AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
717

Bmw 318d gran turismo drivlina (koppling)

ml
1
mlazkani
BMW 318D Gran Turismo
Tja!

Jag har en bmw 318d gran turismo och för ett tag sen tändes varningslampa på för drivlina så jag lämnade in den hos Mechanum för felsökning och det visade sig vara fel på kopplingen och att den är skadad. Jag fick en offert från dom gällande detta och det var rätt så saftigt. Denna bilen köptes för ett tag sen hos en bilhandlare (7 maj för att vara exakt) och jag har pratat med dom och dom säger att dom inte kan göra något förutom att fixa det för ett bättre pris än Mechanum. Mechanum skulle ha ca 13k för arbetet sålänge det inte var något fel på svänghjulet och bilhandlaren skulle ha ca 5k men nu till min fråga. Vad hade ni gjort i denna situationen? Något säger mig att jag borde lämna in den på Mechanum för man vet vad man får hos dom… jag har ingen vad bilhandlaren kommer använda för skrot för att fixa bilen. Och känns som att Mechanum är lite mer pålitliga i denna situationen.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Jag vet inte av vem du köpte bilen eller hur det gick till, men om kopplingen gått sönder (den var skadad skriver du) så borde du kunna hävda 6-månadersgarantin. Om kopplingen var sliten är det kanske en annan sak. 'Garantin' enligt konsumentköplagen säger att om felet uppstår inom 6 månader skall man anta att det fanns vid köptillfället om inte säljaren bevisar motsatsen. Är handlaren MRF-ansluten (låter inte så)? fick du ett protokoll över skicket på bilen? Hur gammal är bilen? Hur långt har den gått? Saker som spelar in. Men viktigast är nog hur seriös handlaren är. (om du vill ha det på garanti har handlaren rätt att åtgärda felet)

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Finns ju en del saker som är lite skumma/märkliga i denna historien.

Varför vill bilhandlaren fixa bilen för 5000kr? Bara delar borde kosta 5000kr om det nu är koppling som ska bytas?

Sen undrar jag hur varningslampan för drivlina blir aktiverad? Är det verkligen en manuell bil? Vad varnar lampan för? Jag har aldrig hört talas om att något system varna för fel på kopplingen på en manuell bil?

Eller är det en automat bil? Och i så fall så är det ju inte kopplingen som är kass. Finns som sagt en del frågetecken som behöver redas ut.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.