|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag har nu haft min G20 i 1 år och den har gått 2200 mil med ytterligare 1100 mil till oljebyte enligt bilen. Kontaktade idag återförsäljaren för att höra om det är görligt att byta motorolja/-filter före den tid serviceindikatorn anger, utan kostnad (3 års friservice upptill 4000 mil). Fick besked att jag kan byta men då det kommer det kosta, dvs den 3 års fria service som erbjuds när jag köpte bilen kommer inte gälla. Bilen har en s.k. longlife olja, men har i tidigare bilar bytt motorolja/-filter minst 1 ggr/året då jag har en körsträcka över 2000 mil/år. Har haft uppfattningen att motorn mått bäst av regelbundet oljebyte efter ca 1 år/ 2000 mil, trots att serviceintervaller varit ca 3500 mil enligt tillverkaren. Men då har den fria servicen varit utgången så det har inte spelat någon roll att jag bytt olja oftare än vad serviceindikatorn anger. Hur resonerar ni andra som köpt bilen privat, (ingen leasingavtal eller förmånsbil) och avser att behålla bilen längre än 3 år ? Inväntar ni serviceindikatorn meddelande om olje-/filterbyte, som i mitt fall troligen innebär ett första oljebyte efter >3500 mil eller byter ni tidigare och tar kostnaden ? | |
|
Jag har bytt olja efter 1500 mil, jag har bytt den själv i GDS-hall. Tycker det är en billig försäkring för att det skall kännas bättre hos mig själv. Sedan kan man fråga sig vad det egentligen är värt, ffa beroende på hur länge man tänker ha kvar bilen. Den kommer med största sannolikhet att klara 12-15k mil även på normal service, och det är tveksamt hur mycket mer lättsåld bilen blir om man gör dubbla servicar jämfört med om man inte gör det. |
|
|
Byt oljan och filtret utan att återställa serviceintervallet i datorn - då tickar den på som om du inte bytt oljan och du får ditt gratis oljebyte, samtidigt som bilen mår bättre. Jag byter alltid olja och filter ungefär halvvägs in i serviceintervallet utan att återställa datorn. Hur stor skillnad det gör i verkligheten är svårt att säga men tittar man på diverse oljeanalyser ser man att oljan brukar krokna efter typ 1500 - 2000 mil, då vissa tillsatser börjar sjunka i nivå = slitaget ökar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag tänker att det är viktigast i början. Jag gjorde ett extra oljebyte efter ca 1 år. (På en oberoende firma och såg till att de inte nollställde något.) Därefter enligt indikatorn, dvs vartannat år (kör bara runt 1000 mil per år). | |
|
Om återförsäljarna hade bytt olja bara för att kunden vill det hade det blivit väldigt dyrt. Jag litar på att tillverkarna har bäst koll på vad bilen behöver för att fungera. |
|
|
Jag tänker göra som Weiman. (Tillverkarna tar ju inget ansvar efter att garantier gått ut, så de inkluderar förståss inte mitt bästa som parameter när de optimerar sina kostnader och vill naturligtvis skylta med minsta möjliga servicebehov.) |
|
| En motorolja är bra i ungefär 250h drift, alltså omkring 1250mil med snitthastighet på 50kmh. Om det främst är kortkörning skulle jag byta på 1000mil intervall då bränsleinpädning ökar drastiskt. | |
|
Jag byter olja efter 1000 mil och tror man sparar pengar på det. Ex en dyr reparation kommer efter 25 000 mil istället för 15 000 mil. Förra hösten regnade det väldigt mycket och såg då tecken på fukt i oljelocket/påfyllnadshålet. Vill man köra 2 år/3k mil med den oljan som de trängt in fukt i.? Obs, jag är dålig på motorer men säg något i en motor som oljan inte smörjer? Turbo, lager, ventillyftare, kamkedja? Mycket dyra komponenter man vill ska hålla. Mvh Henke |
|
|
Jag bytte efter 1 år, trots att bilen vill byta först efter 2 år. Som du själv skriver så gör ju inte BMW detta kostnadsfritt så du kan antingen betala dem, någon annan eller göra det själv om du vill. För min del kändes det bättre att göra ett extra byte och har sedan bilen varit ny alltid bytt en extra gång mellan intervallen. |
|
