AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.449

Teams/WhatsApp med handsfree telefon

Visa användare
25
Nicholask
BMW X4 2017
Någon som har något tips på hur man ska få WhatsApp och/eller Teams att fungera med headsfree bluetooth? Jag har en Android Samsung Galaxy S10+ som fungerar felfritt med vanliga samtal, men när det ringer i whatsapp eller teams så tutar det i bilen och får endast upp valet "Avsluta samtal" på konsolen i bilen. Får alltså inte de vanliga valen "Ta emot/Avvisa". Har en X4/2017 års modell.
Jag har inte de modeller du har, så detta är bara några fria tankar om vad som kan skilja i ditt scenario:
Jag har just installerat Teams Android-appen på min Google-telefon och provat ansluta till ett möte (via epostad länk). Den kopplar ljudet till bilen automatiskt och fungerar som telefonsamtal. Jag har följande:

I telefonens Bluetooth-inställningar förlänken till bilen är allt aktiverat, inkl Telefonsamtal, Medialjud, HD-ljud.
Jag använder inte Android Auto utan endast "Handsfree" till bilen.
Jag har årsmodell 2021 med iDrive 7
Telefonen kör Android 10.

Under "samtalet" visar bilen menyn för Avsluta, Mute eller Lämna Över samtalet till telefonen. I Teams-appen hade jag förväntat mig att se en "Drive Mode". Det ser jag inte men jag har en "ljud-ikon" längst ner för val mellan Bluetooth (kopplar över till bilen), Telefonen eller telefonens högtalare.
Visa användare
25
Nicholask
BMW X4 2017
Okej, men om det funkar med iDrive v7 så kanske jag ska testa uppdatera min programvara. Den lär vara äldre än så. Tack för infon!
Jag har inte undersökt att det behövs men du kanske kan Kolla att även media är ikryssat för Bluetooth-länken i mobilen?
ah
11
ahulthen
520xd Touring -16
118i -19
VW cab -70
Jag har flertalet gånger kört konferens med teams i bilen. Jag har en galaxy s10 och en 520 2016. Brukar få upp svara/muta/lägg på. Vid konf använder jag telefonen till att ansluta och ljudet hamnar automatiskt i bilen, så det borde inte vara några problem för dig heller.
Visa användare
25
Nicholask
BMW X4 2017
Skumt, media funkar med bluetooth och ljudet går fram eftersom det tutar i bilen när det ringer. Om jag svarar på telefonen så funkar det, men man får ju inte röra telefonen när man kör :). Jag får försöka med uppdatera bilens programvara.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Team/WhatsApp funkar på min 325i som är från 2010, inga problem. Kör den över "handsfree". Samsung Note 9 med android 10.

Kolla att du har media iklickat.
Visa användare
25
Nicholask
BMW X4 2017
Jag hade en 328:a innan och där funkade det också. Media är ikryssat och allt annat funkar. Det enda som inte fungerar är just svara-funktionen när någon ringer via Teams/Whatsapp. Svarar jag på mobilen så kan jag prata vidare via handsfree. Det hjälpte inte heller att uppdatera bilens programvara, så jag får väl leva med att svara på mobilen :)
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ja men det är samma i min, att jag måste svara/lägga på via nallen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.