|
|
|
|---|---|
|
Hej, Är förhoppningsvis på gång att köpa min första BMW - en 435ix. Har tittat på en bil från 08/14 som har gått strax under 10,000 mil med en ägare. Var och tittade på bilen i lördags, fint skick både in- och utvändigt. Det enda utropstecknet är rost och avlagringar som tydligt syntes i motorn. Se länk till bild och video: Länk Var idag och kollade på ett annat objekt från 12/15 med 6000 mil på mätaren och där kunde man se begynnande rost och avlagringar på samma ställen - är detta något känt problem med denna modell? Något man bör vara orolig över? /mvh, John | |
|
Absolut orolig! BMW är nere på budgetnivå när det gäller komponenter som borde vara av högre kvalité och otroligt dåliga på rostskydd öht på sina bilar. Körglädje så klart, men skiten ska ju hålla också. "Premium" bilar idag är inte på långa vägar så mycket hållbarare än billigare varianter. Jag skulle personligen inte köpa en 435 på 10k mil för 280k ish pengar. EB |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det du ser är relativt normalt. I bilden är det exempelvis de där halvrostiga skruvarna, den där lite rostiga låshaken till motorhuven och aluminiumen som ärgat på oljefilterhuset som du tänker på? I videon är det exempelvis begynnande rost på remhjulet (eller om det är framsidan på AC-kompressorn)? Jag har många sådana exempel från min E87. Det är isåfall som sagt relativt normalt. En hel del är bara irriterande skönhetsfel (många fästelement och mindre komponenter) men vissa större komponenter kan behöva bytas ibland pga detta (av egen erfarenhet kan jag exempelvis nämna rör för styrservo samt drivaxlar). De större strukturella komponenterna brukar dock vara bra skyddade och där har jag inte hört så mycket problem. Det mesta verkar härstamma från att ytbehandlingen på skruvar och komponenter inte blir riktigt bra. Som ni nog märkt har BMW (och alla andra tillverkare i västvärlden) under 2000-talet fasat ut bland annat den gulkromaterade ytbehandlingen och började använda zinc flake coating istället på i princip alla skruvar och många mindre komponenter. Detta ska fungera lika bra, men verkar som att antingen är processen klurigare att bemästra eller så används för tunt lager - för det håller inte lika bra. Vi måste också tänka på att ordet "premium" idag inte betyder vad det betydde förr. Idag betyder premium ny teknik, nya finesser och sofistikerat uppträdande samt en illusion av kvalitet. Det har ingenting som helst med livslängd på komponenter att göra. Vi måste också tänka på att de flesta biltillverkare anser en bil's förväntade brukslivslängd är runt 10 år - därefter är det all beats are off. Det byggs inte, planeras inte eller förväntas att en bil används längre än typ 10 år. Vissa biltillverkare har hintat 8-10 år, vissa har inofficiellt hintat ungefär denna livslängd men ingen går ju såklart ut och säger detta officiellt. Så dessa -14 och -15 har väl kanske 3-5 år innan de passerat sin förväntade brukslivslängd. |
| Jag tror inte du behöver vara orolig, speciellt inte över lite avlagringar/smuts på bilar som är 7-8 år gamla. Helt rena kan de ju inte vara när de gått i svenskt klimat. | |
|
bmw-slangen@ Snyggt! EB |
|
|
Min observation är att korrosion/ytrost har mycket med var och hur bilen använts. T.ex har bilar från Västkusten mer av detta än bilar från Norrland, detsamma gäller om bilen körts mycket på saltade vägar. Det syns tydligast på komponenter av aluminium i motorrummet och hjulupphängning. |
|
|
Och så var det igång igen med snacket om att allt var bättre förr. ;) Nu kör jag oftast ganska nya bilar men jag kan ju jämföra pappas Mercedes C250 CDI -98 med hans nuvarande GLK 220 -11. Visst är det bara ett exempel och bevisar egentligen ingenting. Men kanske säger det något? C-klassen köpte han ny 1998 och körde den i 14 år. Var skön att köra men kvaliteten var urusel. Den rostade som en Opel från 70-talet och det var MÄNGDER med fel. Kollapsad fjädring bak, elfel osv osv. En riktig skitbil. Förstår inte varför han hade den kvar så länge. Hans "nya" GLK har han nu kört i 9 år. Den är på en helt annan nivå kvalitetsmässigt. Den rostar inte och det har bara varit en eller två småfel. Verkar vara byggd som en pansarvagn. Fast visst, en -21:a kanske är sämre... Har alltid låtit så här på det här forumet. Att det var bättre förr. När jag först dök upp här för 12 år sen var tongångarna exakt likadana. E61 och E90 var ju så mycket sämre än E46 och E39. Men så här i backspegeln var det väl inte riktigt så, eller hur? Vilka var det som rostade sönder, hade problem med frusen vevhusventilation osv osv. |
