AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
848

Bmw e46 - byte av stötdämpare bak.

Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Hejsan! Fick nedslag för en dålig dämpare bak på min bmw e46 330i och har nu bytt båda dämparna bak till några andra dämpare, sitter. coilovers fram och jag tror det sitter kortare fjädrar bak men bilen blev högre bak nu med den nya dämparna, dem förra var så slut att dem knappt fungerade.

Kan bilen bli högre för att jag bytte dämpare eller inbillar jag mig? Finns det dämpare som gör att bilen blir lägre?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
I teorin avgörs bilens höjd enbart av fjädrarna - dvs. om man demonterade dämparna (inte tekniskt möjligt på alla bilar), så får bilen en viss höjd.

Vissa dämpare har ett tryck i sig som gör att de pressar upp höjden något, men det är ganska marginellt.

Troligen kommer höjden att sätta sig efter lite färd då dämparna motioneras.

Har man kortare fjädrar bör man ha dämpare som är anpassade för detta - i extremfallet kan det ju vara så att dämparen i sitt mest komprimerade läge blir så lång att den bestämmer lägsta höjden = bilen vilar på den komprimerade dämparens slaglängd = detta kommer inte hålla länge!
Annars är det också viktigt att dämparen får jobba inom det område som den är konstruerad för, för att fungera optimalt och få rimlig livslängd.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Kört lite nu och dämparna har definitivt satt sig, bilen är samma höjd som innan. Men när man hissar upp bilen kan man röra på fjädrar eller snurra dem lite, dem går nog inte att ta ut men dem är inte helt fast, är det okej på besiktningen eller måste dem sitta helt stumt när man hissa upp bilen med dämparna på?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om jag tolkat det hela rätt är det inte OK om fjädrarna är "Lösa" när bilen är helt utfjädrad - ytterligare ett skäl till att ha kortare dämpare när du har kortare fjädrar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
Nu vet jag inte riktigt hur lös fjädern blir men det kan inte vara mycket alls, dessa dämpare ska vara gjorda för en vis sänkning tror jag men jag vet inte hur mycket. Jag kunde iallafall snurra på fjädern till viss del när jag hissade upp ens sidan
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Det finns "tjockare" fjädergummiunderlägg att köpa också, men det "höjer" bilen. Fjädrarna borde sitta fast dock. Vilka stötdämpare kör du med nu?
Ci
62
Cimmet
320D X-drive E91 -12
När jag köpte bilen sa dem det satt coils på den runt om, fram sitter coils och bak sitter det kortare fjädrar, osäker på märket på grejerna som sitter på bilen nu, köpte bara ett par billiga dämpare bak. Men nu när jag kört lite har dämparen satt sig och bilen har blivit ganska mycket lägre.
Om jag hissar upp bilen nu så sitter fjädern fast men efter ett tag kan man snurra på den och om jag trycker ned hjulupphängningen så dämparen drar ut sig så blir fjädern lösare men verkar inte kunna falla ut för gummi grejerna sitter fast.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.