AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.534

Hur är komfortstolarna på 5-serien 2021?

cy
17
cy_berg
325 Coupé Schnitzer -93
Jag kör idag Tesla Model S som tjänstebil, och för mig är det de bästa stolarna jag haft i en bil förutom Porsche 911. Jag är dock trött på Tesla som företeelse, av olika skäl, och kollar nu på Volvo S90 T8 Recharge, Audi A6 55e och BMW530e som alternativ för ny tjänstebil (ska byta vid årsskiftet). Mitt problem: jag är 182cm lång, men har långa ben och inte så lång rygg, vilket för att nästan alla förarstolar jag sitter i gör att nackkudden träffar mitt bakhuvud och inte nacken vilket är väldigt obekvämt vid längre resor. Teslans stolar är perfekta, för nackstödet går att sänka långt ner vilket ger mig bra stöd för nacken OCH huvudet.

De BMW-handlar jag har nära mig har inte en 5-serie inne med Komfortstolarna. Jag har haft en 530D för kanske 10 år sedan som hade den tidens komfortstolar som var helt magiska, där nackkudden till och med gick att justera fram/bak (om jag minns rätt) och där man också kunde vinkla utsidornas av den främre delen för stöd för huvudet i sidled. Så, hur är komfortstolarna i nuvarande 5-serien? Vad tycker ni om dem rent allmänt? Går nackstödet att justera upp/ner och fram/bak? Andra inställningar som är bra för oss som kanske inte är så långa? Är det värt att lägga till massage-funktionen?

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Lite tråkigt svar kanske, men enda sättet att veta om det just passar din kropp är givetvis att testa. Komfortstolen fungerar på samma sätt nu som du beskriver att den gjorde i din gamla bil.

Jag är själv väldigt lång (196) och måste slå ett slag för sportstolen, som jag tycker man sitter väldigt bra i, speciellt om den är utrustad med svankstöd. Man sitter mer "i "stolen än "på" som i komfortstolen.

En annan stor fördel med komfortstolen är att du har minne för olika förare på stol, ratt och backspeglar. Detta finns även som (dyrt) tillbehör för sportstolen, men jag tror aldrig jag sett det på en svensksåld, då man istället tar komfortstolen vid beställning.

Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Är själv 182 cm och har på mina 5 olika BMWer haft komfortstolar i varenda en. De är grymt bra och jämför du testar med Volvo, Mercedes och Audi, vinner i regel BMW komfort på de testar där bilen i fråga har komfortstolar. Stolarna kan justeras åt alla håll elektrisk, även nackstödet är elektrisk upp och ner. Och man får bra höjd på stolarna om man så önskar.

Har massage i mina stolar, ganska skönt på långkörning, få igång blodcirkulationen. En mängd olika program välja på. Om det är värd det, andra bilen jag har med massagefunktion, men inte ofta jag kör massagefunktion, ej heller sambon.

Som danielb skriver över, så är vi alla olika, vet komfortstolar bygger mer på baksidan än sportstolar, kan bli lite trångt i baksäte om man är väldig lång.

Crille
cy
17
cy_berg
325 Coupé Schnitzer -93
Tack båda för snabba svar!

Jag är fullt medveten om att det bästa är att testa innan köp, så jag ska se om det finns någon BMW-handlare inom ett rimligt avstånd som har en 5-serie inne med komfortstolarna.

Jag provsatt igår i en med sportstolarna, och de är absolut sköna, men nackstödet sitter helt fel för mig även på lägsta inställningen, jag skulle tyvärr aldrig kunna ha en bil med de stolarna. Samma sak med sportstolen i 3-serien. Väldigt irriterande eftersom stolarna i sig är väldigt bra.

da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Prövade du att skjuta fram/bak nackstödet vilket går att göra manuellt på sportstolen?
cy
17
cy_berg
325 Coupé Schnitzer -93
Yes, testade att skjuta fram/bak det för att testa men tyckte ändå inte att jag ordning på det.

Gl
5
Glaucus
530e Touring-21
Jag ville ha sportstolarna men blev övertalad av hustrun som efter provkörning insisterade på komfortstolen. Min initiala reaktion var besvikelse just eftersom man sitter mer på än i stolen, som någon uttryckte det. Efter ett par månaders körning har jag dock delvis bytt uppfattning.

Justeringsmöjligheterna är fantastiska, särskilt att man kan ställa den övre delen av ryggen separat.

På kortare turer tycker jag fortfarande att sportstolar är trevligare. Men på längre resor tycker jag att komfortstolen är oslagbar. Har alltid trott att jag automatiskt blir trött av långkörning, men insett nu hur mycket säteskomforten påverkar detta.

För oss som är två som kör bilen är förstås minnesfunktionen också bekväm att ha, samt att ratten åker upp när man stänger av bilen och underlättar urstigning.

Massagefunktionen tyckte jag först var en gimmick, men även den uppskattar jag mycket nu på längre resor.
cy
17
cy_berg
325 Coupé Schnitzer -93
Tack för input! Det visade sig att en Förenade bil ganska nära mig faktiskt har en 5-serie inne med komfortstolarna (fast jag trodde inte det för när jag var där häromdagen såg jag inte den i utställningshallen) så jag ska dit och provsitta ordentligt i morgon.

Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Ja när f-serien blev uppdaterad så försämrades komfortstolens sittdyna. Den blev mindre och det blev mer att sitta på än i. De tidigare stolarna var underbara så trist är det att de ändrades.

cy
17
cy_berg
325 Coupé Schnitzer -93
Sådärja, då har jag varit och testa stolar på Förenade Bil. Jag hade missat hur mycket man kunde ändra nackstödet på sportstolen (fram och tillbaka, inte upp och ner), så jag skulle absolut kunna köra en 5-serie med dem. Jag testade också komfortstolarna, och det lutar utan tvekan mot dem. Jag älskar alla inställningsmöjligheter och tycker att jag fick till lutningen på övre delen och nackstödet riktigt bra. Jag gillar att man också kan fälla ut ytterdelen på nackkuddens främre del så att den liksom omsluter huvudet. Tack för all input, det uppskattas verkligen!

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.