|
|
Hej, Tack för samtliga svar. Borde kanske tillägga att bilen finns i Schweiz, med ett fuktigare klimat än i Sverige. Hade tidigare (i Sverige) en mercedes c-klass från 07 som jag inte kan minnas hade någon synlig rost i motorn då den såldes 2019. Kan ju kanske vara klimatet som påverkar mer än märket.. /mvh, John |
|
Nejdå, Verdi2 - jag exempelvis tycker att det mesta har blivit bättre (markant bättre). Jag ville inte bara göra en lång utläggning om det ovanpå själva "kärnsvaret" då många idag verkar ha svårt att hantera flera än två meningar :-) Komfort, bullernivå, prestanda, säkerhet - det går inte ens att jämföra! Jag tycker också att många komponenter håller precis lika om inte bättre och kräver mycket liten service (tändstift, hjullager, dämpare, fjädrar, kulleder, avgassystem, drivremmar och mycket mer). Men... Det finns ett par områden där jag tycker man går bakåt. #1 : Service och reparation av komponenter är obefintligt (mindre komponenter integreras i stora icke-reparerbara enheter) Ta exempelvis om en transistor går sönder i drivkretsen till ett bromsljus. I princip alla biltillverkare kräver byte av hela lyktinsatsen, det brukar vara alltifrån 3000 SEK tilll 8000 SEK. Du hade hur enkelt som helt kunna bygga upp det modulärt i tex tre olika delar som individuellt kunde bytas beroende på vad som gick sönder. Ett annat exempel är elvattenpump. Går en lödning sönder på styrkretsen kastar man hela skiten i soptunnan och smäcker dit en ny 10KSEK komponent. Inga problem att ha elektroniken utbytbar (då det är ofta den som går sönder). #2 : Åtkomsthet Hur i hela h*****e lyckas man med konststycket att blåsa upp dagens bilar till enorma fläsksvålar som inte får plats i någon p-plats längre och downsiza motorerna till ett minimum - men samtidigt få ett så förbannat trångt motorutrymme att man måste demontera halva bilen för byta vattenpump eller vilken simpel serviceåtgärd som helst!?! Lyfta på ventilkåpan? Jämför att byta på en tex F30 (oavsett om det är N20 eller N55) och en E30 med M20. Man byter inte ventilkåpspackning, man säljer hellre bilen. Problemet med vevhusventilationen? Istället för ett enda rakt metallrör som på M20 (som aldrig aldrig någonsin gick fel) sitter det nu inbyggd i ventilkåpan (med så mycket annat). 5000 SEK för en ventilkåpa bara för att något membran gått sönder eller någon annan ömtålig plastdetalj gått sönder. #3 : Hållbarhet Vad jag mest mår illa av är hur industrin skryter om ständigt reducerad avtryck på miljön - men samtidigt springer industrin i glädjeskutt mot en slit-och-släng mentalitet (enormt utbredd inom konsumentelektronik och konsumentmaskiner - man köper ett verktyg och det håller i 2 år och sen går någon skitdetalj sönder i den och det finns ingen service överhuvudtaget så man slänger skiten och köper en ny). Att biltillverkarna är helt ointresserade av att byta styrservoolja, differentialolja, växellådsolja (i automatlådor dessutom), fördelningslådor med mera är en stark indikation på vad industrin anser om hållbarhet och livslängd. Och denna förbannade plast... Allting ska vara i plast, även om det inte är lämpligt på alla ställen (både från ett funtions- och hållbarhetsperspektiv). Efter 10 år i motorutrymmet så är den mesta plasten förbrukad så att säga... Det tillverkas många bilar och det är mycket resurser som går åt för detta. Samtidigt så måste man väga in att en nyare/modernare bil har mindra miljöfotavtryck när den används. Men jag har inte sett några ideér, prototyper eller vilja hos någon att försöka göra modulära bilplattformar där man kunde byta ut större komponenter mot nyare varianter men bibehålla större delen av bilen (som ofta numera är i bra skick). Liknande har gjorts inom tex mobilindustrin och det blev en total flopp. Varför? Pöbeln vill inte ha "gamla" saker... |
