AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
1.320

Brombyte BMW 120i 2007

Jo
67
Joben
120i -07
Kan det möjligtvis vara så att det är samma bromskivor-bromsklossar-bromsok fram på 1-serien och 3-serien?
Har forskat lite runt på artikelnr. När jag tex sökte på mitt reg.nr på Biltema fick jag helt fel bromsklossar men skivorna var rätt, sökte sen på 3-serien då var det visst samma skivor.
Min fråga är somsagt: Kan klossar till 3-serien då passa på 1-serien?

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Kolla här så ser du om art nr är samma:

Länk
Jo
67
Joben
120i -07
..bromsklossarna/oken har ju tex samma artikelnummer till 1&3-serien på Schmiedmann...
-Verkar vara en djungel att hitta i bland dessa artikelnummer

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Gå in på RealOEM och knappa in din bil och gå till bromsar så får du det artikelnummer som du skall ha. Då kan det inte bli fel. / Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
För att komplicera det, kan olika motoralternativ ha olika bromsar och vissa bromsvarianter kan delas mellan olika modellserier och i vissa fall även över generationsgränserna...

Dessutom kan det i vissa fall vara så att de fysiska måtten hos klossarna är desamma men formuleringen i friktionsmaterialet kan vara annorlunda pga. motoreffekt och vikt på bilarna...

Och utöver detta kan artiklarna nummerändras och få uppdaterade egenskaper och då är det inte helt ovanligt att BMW väljer att förenkla det hela genom att slå ihop flera olika varianter under samma art.nr. (t ex. köra samma compound för olika bilmodeller trots att de från början skulle ha olika dito).

Många eftermarknadstillverkare av bromsbelägg brukar slå ihop flera olika art.nr. i samma produkt. I en del fall blir det då en kompromiss.

Men utgå från realoem.com för att se vad BMW anger för art.nr. för just din bil.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
50+medbmw och Johan B har summerat allting redan och där finns all info man kan tänkas behöva.

Men yes, vissa modeller inom 3-serien har samma belägg fram som din E87 LCI 120i (men det kan variera på kaross, tillverkningsmånad, motor, utrustning etc etc etc).

Jag skulle gissa att artikelnummer till dina bromsbelägg fram är 34 11 6 777 772, men du måste göra som 50+medbmw och Johan B att gå in på BMW ETK (www.realoem.com) och slå in ditt chassinummer och kolla.

Som kuriosa kan jag nämna att man mitt i produktionen av E87 120i så bytte man typ av bromsar fram och gick från Lucas-Girling till ATE (vilket innebar att man ändrade bromsok, bromsokhållare, bromsbelägg, slitagevarnare och en del fler saker).
Notera att detta var mitt i produktion (brytdatum var 01/2006) och det är alltså mitt emellan två modellår.
Så en E87 120i -06 (sån som jag har) kan ha vilket som av dessa två typer av bromsar fram! Så där gäller det att hålla tungan rätt i mun vid inköp.
Det roliga är att man på E87 120i hade ATE som bromssystem där fram upp till 01/2006 då man gick över till Lucas-Girling. Men för E87 LCI 120i gick man tillbaka till ATE som bromssystem där fram. Så det kan precis som Johan B nämner vara snårigt värre!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.