|
|
|
|---|---|
|
Jag behöver antagligen byta fjäderbenslager fram, då jag har ett knakande och skrapande ljud från styrningen vid stora rattutslag och långsam körning (typ fickparkering). Därav frågan: Om jag beställer från AutoDoc, vilken prisklass/tillverkare/modell motsvarar original? Eller är det ungefär samma pris och ev. bättre köpa original från BMW? Bilen har gått ca 12.000 mil och är en 2011 320d (E91). Tacksam för all återkoppling. :-) | |
|
Köp OEM-kvalitet som t ex. Sachs/Boge, SKF, TRW eller liknande. Kolla med vad original kostar hos BMW eller Trodo.se Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Köpte Vaico till min E46:a och de blev ganska knakiga fort (tror tom det var samma år som monteringen), har dock ett kit med Sachs som väntar på bättre tider. Ska byta på min E90 snart (i samband med stötdämparbyte) och det blir sannolikt Sachs eller Bilstein, beroende på vilka fabrikat det finns som tillverkar tidiga m-sport lagringarna. KYB verkar fungera bra på min sambos icke-BMW, så det är nog ganska "safe" att köpa också. |
|
|
Tack för återkoppling. Söker OEM-kvalitet, så jag ska kolla upp tipsen. :-) Följdfråga, är det något annat kring fjäder/fjäderbenslagring som kan behöva bytas vid demonteringen, och/eller krävs det något specialverktyg (mer än typ fjäderspännare)? |
|
|
Nja, det är väl ganska basic men du kommer att behöva göra hjulinställning efter jobbet så jag skulle nog säga - byt så mycket du kan och anser rimligt i form av dämpare, fjädrar, lagring och busssningar/leder när du ändå har allt borta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag trodde fjäderbenslagringen med 3 skruvar och dess styrpigg hamnade hyfsat rätt ang hjulinställning vid ett byte? Min tanke var även att markera muttrarnas position innan demontering, så de hamnar på samma ställe vid återmontering. Men jag kanske tänkte fel där. :-) Och jag håller med, behövs en efterföljande hjulinställning så får jag byta fler slitdelar samtidigt. |
|
|
Jag var till Bavaria idag och frågade om fjäderbenslager. Tydligen köper man del för del gällande original-delar, där "hela paketet" skulle ligga kring 800:-/sida. Dock nämnde reservdelskillen att det även förekommer liknande skrapande ljud i styrningen då gummidetaljerna på position 10 och/eller 13 spricker/går sönder (se bild i länk). Är detta missvisande information, eller relevant att försöka kolla upp om möjligt innan köp av fjäderbenslager? Och finns det någon "förmodad" livslängd på bilens fjäderbenslager (eller gummitätningar)? Spontant känns det som att framvagnen inte borde vara sliten efter bara 12.000 mil. Länk |
|
| Kan vara lönt att byta stötdämpare om du ändå ska montera isär fram, mina stötdämpare bak var ganska slut vid 11000mil för några år sedan. | |
|
Har svårt att tänka mig att grundproblemet inte skulle vara dåligt fjäderbenslager men kan ha gått så länge/trögt att du förstört gummiunderläggen (nr 10 & 13) för fjädern, men inte troligt .... Bytte dessa lagringar på min 325dT-09 vid liknande miltal och ena sidan var bra glappig (tränger in vatten så det rostar) så det hade tryckt sönder dammtätningen (nr 7) . Så kan vara bra att ha hemma när man skruvat isär det och upptäcker det... :) Om du har M-fjädringen så se till att du har bra fjäderspännare. Man får trycka ihop fjädern mkt för att få ihop det. Finns lite olika typer av lagringen beroende på årsmodell och vilken fjädring, så köp rätt bara. /Kent |
|
|
Stort tack för alla hjälpsamma tips. :-) Då bilen var ny har jag spolat en del i hjulhusen för att få bort salt och smuts, vilket kanske påverkat fjäderbenslagren negativt. Min initiala tanke var att i dagsläget endast byta fjäderbenslagren utan att åtgärda fler saker i framvagnen (tills vidare). Delvis pga att en hjulinställning nyligen är gjord på min bil (där camber är justerad genom borttagen ”styrpigg” i lagerhusen). Jag hoppades det skulle bli ”hyfsat” bra att markera skruvarnas befintliga position och sedan återmontera nya lager på exakt samma position. Dock har tipsen fått mig på att fundera på att byta alla slitagedelar i hjulupphängningarna, både fram och bak och sedan göra hjulinställning. Dock är jag lite osäker på om det i så fall är bäst att återmontera de nya fjäderbenslagren med eller utan styrpigg i övre infästningen. Dvs förhoppningsvis kanske byte av länkarmar m.m återställer min framvagn ursprungligt skick utan behov av ändrad camber. Om inte cambern blir bra med nya framvagnsdelar måste piggen bort igen för ny camberjustering. Nästa fundering blir då om hela fjäderbenet behöver lossas för på nytt detta ingrepp eller ej? Hursomhelst så tar jag gärna emot förslag på vilka länkarmar/stag/osv. som bör ingå till en renoveringssats fram respektive bak. :-) Och specialhylsan till fjäderbenet, är det något som behövs eller ej? Min framvagn fick sig en knäck då jag väjde för en älg och var tvungen sätta bilen i diket genom en hård snövall. Cambern på höger sida hamnade utanför toleranserna efter incidenten (vänster låg korrekt mitt i intervallet). Verkstaden som fixade framvagnsjusteringen tog bort piggarna på båda sidor och flyttade så höger kom inom toleransen och vänster flyttades till det yttre/bortre toleransintervallet. Länken visar ändrad camber via muttrarnas förflyttning i dammet. Länk |
|
|
Hej du behöver som sagt fjäderspännare. De billigaste på BT räcker inte, men de lite dyrare funkar bra, gärna tre på varje. Men min 530GT har säkert tuffare fjädrar. Jag hade tur att ha en gammal tändstiftshylsa som råkade passa, men köp gärna special om du inte får ihop det. |
|
|
Här kommer en liten uppdatering, om det är till hjälp för någon. :-) Min bil var in på en koll av 4-hjulsinställningen, då bilen ej blivit helt OK efter tidigare älgolycka. Då vissa mätvärden låg utanför toleranserna gjordes en ny justering av hjulinställningen. Efter justering av toe in fram gick det ej att låsa gängan på de yttre styrlederna. Det resulterade i att nya styrleder beställdes och byttes. Efter detta byte har bilen varit knäpptyst från knakande och skrapande i styrningen. Så jag vet inte om oljudet kom från själva kulleden, eller att ev. det blev någon rotation i gängan mellan inre och yttre styrled. Så för mig kom oljudet inte från fjäderbenslagren som vi diskuterat i tråden. :-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.