för att komma upp i iX 50:s räckvidd. Blir fantastiskt dyra minuter om man väljer 50... |
|
| Ps. Om jag ska gissa så tror jag tyvärr kineserna kommer ta mycket av marknaden. Det kräver ju tid för tillvänjning precis som för japanerna och koreanerna dock så det lär inte ske över en natt. Men det är oundvikligt i längden. | |
|
BMW mfl har pressen på sig att få ut elbilar annars väntar dryga böter. I och med att IX verkar vara relativt svårsåld för BMW så kan man nog förvänta sig bra rabatter. Men man bör även ta med detta i beräkningen av rest/andrahandsvärde alternativt överväga operationell finansiering. Länk |
|
|
Verdi, du har säkert rätt, vi kör inga supersträckor när vi väl är lite längre söderut utan det är oftast första och sista dagen som vi på riktigt plöjer mil. Man får väl dra ut resan någon dag åt vardera håll. Det kommer bli något annat men jag tror säkert man vänjer sig vid det, nu är jag bortskämd med ett autobahn-lok som går att hålla hög marschfart med och som har rätt bra räckvidd även i höga farter så dom dagarna vi vill plöja mil så går det fort och smidigt. Det blir garanterat något annat om vi hade kört ner med en iX40. Men återigen, det handlar inte om så många dagar om året totalt sett.. homeros>> Japp, det är en bra poäng. Jag jämför lite med vad man får i övrigt i elbilsväg och tycker det känns som iX är förhållandevis bra prissatt med kampanjen, men vad den står i om tre år är omöjligt att säga såklart. |
|
|
Nog tror jag du kommer märka av det. Särskilt om du är ovan vid elbil. Vi värmde upp 2017 med att åka till Esbjerg på Danmarks västkust. Då hade jag en Model S 75D och dessutom takbox så räckvidden var inte den bästa och antalet laddstationer var inte överdrivet många. Har för mig att jag ändå körde hem till Uppsala (drygt 100 mil) på en dag. Det gick men då kände jag väl ändå att det var lite drygt. Den laddade ju inte så snabbt heller. Kom aldrig över 100 kW. Toppade på 96 kW vill jag minnas på den tiden. Tror vi hade 5 laddstopp den dagen/kvällen. Då hade vi en 1-åring plus en energisk snart 6-åring i bilen också. Efter det har jag bytt upp mig till bilar med längre räckvidd och dessutom undvikit takbox i möjligaste mån. Så då blir upplevelsen gradvis bättre. Kan ju vara det som gör att jag inte tycker det är några problem med nuvarande bil också. Beror på vad man jämför med. :) I vilket fall, när man ska köra riktigt långt en dag så är det hur snabbt man laddar i förhållande till förbrukningen som spelar roll för totaltiden. Räckvidden talar bara om hur ofta man måste stanna. Längre räckvidd ger även lite mer flexibilitet förstås. |
|
|
Kan förstå poängen med bakaxelstyrning på en 5m lång bil som iX. Testade två i5:or, en med och en utan, samt även haft det själv på några Porschar. I sanningens namn är det främst vid ”rangering” och parkering man har mest nytta av det men det är ju manövrar man kanske gör dagligen. Däremot undrar jag vad poängen är med att pynta närmare 11kkr för integral styrning? Är det inte detsamma som hastighetsanpassad servostyrning? Jag skulle absolut testat ett bil utan dessa två options och se hur den känns innan. När det gäller Europasemester med elbil hade jag numera vågat mig på att göra ett försök. Skall själv köra med till Frankrike i sommar med dammsugaren tänkte jag. Glöm inte att 1) även en bensin/dieselbil drar betydligt mer vid snabb körning (och vid krypkörning i köerna!) jmf med hemma samt 2) snittfarten hemma på E4 eller E6 kommer man sällan i närheten av nere på kontinenten. Trots att man ibland kan gasa på >200… |
|
|
Kristoffer, Kul med Europa-resa. Du kommer förhoppningsvis tycka att det går bra. Det blir en lite annorlunda upplevelse. Det går inte att komma ifrån. Ska du till Frankrike så kolla i förväg vad som finns runt laddstationen. Många lite äldre Tesla-stationer i Frankrike och Spanien står ruskigt trist till. Bakom inhägnader bakom budgethotell o dyl. Men även på lite lyxigare ställen. I Luxemburg är det vid ett lyxhotell. Aldrig varit på en toalett som luktat så gott. Och utanför Barcelona finns det en Tesla-station på PGA Catalunya. En enormt lyxig golf resort. Så det är högt och lågt verkligen. Men jag är ju lite konstig och tycker om att få upplevelser som jag annars inte fått så på det stora hela tycker jag nästan det är berikande att tvingas stanna på lite udda ställen. Tyvärr blir det ingen familjesemester i Europa för min del. Jag insåg att det blev 10 dagar i somras som mestadels eller helt gick åt till att åka