|
|
|
|---|---|
|
Tjena Bimmers! Min BMW Diesel knasar lite för mig, den vandrar på tomgång och rycker vid vissa varvtal detta är gjort DPFn bytt och återställd i ISTA EGR ventilen bytt får för mig att problemen blev värre efter jag bytte EGR ventilen, men tycker det är långsökt. Dessa felkoder dyker upp och svårt att få den att regenerera. 480A caused by increased backpressure at DPF 4D00 Exhaust Back-Pressure Sensor Bank 1 481A Diesel particulate filter – filter is heavily blocked, exhaust gas pressure is above maximum (4A6E 4A5E 4A4E dessa är glödstiften) Bifogar Video | |
|
Efter lite mer efterforskning så går den klockrent när den är kall , börjar vandra i cykler på tomgång när den är varm, något med DPF? Mvh |
|
|
Om du får felkod på att partikelfiltret är igensatt och det är nybytt, kanske du ska kika på om det kan vara ett sensorfel t ex.!? Kom felkoden på DPF direkt efter bytet eller har du kört en längre sträcka efter bytet? Har du ett fel "längre upp" i kedjan så kan det ju göra att även det nya filtret sätter igen och inte rensar sig som det ska... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Yes kan helt klart vara sensorfel Den gick typ 1000 mil med nya DPFn innan det började larma, har kört live -data på Carlys och ser att den fungerar ibland och ibland inte . Släcker felkoder på INPA och sen tvångsgenererar då brukar jag få igång det tillsist och det fungerar ett tag, sen börjar det krångla igen efter ett tag. 😑 |
|
|
Om du kan se att det är intermittent funktion på sensorn, är det troligen den eller möjligen styrningen/modulen/kablaget det är fel på... Tjuvluft i insug är väl kanske en sak man bör kika på med tanke på mil/ålder och att du har problem, men personligen tror jag mer på sensorsidan... Spontant får jag känslan av att DPF i sig inte är problemet utan styrningen som skall rengöra detsamma. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Absolut , håller med dig att problemet troligtvis är styrningsdelen. Vet du om jag kan se i t.ex ISTA / INSTA om sensorn är knas eller måste jag ta bort och mäta upp den?? Insugspackning kom i min tanke med.. Tack för att du kollar tankar med mig 🙏 |
|
| Åkte på en 004D00 på Carly .. vilket är backpressure sensor om jag inte misstolkar .. så antar att jag börjar med att byta sensorerns . Temp och Backpressure | |
|
Tjena, har exakt samma problem som du hade. Hur gick det för dig? Jag har en 530xd men känner igen mig i allt du skriver. Tacksam om du vill svara :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.