AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.038

Ny motorolja/-filter efter 1 år

Sida 3 av 3
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10

Videoklipp med en gammal 328i E46 som rullat 48000 mil där den amerikanska ägaren skickar lite olja (Castrol Edge 5W-30, LL01) på analys vid 1. 1600mil, 2. 820mil och 3. 1200mil (kört med samma filter som prov 2). Analyslabbet vara ganska nöjda med provet vid 1200mil men inte så imponerade vid 1600mil där oljan börjat tappa vissa egenskaper.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
VAG använder väl nästan uteslutande sin egen VAG longlife 3 (VW 504 00/507 00) till sina bilar. I grabbens gamla AUDI - 07 står det att den kan användas två år eller 2500 mil ?. Men det står också att vid mycket kortresor samt ogynnsamt klimat skall den bytas varje år. I Lambon kan den användas högst ett år.
Vi köpte en ny A4 2003 och eftersom vi körde korta sträckor ändrade de bytena på denna till ett år istället för 2 år./Peter
Ursäkta ett OT (bilmärke) och kanske synd att rubba blixtens fulla förtroende för Audi, men man kan inte lita på att biltilverkare tar bra beslut.
Jag syftar på Audis problem med oljeförbrukning i 4-cyl motorer från 201x och det går att förstå vidded av problemet efter en sökning på nätet. Audi försökte smita undan genom att påstå att oljeförbrukning upp till 0,5l/100mil skulle betraktas som normalt. Jag har nära släktingar som drabbades av långt mer än så och Audi renoverade motorn (innan 10000mil). Tyvärr ingen isolerad händelse, och i många fall tog inte Audi sitt ansvar.

Av det drar jag slutsatsen att Audi antingen inte testat/optimerat med högre fokus på bränsleförbrukning/räknat med att renoveringskostnaderna drabbar kunderna mera än de själva/eller helt enkelt gjort fel. De fick i alla fall dåligt rykte....
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Blixten: Då har du alltså svårt att föreställa dig att Audi AG, och framförallt deras ägare, har som 1:a, största och främsta mål att tjäna pengar?

Det är nog i så fall bäst att du tänker ett varv till och att du har som mål att öka din förmåga att föreställa dig saker.

Den uppfattning du har fått (den myt som du har gått på...) om beteckningen "Longlife", det är just den uppfattningen (myten) som underlättar för Audi och dess ägare att uppfylla deras främsta mål.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är inte Audi AG som tjänar pengar på oljebyten om man ska vara petig vart pengarna för eftermarknaden går. ÅF är fristående och Audi tillverkar ingen olja. Samma gäller för alla märken utom Tesla.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Ok, jag trodde att Audi/VAG sålde smörjmedel märkta med deras egen logo, så som de allra flesta biltillverkare gör.
Alla andra biltillverkare, som har olja märkta med deras egen logo, tjänar i vart fall pengar på dessa smörjmedel.

Lövet: Tack för info. Men jag får erkänna att jag är förvånad få reda på att Audi/VAG avstår från att sälja och tjäna pengar på olja märkt med deras egen logo.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är inte det som är poängen. Verkstäderna köper delar av tillverkaren också. Det är att pengarna som ÅF tjänar kommer inte tillverkaren till godo på alls det sätt som så många gånger antyds.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej så kan vara fallet men VAG har definitivt en brandad olja liksom BMW och de flesta andra biltillverkare har, som de låter sina återförsäljare sälja till kunderna både över disk och i service/reparationsarbeten!

Just VAG var på tapeten för några år sedan i USA där de fick på tafsen av konkurrensmyndigheterna då de bara tillät sin egen olja i VAG-bilar för att garantin skulle gälla - efter "salivstänk i kavajhytten" ändrade de sig och angav att det gällde VW-klassningar i stället...

Dock är det normalt så att bilåterförsäljare har sin största förtjänst i service och reparationsarbeten med bilar de sålt - just själva bilförsäljningen genererar generellt ganska liten förtjänst men det tar man igen i verkstäderna. ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vilket är sant (även om ÅFs slutmarginal inte är så imponerande). Men ÅF är fortfarande inte ägda av tillverkarna i normalfallet så det flödar inte pengar på det som så många tror. När Möller Bil gör en service tjänar inte Audi ett öre på det om de handlar oljan från Shell (vilket de absolut både får och kan göra).

Ska ni vara irriterade på nånting kan det ju vara att ÅF köper in olja för 28kr/lit och säljer den för 250kr/l. ;)
bl
2.294
blixten
325i -88
Ulf30, ja jag får medge att jag har svårt att föreställa mig på vilket sätt Audi tjänar mer pengar på att förmedla till sina kunder att de kan välja mellan två alternativ att gör oljeservice på. Speciellt med tanke på att de skulle tjäna mer pengar på att kunden valde alternativet med kortare oljebytesintervall. Istället förslår de att man skall välja Longlife alternativet som de tjänar mindre pengar på.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan det varit så att när Audi började föreslå LL-oljan, hade de "monopol" på den oljetypen och därmed styrde in kunderna mot att köpa deras olja och då indirekt göra jobbet hos verkstäderna?

Med tiden kommer det nästan alltid ut fler oljemärken med en viss bilspecifik klassning men i början av införandet av nya sådana brukar utbudet vara rätt begränsat!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
I Audi A4an vi köpte 2003 hade de Shell Helix som Longlifeolja. Vi fick en liter med som påfyllning och den var dyr redan då. Jag har för mig att den kostade över 200 kr litern.

Efter lite tankebanor har jag för mig att longlife byte av olja var 2500 mil eller 18 månader och vanligt byte 1500 mil och 12 månader och då med en billigare olja.

Jag tror inte de hade en brandad olja på den tiden.

/Peter
bl
2.294
blixten
325i -88
Nej de hade ingen brandad olja utan de rekommenderade en shell olja, men det fanns andra oljor som var godkända också.
Wi
30
Widescreen111
520D Xdrive Touring -20
Lånar tråden om serviceintervallen:
Min bil, 520D -20, har fått en oljebyte vid 2500 mil någonting under förra ägarens ägo, bilen har nu gått ca. 3500 mil, och vill till oljebyte/inspektion/bromsvätskebyte mars 2023 eller om 1300 mil.
Som det ser ut nu så hinner jag inte utnyttja fria servicen för detta, för jag trillar över 4000 mil strecket innan mars 2023, om 500 mil.

BMW berättade att förmångligast är att teckna förlängning till 3 år/6000 mil, för nästa service vid ca. 5000 mil är en stor service med en kostnad över 11 000 kr, varav en förlängning av avtalet endast kostar ca. 4000 kr, lätt att välja där !

Men hur fortsätter intervallerna sedan, är det runt 2 år och 2500 mil med endast oljeservice och hur länge i såfall ?

De servicepaketen BMW erbjuder är på max. 4 år, men efter det ?

MVH
Wide
Fr
1.133
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
På BMW som är fyra år eller äldre reducerar BMW debiteringen på sina servicear, så det kanske är därför. Fr om modellår -20 så är serviceintervallen runt 2 500 på bilen. Varannan "stor" och varannan "liten".( stor inkluderar väl egentligen bara bränslefilter, luftfilter och sk "fordonskontroll") Jag kommer att få in min andra service nu på runt 4700 mil som den indikerar nu. På "black friday" senast så hade de faktiskt en drive på 5 årsavtal och 10000 mil som passade mig och som jag därför tecknade mig för. I mitt fall innebär denna 2 stora servicar och en liten samt även bromsvätska osv för 11 tkr.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.