AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
977

530xdMAT 2009 Dieselvärmarproblem

Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Alfa Romeo 156 GTA SW -03
Hej,
Jag behöver hjälp med att komma till rätta med min dieselvärmare som har strulat enda sen jag köpte bilen för några år sen.
Felkoderna har alltid haft med auxilliary water pump så jag har bytt den utan nån sorts skillnad så jag har en extra fungerande :-) Själva värmaren går att trigga med INPA, sladden mellan värmare och pump är hel och pumpen pumpar bra om den matas med 12 v.

Bilen kan helt enkelt inte starta pumpen och nu senast när jag försökte felsöka så klippte jag sönder en av kopplingssladdarna mellan värmare och pump för att kunna mäta lite på den.

Det märkliga är att om man inte har någon pump inkopplad så ligger det konstant knappa tolv volt över sladden, men när man kopplar in pumpen så sjunker spänningen till 2,75 volt.

Vad är mitt nästa steg?

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har du kollat det klassiska felet att den inte bara låst sig? Värmarna har ju en "räknare" som gör att den låser sig om ett visst antal startförsök av värmaren har gjorts med för lite bränsle i tanken eller för låg spänning på batteriet.
Denna "räknare" går att resetta med Tool32.

Själv hade jag ett lurigt fel på en e39 en gång där någon bytt klimapanelen från en bil utan värmare och då fungerade det inte heller. Med konstiga felkoder som följd.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Hej OlaO

Jadå... med hjälp av programvaror från lokal Rotebroleverantör så har jag lyckats att köra själv värmare och låst upp den.

I INPA så saknar IHKAn saknas dock just den modulen.

Bilen klagar mest på att överföringen mellan IHKA och SHZN inte fungerar, men å andra sidan funkar det inte med fjärren heller.

Cuore Sportivo - Größe Angelegenheiten
Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Just det, så är det, kommer inte åt IHKA på min e61 2010 heller.
Dock finns filerna i Tool32.

Men slå mig en signal.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Visa användare
319
thomash
BMW 535xdAMT -16

Den här hade jag förträngt i väntan på svalare väder... Nu påminde vädret mig och jag tar gärna emot hjälp :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.