AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
81.388

Nån som tänker köpa en iX?

Sida 25 av 45
Plaids motorer och dess teknologi är säkert toppen ( förhoppningsvis kommer dessa att hålla också ), Tesla bilar som sådana, not so much.....:-)

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Teslas motorer brukar väl hålla. Iaf om man räknar bort de första årsmodellerna. Sen håller inte resten av bygget samma klass tyvärr.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej,

Har tröttnat på min Tesla model y perf, den gör A->B bra och billigt men inte särskilt bekvämt. Så jag har börjat titta efter en ny el-bil. Jag byter ju bil hyffsat ofta, minst en gång per år (fick denna Teslan i maj).
Det är ju rätt trevlig erbjudanden just nu på IXn sport edition gratis, bra kombo rabatt med innovation och comfort, gratis v-hjul mm. Medans det på Mercan var svårt att få mer än ca 12% likväl var väl båda specade runt 1,3 listpris men med rabatter blev ca 1,1mkr för IXn och 1,170 för EQEn. Skall jag vara ärlig tyckte jag man fick lite för pengarna hos MB, IXn jämförs oftas med EQS Suven som är betydligt dyrare.

Nåväl min fråga är lite vad det finns för vettiga alternativ, kikat lite på Tesla model X men tröttnat lite på Tesla och dess prisjusteringar.

e-tron tycker jag är för gammal.

Några förslag eller tips? (1,1mkr är lite max vad jag vill lägga pga förmånsvärdet.)
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Kanske udda men kolla på Xpeng g9?

Är väl kampanj på EQE med en ok utrustning för 949'? Fattar att man kanske vill välja mer utrustning än så men det priset är ju reggat och ger ett ok förmånsvärde.

Är det samma lika pengamässigt så är det väl ganska enkelt att välja iX? Klart längre räckvidd.
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Tyvärr vill jag inte köpa något kinesiskt, annars såg den lite cool ut.

MB har EQE SUV för 950k men väldigt snål specad(då är rabatten redan dragen och du får bara ca 12% på utrustningen utöver), tyvärr har det nästan samma erbjudande för privatkunder 10% så då känns det inte lika bra längre.

Jag testade nya i5 och gillade den. Där får du ex lyxiga sittkomforten som ex saknas i i4. Tyvärr är bagageutrymmet rätt dåligt, del finns bara som sedan just nu.
Jag lånade också en I5 igår, M60. Fantastisk bil! Som sagt en sedan och svår att jämföra på det viset med bilarna ovan. Men Touring lanseras i november och säljkåren har redan sett den nu i veckan i Malmö och verkar väldigt entusiastiska. Men som sagt en annan biltyp. Jag är van vid SUV och det insteget och inner utrymme är inte I5s starkaste sida om man ex vis är van vid IX, med def en bil jag gillar. Priset bör väl dock emot en del men det kör komma Innovation edition med 20” lucka, B&W etc utöver det vanliga. Även 40 med X-drive lär vara ett intressant alternativ men sedan är ointressant anser jag.

/Anders
Touring lär börja byggas i feb för övrigt.

/Anders
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Vad tror ni om följande spec:

Ix 50

Sphisto Grey
Mocka
22" M aerodynamiska fälgar 1023 BicolourTitanium Bronze 3D polished buff

Paket:
Sportedition
Exclusive
Innovation
Comfort

Extra:
Soft close
Multicontur stolar
H/K ljud
Luftfjädring
Drag
Värmereflekterande vindruta
Säkerhetsbälten i BMW i Blå

Tvekar lite över 22 vs 21" då min fru kör bilen ibland är det bra med extra gummi :)

Får ju mycket bättre rabatt på en ny mot demobilarna som ligger ute, annars had edte var smidigt att slippa vänta tills februari/mars

Just nu v-däck ingår också i kampanjen, min rabatt blir ca 15% +v-hjul. Denna har ju ett listpris på 1335k och hamna ganska nära 1,1 efter rabatter.
Om du nu inte vill köpa något kinesiskt så kan det vara bra för dig att att veta att iX tillverkas i Kina…men jag antar att du visste det redan.
Sen låter iofs 1,1 som ett i bra pris för en iX50. Då bör värdefallet bli skapligt.

