AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.263

Köpa jordfläta.

Ska byta jordfläta på min 318 från -06.

Mekonomen, BDS eller biltema hade ingen som passar, inte hellre Autodoc. Det är ju otroligt trångt så det måste nästan vara orginal. BMW vill ha 450:-, finns det billgare alternativ där ute ?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
450 är ju inte så blodigt tycker jag...

Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kollat Trodo?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är det jordkabeln mellan motorstödbenet och chassit (där framme i motorutrymmet)?

Borde ju sitta en likadan på min E87 120i (N46).

Är det fläta som sitter där eller kabel?
När det inte rör på sig (tex mellan motorstödben och chassi) brukar en kabel användas. Men om det går direkt mellan topp/block och chassi måste en fläta användas pga rörelserna.

Är det 400 mm längd och M8 i båda ändar?

M8 är lite enklare att hitta och det finns där ute att köpa (AutoExperten har en på 450 mm men vet ej om det är M6, M8 eller M10).
Men det finns att köpa på andra ställen och beställa (Hansen Racing, Dalhems, Fordonsdelen, Dalhems osv). Ligger väl runt 150-200 SEK.

Men då brukar det bara vara en ganska standard bred fläta. BMW Original brukar vara lite tunnare och även ha låsklackar så att ändarna inte börjar rotera när man drar åt mutten (ok ingen bil deal men ganska smidigt när det är trångt och man skruvar i blindo och är precis man når ned med ena pekfingret och så vidare).

Sen måste jordflätan ha den korrekta tvärsnittsarean, köper du en för klen jordkabel så ökar spänningsfallet över denna jordkabel och framförallt startmotorn presterar sämre.

Den längsta jag hittade på Autodoc med M8 i båda ändar var 350 mm.
Men det är bara 8 mm2 och känns lite klen (men om original är 8 mm2 så är det ju såklart inga problem). Men om original är 400 mm så passar inte 350 mm särskilt bra.
Länk

Däremot hittade jag både M6 jordflätar och även ren kopparfläta så man kan crimpa sina egna jordflätar. Perfekt för jag behövde till Volvon (försökte köpa original men Volvo säljer inte dessa längre).

Så med frakt, all tid du ödslar och framförallt osäkerheten hur bra det passar så är det lika bra att pinna in hos BMW på en kafferast och hämta den korrekta kabeln.

450 SEK är i princip gratis idag när det gäller reparationer och reservdelar.
bmw-slangen,

Ja du har helt rätt, ska hämta den strax.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.