|
|
|
|---|---|
|
Vad tycker pannelen om M2? +-?! Tackar på förhand. | |
|
Har haft en M2 i lite över ett år nu, har haft många andra ganska vassa bilar innan dess, tre som jag moddat rejält för att bli bättre på bana. M2 är generellt den bästa bilen jag haft hittills. Den behöver knappt moddas alls utan funkar bra redan original. Även på bana. Bromsar och känslan i bromsarna är bra (Riktiga ok inte som E46 och E92) Chassiet är också riktigt bra. Instyrning helt ok men sämre än t.ex CTR FK8. Riktigt go motor med bra ljud som har väldigt liten turbolag och stark redan från botten. |
|
| Jag har haft en i några år och tycker att det är en bra och trevlig bil. Det enda jag inte är nöjd med är högfartsegenskaperna. Den är med standardchassi studsig vid snabbare motorvägskörning (210+) och kräver då ett väsentligt större fokus än tex m3 e36, som jag hade tidigare. Jag har då ändå ställt om toe och cambervinklar bak och fram till det bättre. M3 var också klart mer vilsam/riktningsstabil att "cruisa"/transportera sig med på autobahn. | |
|
Blixten, får man fråga vilka värden du körde på? Jag har precis monterat H&R fjädrar och Millway Street topplagringar. |
|
|
Fram: toe in 0 gr 10` Camber minus 1,5 gr (med justerbara camberplates) Bak: målsättningen var toe in 0 gr 18` Camber minus 2 grader. Men det gick inte att uppnå de önskvärda inställningarna utan att montera modifierade toestag bak. Kommer inte ihåg vad den exakta inställningen hamnade på bak, men vill minnas att de låg på samma toevärden som fram och cambervinklar på minus 1,9 grader. Syftet med dessa inställningar var att förbättra/optimera köregenskaper på allmän väg med gatdäck och ett jämnt däckslitage, vilket också skedde. På racerbana och körning med r-däck behövs andra inställningar för att optimera egenskaperna. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Låter som det är något fel på din M2:a, min är klippstabil även i toppfart. Helt standard i chassit utöver Eibach sänkfjädrar. Av nyfikenhet, varför mer camber bak än fram? |
|
318 d - jag köpte min M2:a ny och hade den i drygt 3 år. Plus/minus beror lite på hur man använder bilen. Ska man bara ha den som en rolig extrabil så finns det bara plus. Om man ska ha den som vardagsbil så är den rätt bullrig och soppakostnaden blir rätt hög. Bankörning- tja beror rätt mycket på ens egen erfarenhet av bankörning- finns ganska mycket att skruva på om man vill men i princip räcker det med vassare bromsbelägg. |
|
|
Hej Westersund! Intressant/bra att du inte upplever problemet med studsighet i högre farter på din bil. Men du har ju andra fjädrar vilket är en väsentlig skillnad. Har du även andra stötdämpare? Jag vill inte sänka bilen för då kommer jag inte in i garaget. Jag har pratat med en del andra m2 ägare, men de har haft KW eller Öhlinskit eller/och inte nyttjat bilen för transport i hög hastighet. Det kan ju faktiskt vara så att det blivit fel fjädrar (för hårda) från fabrik. Man har råkat ta m3 fjädrar istället för m2, vad vet man. Jag hade en 325i e30 för länge sedan och där satt det fel koppling i från fabrik... Jag har försökt ta reda på vad standardfjädrarna har för hårdhet men inte lyckats ännu. Den tyska tidningen Sport auto gjorde långtidstest (6000 mil) av m2 för några år sedan, även de hade spårstabilitet på autobahn som en negativ punkt i sitt omdöme. Men bilen är kanske optimerad för bankörning och där funkar den bra tycker jag. Anledningen till att det är mer camber bak än fram är att jag kör med m4 gts inställningar. Men det är rätt vanligt att rekommendationen är mer negativ camber bak än fram. Vet du vad det är för hårdhet på dina fjädrar? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Hmm, det låter ju inge vidare att det kan monteras fel fjädrar från fabrik. Jag tycker att bilen var bra även innan sänkningen. Har inte ens utfört en hjulinställning efter sänkningen eftersom den inte är alltför stor (25 mm fram/20 mm bak). Vad det är för hårdhet på fjädrarna vet jag inte, har dock läst att Eibach alltid brukar vara lite hårdare än original men att de håller sig inom 15%. Kan dock inte bekräfta sanningshalten i det, läste bara en mejlkonversation någon hade haft med en person på Eibach. Jag har original stötdämpare kvar. |
| Jag har haft min i 4 år och är supernöjd. Har haft flera M-bilar och Porsche 911 tidigare. Sett till vad jag betalade (köpte ny) är detta den bästa bilen. Jag monterade MPerformance chassiet. Med det går den mycket stabilt i höga farter. Har kört på Autobahn ett antal gånger. Det är hårdare men ändå bättre komfort. Standardchassiet är kass. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.