Hade personligen valt EQE 500 SUV alla dagar i veckan framför en iX 50, men nu är det ju inte jag som skall köpa bil 😄
Slippy,

Är det en lagerbil? Bra rabatt annars. Funkar sätesventilation med mocca undrar jag sen kan man ju slippa kristalllreglagen som bländar en i solen om man inte tar det där designpaketet.
Bra spec men integral aktiv styrning ingår den nu på IX50? Annars bör du definitivt lägga till den då det är en stor bil och den blir väldigt fin att manövrera och köra. Likaså laserljus, men vill minnas att det inte går att beställa. Sen tycker jag personligen att safir svart är snyggast på IX (eftersom det var ett krav för mig haha) med sophisto grey funkar också. 22” ska du definitivt ta, lyfter bilens utseende. Jag gillar inte det här Bronze men det är ju väldigt personligt. Bra pris för övrigt. Du kommer att bli väldigt nöjd.

Jag gillade verkligen min EQE350+ sedan som jag hade 8 månader och 1.000 mil och hade tankar på den i SUV men när jag sett den live så försvann de tankarna plus att den är mindre än IX iaf från mitt öga och invändigt. Men den går säkert väldigt bra. IX känns modernare med bättre infotainmentsystem. ME på MB var ingen höjdare, men bättre än Audis MMI som känns väldigt antidaterat.

Nästa vecka ska jag prova nya Cayenne hybrid på ett event jag blev inbjuden på. Det kan vara kul att prova. Jag har aldrig tidigare kört Cayenne. Hybrid känns dock mellanmjölk.

/Anders
Mig veterligen så tillverkas dessutom IX i Dingolfing, Tyskland! Däremot IX3 tillverkas i Kina vad jag vet.

/Anders
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

@Kristoffer. Tyvärr medveten om att den tillverkas (i vart fall gjorde), hade jag fått en bättre deal på EQEn hade det varit intressant men tycker IXn vinner för samma pengar den jämförs ju också oftast med EQS SUVn som är lite större.

@RAD Har inte specat med sätes ventilation men det borde funka med alla klädsel tänker jag. Gillar inte heller kristallen men osäker på om det går att välja bort. Det är nybil.

@MK Intergral ingår inte och väljer jag den försvinner sport edtion vilken gör tillvalet bilen 80k dyrare(även om det bara kostar 14,4k). Hade bakhjulsstyrning på X5 e45 och gillade det inte alls i motrvägsfart bilen kändes vinglig.

Mycket ingår i paketen:
Exclusive

Innertak Anthracite
Tonade rutor
Inredningsapplikatoner "Clear & Bold"
Panorama-glastak Sky Lounge

Innovation

Driving Assistant Professional
BMW Live Cockpit Professional
BMW Laserlight
BMW Natural Interaction

Comfort

Klimatautomatik med 4-zons reglering
Comfort Access
Parking Assistant Plus
Heat Comfort package

Håller med att allt utan hel-el känns gammalt.
Man kan slippa kristallerna genom att ta de tre andra sakerna i clear and bold paketet separat istället. Ser mycket bättre ut.
Hur får du så bra rabatt? Jag fick inte ens 8% vilket ledde till att jag hoppade av köpet. Min spec var på ca 1,4 utan rabatt. Blev erbjuden ca 105k rabatt på det, bavaria och ca 80k på bilia. Hade köpt för 10% redan, idag är jag osäker dock. Om ett år borde man kunna beställa uppdaterade iX.
Angående tillverkning av IX men det kanske ändrats? Länk

/Anders
Märkligt, mina X5 G05 och min IX är/var klippstabila med integral styrning och det har även påtalats i FB IX grupp relativt nyligen. Väldigt smidigt även i stan. Men om du inte gillar det så ska du förstås inte ta det. Det var dock tidigare iaf standard på IX50.

/Anders
Beroende på budget så lägg till interiurdesign Suite. Jag har det på min och lyfter interiören och material känslan mot standard som jag inte gillade.

/Anders
@anders: det var infon jag fick av säljarna på BMW Mölndal förra hösten. Det var därför de kunde leverera iX utan problem under komponentsbristen förra året - det var tydligen lättare att skruva ihop elbilar i Kina än i andra delar av världen. Då skall tilläggas. Men det är inte första gången säljare inte har full koll. Oavsett upplevde jag inte att byggkvaliteten är i samma klass i iX som tex i5 eller EQE SUV - men den kanske har lyfts nu. Det var ett år sedan jag testade iX40.
BMW iX tillverkas i Tyskland och inget annat.

Kristoffer_L

Angående upplevda byggkvaliteten på iX, är det några specifika detaljer som du tänker på? Har inte sett i5:an live ännu men kollar på man YT så är det några grejer som inte upplevs som direkt premium, t.ex knapparna i dörrpanelerna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.