bil. Det är en lite för stor andel dagar för barnen framförallt. Känns inte schysst. Själv älskar jag ju att köra bil och sitta och fantisera om hur livet ter sig för lokalbefolkningen just här osv osv så för egen del var det inga problem. Skulle nästan kunna ha en semester där jag bara körde runt på måfå på egen hand. Haha. :) Nej det som kallas integralstyrning innebär även bakaxelstyrning faktiskt. Kostar 15 400:- till iX. Skulle nog kunna kryssa i det om jag specade själv men ser det inte som en deal breaker om den inte har det. Är van vid otymplig bil. :) "Den aktiva integralstyrningen kombinerar en styrvinkelberoende utväxling på framaxeln med bakhjul som hjälper till att styra. " |
|
| Med känsla: var inte meningen att kränka dig utan bara ett exempel på prisskillnaden och jag tycker inte att man får så mycket mer för en BMW tyvärr, tex säkerhetspaket ingår och man slipper galonsätena utan har ventilerade alcantara liknande säten och samma på instrumentpanelen. Men sen har den ju sämre laddhastighet mm men för mig som ska köpa bil har jag svårt att försvara merkostnaden till en IX40 som har sämre räckvidd och ännu mindre till IX50 men visst hade man obegränsat med pengar så. Men jag vet att vi tycker olika om IX, för mig var det bästa med IX50 just räckvidden men om 40s räckvidd så vore en beg sådan ett alternativ. | |
| Det beror ju på vad man värderar. Vad tycker du själv att du får ut av din 530 som du inte skulle få från en billigare kombi från ett budgetmärke? | |
|
@Dafro, ingen fara, jag känner mig definitivt inte kränkt, för att vi har olika åsikter i jämförelsen mellan en Nissan och en BMW. Det är bara sunt ibland att man har olika åsikter. Jag kan dessutom oerhört lite om Nissan, så jag skall inte gå in i någon diskussion där. Jag vet bara att jag aldrig har ägt eller ens funderat på att äga en Nissan eller andra japaner eller för den delen kineser eller koreaner (jo jag beställde faktiskt en gång 2018 en Kia som jag dock avbokade innan avhämtning). För mig tänker jag ofta på min BMW vad många saker som är rent smidiga också (de kanske är det på en Nissan också, vem vet) men som exempelvis att när jag kommer närmare bilen så öppnar sig låsen och bara att kliva in, på motsatt sätt när jag knäpper av efter avslutad körning och öppnar dörren så stänger radion av sig och när jag stänger dörren så låser sig bilen utan några knapptryck eller något och det FUNGERAR ALLTID! På motsvarande sätt finns en mängd andra smarta funktioner, listan blir relativt lång. Detta förutom allt som har med körning och körglädje att göra. Jag har dock kört en hel del asiater som hyrbilar i Colombia (de har tyvärr nästan bara asiater där, Toyota, Kia och Hyundai framförallt, som hyrbilar ja och nu även en hel del små Chevrolet) och de är verkligen så långt från körglädje som man kan komma. Men jag respekterar till fullo att man värderar saker på olika vis. Visst är det mycket pengar i sig för en ny IX om man ser till summa pengar i påsen, men det är väldigt bra priser just nu. Jag har svårt att se var man får mera för pengarna. Iofs ser jag ofta nu när jag åker runt här omkring i stan, en hel del Kia EV9 som verkar ha slagit bra i införsäljningen som ny modell. Den ser ut som en mobiliserad stridsvagn men förstår att den är ett alternativ för den stora familjen som villhöver 7 platser och byter bort sin gamla XC90 eller inte vill lägga 1,2-1,3 millar på en EX90. Jag tänkte på skoj åka ner en dag för en provtur. Kia är väl för övrigt det som är närmast "europeisk" bil? /Anders |
|
|
Sant, prövade ju Kia ceed laddhybrid och den kan man ju inte värma eller kyla kupén från batteri och bullrar och är trång och finns inte så många andra laddhybrider från budgetmärke vad jag vet. Men absoluta så ör det vad man själv prioriterar och det är nog mycket att jag ör så nöjd med denna så det är svårt att se större fördel i en dyrare elbil, just nu iallafall. |
|
| Fast Dafro, vad kostar en ny 530e Touring med utrustning? Det är ju inte jättemycket mindre än 798 tusen. | |
|
Vad kostar en IX1... en Q4... Länk ID5 Länk C40 Länk EV6 Länk lilla EX30 Länk osv /Anders |
|
|
530e X-drive Touring Länk Länk Länk /Anders |
|
|
520 d X-drive Touring Länk oops 540i X-drive Touring Länk /Anders |
|
| Tänkte låta bilen bestämma var laddstoppen landar. Antar att att iX har ett liknande system i navigationen om man ex slår in ”Paris” - så lägger den upp en rutt inklusive lämpliga laddstopp längs vägen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.