| Det som är rostigt är ju billiga komponenter, lätt att byta. Skulle mer jämra mig över deras usla x drive som obligatoriskt havererar. Försök kolla hur bilen ser ut under, kolla stenskott och lacksläpp i skärmkanter, allt sånt blir rost och dyrt att få lackat på en proffsfirma. Lämna bilen på underredsbehandling. Sen har du en bil som kommer va fräsch 15 år framåt. =) | |
| @bmw_slangen: Varför ändra ett vinnande koncept, Länk ...... | |
Nej för tusan Kane - missförstå inte mina gnällutbrott :-) BMW gör helt rätt i sina beslut i avvägning mellan alla punkter (kostnad, livslängd, kvalitet, hållbarhet, modellutbud, våga ändra design för att sticka ut i mängden) men samtidigt försöka hålla kvar vissa kärnvärden som exempelvis att det faktiskt är ett stort nöje att just köra en BMW. Skulle de följt mina rekommendationer angående utrustning, modeller och kvalitetsval skulle de gått omkull inom ett år! :-) Koonceptet för framgång är relativt enkelt : Bara sälj det som pöbeln vill ha (eller ta den jobbigare omvägen att övertyga pöbeln att de vill ha eller behöver något - exempel på detta från historien är de massiva kampanjerna att få kvinnor att börja röka eller hur företagen manipulerade kostcirklar för egen vinning). Sen att veta vad pöbeln vill ha är oftast lite klurigare :-) Jag tycker bara att vissa områden hade definitivt kunnat göras bättre, men det är inget som förstaköparen någonsin kommer att märka av - så varför då bry sig? För inte en käft vill köpa en bil som håller i 30 år. Ingen är intresserad av det överhuvudtaget. Noll intresse. Så varför ens försöka? De hade lätt kunnat bygga en bil som är extremt pålitligt och höll otroligt länge - men inte en käft hade velat köpa den. Samma sak som mina drömmar om vad den perfekta BMW-modellen hade varit. Den hade bara sålt i två exemplar - en till mig och en till här på forumet :-) BMW har ingen vinning på att försöka övertyga pöbeln att alla kanske inte behöver 2.5 ton rullande vardagsrum som sväller över alla parkeringslinjer och är för feta att komma in i någons garage numera. BMW ska sälja vad pöbeln vill ha - och som du pekar ut så gör de det riktigt bra! Hoppas nu de hittar sin plats i den nya eran med elektrifiering och mjukvara/applikationer/ekosystem som de två nya viktiga områden det gäller att vara on top of! Henrik335i pekar ut samma linje som jag pekade ut, det är mest mindre komponenter och nästan allt är kosmetiskt. Det är de större sakerna (som man inte ser) som oron ska riktas mot som tex den berömda fördelningslådan, turboras (fast här finns bara en turbo så lite billigare när det rasar), den elektriska vattenpumpen á 6895 SEK + arbetskostnad och all elektronik. Men N55-motorn är mig veterligen pålitligt med få generalfel. Så de sakerna johnjohn84 ser är inget konstigt och absolut inget man ska oroa sig för. Det är det man inte ser (eller som är tekniskt omöjliga att se) man ska oroa sig för. |
|
Ja.ja Kane, av de 45% är det 98% tjänstebilar som folk plockar ut och i bästa fall kör 36 månader med. Ägare 2 osv får ta smällen. Så klart att biltillverkaren anpassar garantier och kvalité på komponenter till detta faktum. Dumma vore de väl annars, precis som b-s skriver. EB |
|
|
BMW-Slangen: jag älskar när du går igång på det viset om dessa spörsmål! :) Sitter och småler instämmande i ditt synsätt och kan meddela att om den andra "perfekta" bilen var tänkt till någon annan, kan marknaden öka med hela 50% till en tredje - den kan jag köpa! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
"Det enda utropstecknet är rost och avlagringar som tydligt syntes i motorn." Bilden visar inget i motorn. Vore rätt allvarligt om man skruvade av oljepåfyllnadslocket och såg rost i motorn... Håller med slangen om att det var mkt som var bättre förr. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Det finns nog några fler galningar än ni. Här är en till som är på angående BMW-slangens spec 😂. Tror dock tillverkarna inte vill sälja produkter med för bra livslängd… | |
|
Hur gamla bilar tycker ni det är rimligt att köra runt i? |
|
|
Hur gamla bilar tycker ni det är rimligt att köra runt i? |
|
| De sista "riktiga bilarna" byggdes runt år 2000 brukar väl tugget gå? Att dessa "riktiga bilar" har rostat helt bort vid det här laget brukar gärna tystas bort. | |
|
Rimligt för vem? Beror på förutsättningar... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Gäsp, nu börjas det igen… | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.