| Jag tror bmw uppdaterat oljebytesintervallen till 2500 mil. Åtminstone på min bil som är 1,5 år syns det både på utrustningslistan och även på km nedräkningen att normalt bytesintervall är 2 500 mil. Bytte därför inom friservice efter 14 månader och knappt 2 400 mil. På min förra diesel var det 3 000 mil, och bensinarna dessförinnan har nog också krypt upp mot 3000 mil enligt indikering. Det lär väl finnas någon anledning till denna förändring av rekommenderat bytesintervall? | |
| Nja, det sägs vara något adaptivt i beräkningen av oljeservice men lite förvånande att min nya B58 just nu anger nästa oljebyte till mer än 3000 mil ! (Appen anger 31000 km alternativt 2-årsdagen.) | |
| Jo adaptivt har det varit länge, men grundinställningen på min nya 520d är 25 000 km i st för den gamla som hade 30 000 km. Det syns också i utrustningslistan: den gamla hade kod S8KA 24 mån/30 000 km medan den nya har S8KB 24 mån/ 25 000 km, så något har de ändrat i fråga om serviceintervallen i varje fal när det gäller 520 d. Vad har du för serviceintervallkod på din bil? | |
| 3000 mil var inget tak tidigare. Min bil som går lite kortkörning och kallstarter ville ha först efter 3800 mil (eller 2 år) enligt det där intervallet. Min farsas två senaste 320d har velat ha efter 3000-3500 mil för första service. Han kör också primärt längre sträckor. | |
| jo fast det verkar som att man ändå valt att korta ned serviceintervallet, jag kör som tidigare och har betydligt kortare intervallindikering än tidigare bilar. Jag kollade också upp årsmodell -19 och -18 av samma bil som jag har med samma motor, och dessa har fortfarande kod S8KA, så av någon anledning har man fr o m modellår -20 börjat mata in serviceintervallsparametrar som vid normalkörning indikerar på 2500 mil i st f 3000 mil till service? | |
| Så kan det nog vara! Med vårt väder i Norden så känns det ju inte så konstigt att intervallet inte ligger i max. | |
| Har nog inget med väder att göra. Eftersom du bara får ett byte på den fria servicen är de ju dum om de inte har kortare intervaller. Går det att tjäna pengar tjänar de pengar./ Peter | |
|
Konspirationsteorier om att BMW har långa intervall pga fri service ger jag inte mycket för. Fri service är inget generellt utan är smått Sverige unikt (har inte undersökt vilka marknader det finns på). Naturligtvis vill ingen hamna i samma läge som Saab med oil sludge utan BMW har noga provat fram lämpliga serviceintervall. |
|
|
Konspirationsteorier??? Fråga BMW eller vilken annan motortillverkare om vad som är bäst. Olja som går 2500 mil eller 3000 mil. Hade de haft 2500 mil när det var 8000 hade det blivit en väldigt massa fler oljebyten i alla fall. Om de inte hade haft någon fri service tidigare så tror inte jag att det hade varit 3000 mil. Om jag minns rätt så sänkte de miltalen i USA för ett antal år sedan. Någon kanske har uppgift om hur det ser ut i länder där det inte har varit fri service. / Peter |
|
|
Som jag skrev så är fri service en marknadsåtgärd på vissa marknader. Tror du de har kortare intervall på marknader utan fri service? Det var 8 000 mil eller 3 år...inte många som lyckas komma upp i tre oljebyte på 3 år. Dessutom är det uträknat bytesintervall där milen bara är en parametrarna. Fråga BMW eller vilken annan motortillverkar vad som är bäst. Olja som gått 500 mil eller 1 000 mil...? Men om det känns bra att byta olja tidigare så gör det... |
|
|
Oljebytesintervallen kan även påverkas av kvaliteten på drivmedel.... Men helt klart är att redan 2500 mil är ganska långt bytesintervall om man ser till oljans tekniska livslängd mht. bränsleinspädning, oxidering och förbrukning av diverse additiv i oljan. Långa oljebytesintervall = låga servicekostnader på pappret = försäljningsargument vid nybilsförsäljning. Effekten av långa oljebytesintervall lär inte synas förrän andra eller tredje ägaren har bilen och då har alla garantier gått ut för länge sedan... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Ja "Freude ..", min bensinare B58 (2021) har 'A'-koden: 08KA Oil service interval 24 mths / 30,000 km |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.