AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
1.759

vilken olja F25 20D -17

mo
229
moose69
X3 2.0d -17
BMW i3s 120ah -19
ska införskaffa olja inför ett oljebyte, har tidigare använt Aral 0w-40 longlife LL04, kan någon rekommendera en annan då Aral inte är LL04 klassad
funkar 5w-40? vilken?
självklart vill man komma undan så billigt som möjligt:)

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Denna skulle jag köpa. Denna servar de Lambo med så då duger den till BMW också.

/ Peter

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mobil1 5W30 ESP är en väldigt bra olja med ypperliga testresultat vid laboratorieanalyser.

Länk

Motul brukar generellt anses göra bra oljor, men jag har inte sett några riktiga analyser av just 5W30 X-clean +...

Man bör kanske vara lite försiktig med att sätta likhetstecken mellan en olja som fungerar bra i en extrem bensinmotor-sportbil, med att den funkar lika bra i en bruksdieselmotor med partikelfilter...

En olja som är billig men samtidigt väldigt bra är Fuchs Titan GT1 Pro C-3 5w-30 XTL. Den var åtminstone tidigare LL04-klassad.

I övrigt skulle jag personligen utan större betänkligheter våga använda Aral Supertronic 0W40 även om det inte står på burken att den är LL04-klassad. Den har inte ändrat formula och var tidigare LL04-klassad och fanns på den officiella BMW-listan jag såg senast (är dock inte säker på om det var den senaste utgåvan).
Din garanti har väl gått ut för länge sedan!?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Johan B. Nu har du skitit i oljeskåpet (ha ha) Mobil ESP är inte ens BMW-klassad.
Dessutom kanske moose69 har motorgaranti kvar så Aralen kan väl bli ett problem vid ev motorras.

Jag är lite förtjust i Motuloljorna och det finns en BMW specifik LL-04 5W40 som finns att köpa till bra pris på trodo och Bildelar24.
/Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nja, den kanske saknar LL04 men har MB 229.51 t ex. och de är väldigt snarlika i kravspecifikationerna med t ex. DPF-hänsyn - det finns många LL04-oljor som samtidigt är MB 229.51-klassade. Föregångaren ESP formula 5W30 var LL04-klassad och det skiljer ganska lite mellan de oljorna formuleringsmässigt.
Oavsett är det en olja som har mycket bra testresultat när man läser oljeanalyser...jag skulle inte tveka att använda den i BMW:n också.

Det är korrekt att om man har garantier kvar: använd enbart oljor som har rätt BMW-klassning enligt instruktionsboken!
Men det var det jag menade med min retoriska fråga även om den kanske inte var supertydlig... ;)

Mvh
Johan B

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Det finns en aral supertronic med tillägget TS hos motoroljakungen.se som är BMW godkänd. De har även den gamla kvar som inte är det. Har du någon koll på detta Johan B.

/Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, den enda Aral-oljan jag har använt är Super Tronic 0W40.

Mvh
Johan B

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Det är det som är konstigt. Den heter aral supertronic 0w40 TS och har en annan logga på flaskan. Och den är 100kr dyrare.

Länk
mo
229
moose69
X3 2.0d -17
BMW i3s 120ah -19
Tack för alla svar, blev lite klokare…..tror jag:)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är alltid en svår ekvation att få bästa möjliga för lägsta möjliga kostnad...

Det är också svårt att säga vad som är "bäst" (billigast är ofta enkelt att säga) då det är många parametrar man måste ta hänsyn till och i de flesta fall är det alltid någon form av kompromiss mellan olika motstridiga faktorer.

Men generellt är det som ofta: Man får vad man betalar för!

Viktigare än exakt vilken olja du använder (med rätt klassning) skulle jag säga är att du gör tätare oljebyten än BMW anger, då oljorna i en modern dieselmotor "dör" efter ca 1500 mil eller tidigare, lite beroende på vilken olja det är, körprofil, bränslekvalitet mm.

Jag tänkte framöver göra ett litet test - slå i en flaska (Quart = 0,946 l) Red Line Euro Series 5W40 som "boost" till övrig olja då den oljan är en esterbaserad olja. Då får man en relativt hög esterhalt i oljan totalt med alla de positiva effekter det för med sig. Samtidigt är den oljan lite tjockare och uppfyller kraven för LL04 (har dock ingen officiell klassning från BMW mig veterligen) och är lämplig för DPF.

Dyr! Kostar 250 kr/quart...men är extremt bra!

Mvh
Johan B

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

JohanB: Intressant, men vad väntar du för resultat? och hur skall du mäta?

Matthias

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mäta hade jag inte tänkt göra, men ofta hör man på motorgången när oljor har mycket esterinnehåll - de går tystare med mindre mekaniskt "ljud", särskilt vid kallstart då esteroljorna har en god förmåga att hålla sig kvar på metallen pga. polära egenskaper.

Dessutom har estrar en naturligt rengörande förmåga som är bättre än vanliga oljor (trots additiven).

Sedan finns det andra positiva effekter också i teorin, men det är svårt att veta utan att göra någon form av oljeanalyser före och efter att man tillsätter den oljan i ca 20% total oljekoncentration.

Det borde ge ungefär 15% esterinnehåll i totalvolymen och det är mer än vad de bästa icke esterbaserade oljorna har i sin formula.

Men det är ett litet experiment jag tänkte göra utifrån ett teoretiskt perspektiv som säger att det i praktiken bara kan bli positiva effekter av det hela...

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kort rapport efter två dagar med RL-oljan i motorn: Sög ur olja och ersatte den med en flaska Red-Line Oil Euro-series 5W40 (rek. för LL04 av Red-Line) plus ca 3 dl fräsh Aral SuperTronic 0W40 då jag sög ut lite för mycket olja...

Helt klart går motorn mjukare och tystare nu! :)
Den har blivit mindre "dieslig" i sitt ljud.
Den var redan innan ganska tyst och hade inga speciella oljud, men skillnaden är faktiskt påtaglig och främst vid kallstart - då går den mycket mjukt och tyst redan vid starten.

Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig!

Oljan i motorn är för övrigt BMW:s "egen" (Shells GTL-olja) Twin Turbo Longlife 0W30 eller 5W30 LL04, vet inte exakt vilken av dem det är (men de oljorna är mycket snarlika i sina tekniska specifikationer vid analys) då det inte framgick av serviceprotokollet - blev ett misstag då de missade att jag hade med mig egen olja vid bytet...oljan byttes för lite drygt 200 mil sedan.

Mvh
Johan B

Mvh
Johan B

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
tack för återkoppling

me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Var köper man Red Line Euro 5W40 för 250 kr flaskan? Säljs de i butik nånstans? Ser att generalagenten verkar finnas i Varberg och de tar 100 spänn i frakt...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Köper du för 500 kr eller mer är det fri frakt...så två flaskor så är det fraktfritt.

Jag kollade hos lokala BDS-butiken och de hade inte den oljan i sortimentet men andra RL-produkter, så jag beställde direkt från svenska generalagenten.

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.